2025. 04. 19.

Húsvéti gyors – 2025. április 13-19.

Végleges engedélyeket kapott az RNT. Megrendelések nélkül nehéz fennmaradni. Kapacitásokat bővít a cseh vasút. Egyedi megoldást és katalógusterméket is szállíthat a Stadler. Hamarosan újabb vonalon lehet akkus motorvonattal utazni Németországban.


Képen a MAN-FLIRT


Berlin | Németország – Hosszas vonakodás után a gyártó is bejelentette, hogy ők szállíthatják a MAN rövidítésű hálózatra a járműveket. Sok újdonságot viszont nem tudhatunk meg a közleményből, amiben a 148 fixen telepített ülés mellett a 12 fenéktámaszt is ülőhelyként hivatkozzák. Az igazi újdonság viszont a közzétett egyetlen, valószínúleg szándékosan rossz grafika, amin a bevezetendő tartományi arculat látható.

A kép alapján akár hagyományos, felsővezetékes járműnek is tűnhet, de ez itt egy akkumulátoros FLIRT
(grafika: Stadler Rail AG)


Bedőlt a kísérlet


Klaipėda | Litvánia – Csődöt jelentett az extravagáns megoldásairól ismert, de eleddig csak minimális darabszámú autóbuszt az utakra helyező litván Vėjo projektai UAB. A Dancer 75 típusú járműből mindössze négy darab készült 2020-ban, ebből kettő gyári prototípus és kettő a városi tulajdonú Klaipėdos paslaugos (KLAP) számára. A főleg a ZF hajtástechnikájára támaszkodó, tisztán elektromos meghajtású buszok önsúlyát a beépített akkumulátorok alacsony mennyiségével és az akár 300 kW teljesítményű végállomási töltéssel érték el, a karosszériát pedig részben az óceánokból kihalászott PET-ből építették. Bár 2023-ban még olyan hírek is napvilágot láttak, hogy tíz darabot bérelne a helyi vállalat, ez végül meghiúsult. A cég ügyvezetője természetesen az agresszív külső befektetőkre hárította a felelősséget a LinkedIn felületén megjelent közleményében.

2023. októberében a Busworld Europe egyik hátsó csarnokában prezentálták magukat, idén ez már biztosan nem lesz így
(fotó: Adorján Péter)


Hibrid hegyi kecske


Nizza/Bussnang | Franciaország/Svájc – Igazi kihívásra adott választ a svájci járműgyártó a Francia Riviérát elérő keskeny nyomközű vasút számára egy egyedi termék által. A Chemins de fer de Provence (CP) megrendelésére nyolc biodízel-akkumulátoros bimodális motorvonat készül a Nizza és Digne-les-Bains közötti 150 km hosszú vasútra. A mindössze napi három (nyári félévben további egy) járatpárral kiszolgált vonal kizárólag a turisztikai igények miatt üzemel. A leendő járművek hossza 40 méter lesz és 184 utast (86 ülő- és 96 állóhely) szállíthatnak majd, a városi szakaszon az akkumulátorok, azon kívül a biodízellel üzemelő motor biztosítja az elektromos energiát a 800 kW összteljesítményű villanymotoroknak. A méteres nyomtávú, akár 100 km/h sebességre is képes szerelvényeket 2028-ban tervezik üzembe állítani, a gyártásra pedig a központi üzem, Bussnang lett kijelölve.

A nyolc tengelyből csak négy kap hajtást, de 30‰-en is fel kell majd mennie
(grafika: Stadler Rail AG)


Növekvő igényekre készülnek


Prága | Csehország – Jelentősen bővítené a PID területén a kapacitáasit a cseh állami vasút, amihez új járművek kellenek. Az EMU 400 projektnévvel illetett 66, de opciókkal akár 133-ra is növelhető darabszámú beszerzésre nettó 84,5 milliárd koronát (~3,4 milliárd euró) szánnak és 2029-ben kellene forgalomba állítani őket. Ahogy a projektnév is utal rá, két osztályon legalább 380 ülőhelyes, két áramrendszerű (3 kV és 25 kV 50 Hz), óránként 160 kilométeres sebességre képes egységet vizionálnak. Az akadálymentes beltérben a manapság szokásos elvárások szerepelnek (klíma, WiFi, konnektorok, többcélú tér), de a Václav Havel repülőtérre tervezett vonal miatt megnövelt csomagtereket is előírtak. További kritérium, hogy 15+15 évre vonatkozóan kell teljes karbantartási ajánlatot is adni.


