2025. 04. 12.

Hétvégi gyors – 2025. április 6-12.

Érdeklődő bukkant fel a Csalagútban. Bővült Simtov hálózata. Tántorog a HeiterBlick, de fellélegezhet a Stadler. Zsúfoltságot mutatnak a kijelzők Londonban. Retró fényezést és okosítást kapott a RegioJet mozdonya. Társulással bővülhet a VMT.


Közösen csak jobb lehet


Meiningen | Németország – Schmalkalden-Meiningen és Hildburghausen kerületek, valamint Suhl városa egy közös szándéknyilatkozat aláírásával hivatalosan is jelezték elkötelezettségüket a VMT-be történő belépésükről. A még hosszú éveken át tartó folyamat végén a mostani, jobbára kerületi szerveződésű hálózatok helyett egységes elvek mentén, az autóbuszok és vonatok kombinálására alapuló ütemesebb menetrendi struktúra alakul majd ki. Ehhez értelemszerűen szükséges a közlekedési kerettervek aktualizálása is, amik 2028-ig meghatározzák a jelenlegi szolgáltatásokat. Ahogy az minden közlekedési szövetség esetén lenni szokott, leginkább az egységes tarifa és az ebből adódó utasszámtöbblet jelenti majd a finanszírozás alapját, még ha a jelenleginél bonyolultabbá is válik az elszámolás. Steffen Schütz, tartományi közlekedési miniszter kiemelte, hogy a tartományi kormányzat támogatja majd a folyamatot, valamint az egységes tarifa és az összehangolt menetrendek egyszerűsítik majd az utasok dolgát. Emellett a különösen az utastájékoztatási és jegyeladási háttérrendszerek összekapcsolása és továbbfejlesztése jelent majd kihívást. Peggy Greiser, Schmalkalden-Meiningen kerület vezetője elmondta, hogy a régióban különösen fontos az iskolások és a turisták szállítása, melyet a hálózat fejlesztésével kívánnak jobbá tenni. Sven Gregor, Hildburghausen kerület vezetője fontosnak tartotta, hogy a Rennsteig-régió déli végén is egyszerűen lehessen majd utazni az átláthatóbb kínálat és árazás következtében. André Knapp, Suhl polgármestere előzetesen az egyéni gépjárműhasználat csökkentését látta legfontosabb feladatnak, amihez jelenleg hiányoznak kapcsolatok. Christoph Heuing, a VMT ügyvezetője szerint a szolgáltatók közötti jobb együttműködés fontos egy ekkora volumenű együttműködésben, de csak közösen lehet jó eredményt elérni. A végleges struktúra kialakítása még évekig tart, hiszen pontosan fel kell mérni az igényeket és a lehetőségeket, valamint a kerületi és városi tanácsoknak is hozzá kell járulnia az ezt követően elkészítendő hatástanulmányban foglaltakhoz.

Jan Turczynski, Suhl helyettes polgármestere; Steffen Schütz, Türingia közlekedési minisztere; Peggy Greiser, Schmalkalden-Meiningen kerület vezetője; Christoph Heuing, a VMT ügyvezetője és Sven Gregor Hildburghausen kerület vezetője az MBB Meininger Busbetriebs GmbH kerületet reklámozó busza és a Süd-Thüringen-Bahn egyik motorkocsija előtt írták alá a fontos dokumentumot
(fotó: Adorján Péter)


Irány Európa!


London | Nagy-Britannia – Úgy tűnik, hogy van eredménye annak, hogy a közelmúltban a londoni St. Pancras International pályaudvar és a Csalagúthoz vezető nagysebességű pálya, a HS1 üzemeltetője jelezte: nyitottak az Eurostar vonatain kívül más járatokra is, ha azok megfelelnek minden előírásnak. Az első ismert fellépő jó eséllyel az olasz vasút lesz, ugyanis az FS jelezte: a nagysebességű járataival szeretné elérni a brit fővárost a Railway Gazette szerint. Szerintük jó esélye van annak, hogy 2029-re minden engedélyt beszerezzenek és vonataikkal első körben a Párizs–London relációban vegyék fel a versenyt a francia, a holland és a belga vasút közös vállalatával, az Eurostarral. A cég április 8-i sajtótájékoztatóján azt is elmondták, hogy a Frecciarossa márkanév alatt közlekedtetnék a járatokat a La Manche alatti pályán, partnerük pedig a spanyol Evolyn lenne, amely a spanyol Cosmen család tulajdonában van és a brit piacon már most is jelen van a Mobico, azaz a korábbi National Express Group képében.


