Hídgondok Berlinben. Újabb hidrogénes teszt Bécsben. Vége az egységes állomási boltoknak Németországban.
Növelt nyomáson
Bécs | Ausztria – Március 27-én bemutatta a Wiener Linien a legújabb tesztbuszát, melyet három évig üzemeltet majd a lehető legtöbb vonalon. A 700 bar tárolási nyomáson üzemelő rendszerrel felszerelt hidrogén üzemanyagcellás autóbusz a bécsi igények alapján készült a szlovén TAM gyárában, a hidrogénes technológiát a dél-koreai Hyundai szállítja és a modell neve is hivatalosan Hyundai Elec City Fuel Cell. Emellett nyáron érkezik 10 midi és 10 szóló, melyek a hagyományosabbnak mondható 350 baros rendszerrel szereltek.
Az újdonságot az április 1. és 3. között megrendezett mobility move '25 szakmai konferencián is bemutatták Berlinben
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Elkészült a prototípus
Weiden | Németország – Tavaly februárban adhattunk hírt róla, hogy a České dráhy 16 Stadler RS1-est vásárolt meg a svájci Heros Rail közvetítésével. Bár a korszerűnek számító sínbuszokat azóta még nem szállították át Csehországba, az út felét már megtették. Weidenben az OWS elkészült az első kísérleti átalakítással, még ha kívülről sokat nem is venni észre ebből. Az utasteret átrendezték és a kerületi megrendelők igényeinek megfelelően került beléjük akadálymentes mosdó is. Szintén az OWS feladata lesz mindegyik sínbusz esetében a konnektorok, a WiFi beszerelése és az utastájékoztatás illesztése mellett a fényezés is. A ČD a forgalomba állítás előtt a vonatbefolyásolást telepíti majd.
Le sem tagadhatná, hogy melyik német tartományban szállított utasokat korábban
(fotó: Heros Rail)
(fotó: Heros Rail)
Azok a fránya autópályahidak…
Berlin | Németország – Még márciusban esett át egy alaposabb átvizsgáláson az AVUS (A115) és a Stadtautobahn (A100) csomópontjának egyik elemét képező felüljáró, ahol a szövetségi autópályakezelő szakemberei repedéseket találtak a vasbeton szerkezetben. Ezt követően március 19-én 20 órától lezárták azt, majd 24-én 8-ra az ellenirányú pályán egyetlen, kizárólag 3,5 t alatti járművek által használható sávot jelöltek ki északi irányban a Spandauer Damm kijáróig. Ez ugyan csak a közúti forgalmat zavarta és tette autóparkolóvá a város főútjainak egy részét, de március 27-én este jött a kegyelemdöfés: biztonsági okokra hivatkozva a Ringbahn forgalmát is leállították. Westend és Halensee között egyáltalán nem közlekedik semmi, a Stadtbahnra való átszállást a Halenseekurve használatával 20 perces ütemben biztosították a szükségmenetrendben. Bár a Deutsche Bahn azonnal pótlóbuszokat szervezett, azok ugyanúgy a torlódásban álltak és gyakorlatilag senki nem utazott a sokszoros menetidejű járattal. A forgalmi helyzet stabilizálódását követően április 4-től a buszok útvonalát módosították és ezekkel biztosítják mindkét végpontról Charlottenburg állomás elérését, de a Messe Nord/ZOB és Westkreuz állomásokat nem érintik. A felüljáróval kapcsolatban április 2-án megszületett a végleges döntés, melyet Volker Wissing szövetségi közelekedési miniszter adott utasításba: minél gyorsabban le kell bontani azt. A jelenlegi információk szerint ennek április 28-ig meg kell történnie, hogy az S-Bahn forgalma helyreállhasson.
Arról szinte nem is szóltak a híradások, hogy a Grunewald pályaudvar elérése és a Ringbahn teherforgalma is ellehetetlenült, illetve jelentős kerülőre kényszerülnek a szerelvény- és tehervonatok.
Arról szinte nem is szóltak a híradások, hogy a Grunewald pályaudvar elérése és a Ringbahn teherforgalma is ellehetetlenült, illetve jelentős kerülőre kényszerülnek a szerelvény- és tehervonatok.
Az S41/S42 viszonylatpár esetén az utastájékoztatás még a hét közepén sem volt tökéletes, a zavarok és a kapacitások függvényében találkozhattunk érdekes végállomásokkal. A hétköznap megszokott 5 perces követés is inkább közelíti a 10-et.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Emlékpénzt vegyenek!
Wernigerode | Németország – A Brockenre közlekedő gőzmozdonyairól messzeföldön ismert keskeny nyomközű vasút érdekes szuvenírt árusít a készlet erejéig. Az 1954-56 között gyártott, Brockenlok névvel illetett 99.23-as sorozat üzembe állításának 50. évfordulójára 0 € értékű emlékpénzt bocsátott ki a HSB, melyet két verzióban gyártott le a Bundesdruckerei. Az ezüst díszítésűt 3,50 €, az arany variánst 4,90 € ellenében vásárolhatjuk meg akár a cég webshopjában is.
Kioszkok gebinben
Berlin | Németország – A Deutsche Bahn úgy döntött, hogy megszünteti a változatos méretben és tartalommal működő márkáját, amellyel az állomásokon találkozhattunk eddig. A ServiceStore DB márkanév alatt fogták össze eddig azokat a kisvállalkozókat, akik kisebb-nagyobb boltokat üzemeltettek a közepes és kisebb állomásokon. A megszüntetés egyik okaként a piaci koncentrációt nevezték meg, ami miatt a magánvállalkozók kevéssé tudták megmutatni magukat. A 2026 végéig teljesen eltűnő arculatot az egyes üzemeltetők sajátja váltja, amitől a szolgáltatás minőségének növekedését is várják a BahnTowerben. A DB InfraGO ezentúl csak a vasúti szolgáltatáshoz nélkülözhetetlen feladatokra koncentrál, mint a peronok állapota és felszereltsége, valamint az utasinformációs rendszerek működtetése.
Az átlagos utasnak kevésbé fontos, hogy ki üzemelteti a boltot, ha megfelelő szolgáltatások várják. Az egységes megjelenés viszont növeli a bizalmat.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Összeállította: Adorján Péter