Akkumulátorral a hegyen át


Betzdorf | Németország – Már nyártól utasforgalomba kerülnek az eredetileg tavaly decemberre várt Siemens Mireo Plus B motorvonatok a Westerland-Sieg-Bahn vonalain, ahol a HLB szolgáltat 2030-ig. Az április 14-én megtörtént tesztfutással egybekötött kiszállítás során a három egység (563 801/901, 563 802/902 és 563 803/903) összekapcsolva közlekedett és a 150 kilométeres teljes távolságot akkumulátoros üzemben tette meg – a Siemens csak 80 kilométert vállal a katalógusban. A sikerhez nagyban hozzájárult a jelentős szintkülönbség és az emiatti magas rekuperáció is. A jólius közepén beköszöntő nyári iskolaszünetig nincs már sok idő hátra, de addig még a személyzet képzését is le kell bonyolítani. A motorvonatok beszerzését 3,54 millió euróval a szövetségi kormányzat is támogatta.

A teszten balról jobbra Holger Maier, a megrendelő SPNV-Nord projektvezetője; Patrick Burkert, a Siemens projektvezetője; Stefan Weiler, a HLB projektvezetője; Thorsten Müller, a megrendelő SPNV-Nord igazgatója és Tobias Beckers, a HLB ügyvezetője vett részt
(fotó: SPNV-Nord)


Megnyúlt a legújabb jet


Prága | Csehország – Forgalomba állt az első két teljes, kilenc kocsiból álló ComfortJet szerelvény. Első vonatként az április 14-i IC 517 közlekedett utasokkal, melyekben új elem a BRmpz882 sorozatú étkező- és az Afmpz880 sorozatú vezérlőkocsi, melyeket már az InnoTrans-on is láttunk. Michal Krapinec, a ČD vezérigazgatója elmondta, hogy június közepétől egy Berliner vonatpárban (174/175) is megjelenik a szerelvény, majd az elkészült garnitúrák fügvényében folyamatosan vezetik be Szlovákia, Ausztria és Magyarország felé őket év végéig. A belföldi teszteket egyelőre a vezérlőkocsi engedélyeinek hiányában mozdonyos vontatással végzik kiválasztott Ostravan vonatpárokkal (510/517 és később 512/515). A mozgó kocsmában a railjet márkanevű járatok kínálatát érhetjük el, de van mozgó minibár is a fedélzeten.

Az első, már utasokat is szállító teljes szerelvény a 10-es garnitúra lett
(fotó: ČD)

Cseh vonatot nehezen képzelünk el frissen csapolt sör nélkül
(fotó: JLV)


Minden pecsét a helyén


Mannheim | Németország – Április 11-én megérkezett az utolsó engedély is az rnv-hoz, amivel mind a városi, mind a városközi vonalakon korlátozások nélkül üzemeltethetik az RNT 2020 modellcsalád minden variánsát. A Škoda ForCity Smart 36T, 37T és 38T villamosok a kiterjedt hálózat bármely pontjára eljuthatnak és utasokat is szállíthatnak. A 30, 40 és 60, de opcionálisan akár 50 méteres szerelvények adják majd néhány év múlva a szolgáltatásnak. Jelenleg kilenc 36T (9 jármű), harminchét 37T (74 jármű) és két 38T (4 jármű) áll a szolgáltató rendelkezésére, melyeket év végéig tíz 38T (20 jármű) és 2026-ban ötvenhat 36T (56 jármű) követ, amelyekkel együtt 114 új szerelvény áll majd szolgálatban.

Az illetékesek egy kisebb ünnepséget tartottak április 16-án a mannheimi kocsiszínben
(fotó: Nikola Haubner / rnv GmbH)

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.