A legújabb


Praha | Csehország – Elkészült a RegioJet legújabb mozdonya, egyben a legújabb Peršing. Vagy hát aki úgy szereti: Ász. De itt mindenképpen maradhatunk a Peršing becenévnél, ugyanis a 362 212 pályaszámú gép a 162 112-es átépítéséből és két áramrendszerűvé alakításából született meg. A gép nem annyira meglepő módon a 3 kV-os egyenáram mellett 25 kV 50 Hz-es váltóáramról is képes immáron üzemelni. A többi sárga társával együtt kalandos életpálya van mögötte: 1995-ben kerültek az olasz FNM-hez az eredetileg a ČSD-nek, majd később a ČD-nek szánt egyenáramú gépek, a 163 112...120-as pályaszámúak. Az észak-olasz vágányokat koptatták 2010-ig, amikor a cseh magánvasút megvásárolta őket és később alappillérei lettek a Prága–Ostrava–Kassa tengely forgalmának. Azonban a cseh és a szlovák váltóáramú hálózat mind nagyobb térnyerésével eltűnni látszik a felhasználhatóságuk, így végül a cég a két áramrendszerűvé átépítés mellett döntött. A most elkészült 362 212-es ráadásul a 362/363 sorozat eredeti kék-sárga-kék festését kapta meg, a mozdonyról a vasúti szakújságíró, Jan Beránek oszott meg képeket.

Pamatujete, jak jsem vám říkal o tom chystaném poolu RegioJet CZ? Avizoval jsem i retrovku - tak tady je, bývalá...

Gepostet von Jan Beránek am Freitag, 11. April 2025

A pályaszámozásban érdekesség, hogy a sorozatjelzés mellett a sorszámot is változtatni kellett és egy 100-as mezővel arrébb tenni, mert 362 112-es bizony létezik és jelenleg Plzeňben honos, a sorozat legmagasabb kiadott pályaszáma pedig a 362 175-ös volt – eddig.


Tömeg a kijelzőn


London | Nagy-Britannia – A Crossrail Purple Line Elizatbeth Line két állomásán új információkkal bővültek a megszokott, vasúti jellegű utastájékoztató kijelzők. A fényújságokon ezentúl a kocsik utasszámát is közik majd, így a Class 345-ösök 204 méter hosszan elterülő 9 kocsijából könnyebben ki lehet választani a legkevésbé zsúfoltat. A TfL reményei szerint – adta hírül a BBC – így az utasok jobban eloszlanak majd a vonatokon és alkalmasint inkább várnak majd egy másik, kevéssé zsúfolt szerelvényt, semmint, hogy az első vonatra feltömörüljenek. Az adatok ráadásul nem csak a kijelzőkön lévő piktorgramok segítségével, hanem a TfL GO appban is megjelennek, segítve így az utazástervezést is. A rendszer most még nem üzemel mindegyik állomáson, de a közeljövőben mindegyiken megfelelően átprogramozzák majd a berendezéseket. Tegyük hozzá: az Elizabeth Line vonatain azért valóban nem mindegy, hogy hova szállunk, hiszen a londoni városszerkezet és a számos tömegközlekedési járat miatt van olyan állomás, aminek a két vége két különböző metróállomást is kiszolgál, ha eléggé elvetemültek vagyunk, akkor pedig akár a peron két vége közötti utat egy másik földalattival is megtehetjük a vonal Farringdon állomásánál.


Új vonalak


Simtov | Csehország – Új vonalakkal bővült Simtov városi közlekedési hálózata április elején. A DP Simtov ugyanis egyszerre nyitotta meg az új 4-es villamost Holešov és Slivenec, valamint az 5-öst Novozámecká és Olešná között. Utóbbi jobbára egyvágányú, elővárosi vonal és egy korábban felhagyott vasútvonalat építettek át a villamosüzem számára. Ezen kívül szintén új szakasszal bővült a 14-es trolibusz is, amely immáron önjáró üzemben eléri az 5-ös villamos Planá megállóját is.

Az 5-ös villamos külső szakasza valahol Planá környékén. Valamikor itt (a kerettörténet szerint) a ČD motorvonatai koptatták a síneket, nemrégiben épült át villamosvasúti üzemre az időközben bezárt vasútvonal.

Az 1-es és a 4-es villamos közös szakasza a város északi részén komoly felújítást kapott, itt a prágai Barrandov városrészhez vezető villamospálya élményt kapjuk meg.

Természetesen Simtov csak egy fiktív város, amely az online, de önállóan telepített SimT nevű cseh városi közlekedési szimulátor fiktív világát jelenti. A hálózati bővítés és a programváltozat frissítése a teljes értékű működéshez megköveteli az előfizetéses arany változat meglétét, de szerkesztőségünk véleménye szerint megéri az egy éves, 399 koronás (jelenleg nagyjából 6500 forintos) előfizetési díj. A programról a jövőben részletesebben is tervezünk írni.


Úton az utolsó


Bern | Svájc – Teherautóra került és elindult az utolsó Vevey-villamos Bern és Lviv közötti útjára, ezzel végérvényesen befejeződött a típus története a svájci fővárosban. Az eladásról még 2023. novemberében döntöttek, majd tavaly nyáron az ukrán város szakembereinek is átadták az üzemeltetéshez szükséges szaktudást.

Nun ist es soweit: Gestern hat sich das letzte Vevey Tram von Bern verabschiedet und sich auf den Weg in die Ukraine gemacht. Wir freuen uns, den Veveys ein zweites Leben zu ermöglichen. 🚆

Gepostet von BERNMOBIL am Mittwoch, 9. April 2025


Borús kilátások


Lipcse | Németország – Fizetésképtelenséget jelentett Lipcse egyik fontos munkaadója, az egyedi villamosokra specializált HeiterBlick. Ennek következménye, hogy a helyén maradó cégvezetés fölé a bíróság egy szakértői csapatot nevezett ki, a munkabéreket pedig három hónapig a munkaügyi központ biztosítja a 250 dolgozónak. Az alacsony likviditás okaiként a koronavírus-világjárvány miatti zavarokat, az orosz-ukrán háború okozta költségnövekedést és az ellátási láncok problémáit jelölte meg beadványában a cégvezetés. Amennyiben nem sikerül házon belül megoldani a problémát, akkor Dortmund, Würzburg, Görlitz, Lipcse és Zwickau várhatja majd hiába a már megrendelt járműveit. Az IG Metall jelezte, hogy mindenképpen harcolni fognak a munkahelyek megtartásáért.

Bár hétköznapokon még vannak forgalomban korszerűsített ČKD Tatra T4-esek, az NGT6-osok kiváltása is egyre aktuálisabb
(fotó: Adorján Péter)


Berlinben folytatják


Berlin | Németország – Megállapodott a Stadler Deutschland és az IG Metall a Pankow-i gyár jövőjéről, melyet 2032-ig mindenképpen megtart a svájci gyökerű gyártó. 2029-ig még a dolgozók jelentős részének megtartását is garantálták, ahogy a bérek rendezését is addig. Viszont átmenetileg megnövelték a mértékadó munakidőt heti 40 órára. Az IGM részéről Jan Otto örömét fejezte ki, hogy a szakemberek megtartása és az állomány bővítése felé tesz lépéseket a munkaadó a bezárás helyett. Jure Mikolčić, a németországi operáció vezérigazgatója elmondta, hogy korábban az önkéntes felmondás és végkielégítés felé terelték volna a dolgozókat, de a szakszervezettel kötött megállapodás biztosítja az üzem fennmaradását. Idei legfontosabb feladatnak a BVG által megrendelt metrók régóta húzódó kiszállítását nevezte meg.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.