2025. 04. 08.

Villamossal Seestadtba: épül az új 27-es

Bécsben nem áll meg a közösségi közlekedés folyamatos fejlesztése. A párhuzamosan futó villamosvonal-projektek közül ezúttal a messzi Dunántúlon épülő 27-es villamost nézzük meg. Ezzel együtt az Aspern Nord néven létesülő gigantikus intermodális csomópont és városközpont is most kezdi elnyerni igazi formáját.






Bécsben a közösségi közlekedési projektek sosem állnak le, mindig van valami aktuális fejlesztés tervezés vagy építés alatt. Jelenleg három aktív villamos-projekt is fut, amelyek eltörpülnek az U2/U5 metróépítés volumenéhez képest, de helyi viszonylatban legalább annyira fontosak lesznek. A 12-es és a 18-as villamosok a Dunán inneni hálózat bővítését szolgálják, míg a most körüljárt 27-es önálló szakasza több mint 10 év után az első villamosfejlesztés a Duna túloldalán.


Seestadt nevét a közlekedés iránt érdeklődők már régóta ismerik, hiszen a várostervezés világszinten említhető mintapéldájaként a lakónegyedek építése előtt évekkel megérkezett már ide a nagykapacitású közösségi közlekedés, az U2-es metróvonal 2013. októberében. Ezzel egyidőben kapta meg a 26-os villamos is a hosszú keleti meghosszabbítását a Hausfeldstraße U2 állomásig. Ezen az elmúlt évtizedben nem is változott semmi, csak közben Seestadtban kinőtt egy komplett város a szántóföldön. Az itt lakók száma időközben átlépte a 15 ezret és az építkezések nem álltak meg. Nem csak Seestadtban de a metrótól északra található területeken is terjeszkedik a város, a Berresgasse mentén hatalmas lakónegyedek épültek és a Heidjöchl negyedben is hasonlóak vannak tervben. Ezek kiszolgálására és a metróhoz, illetve S-Bahnhoz közvetlen kapcsolatot biztosítandó épül jelenleg a jövőbeli 27-es villamosvonal önálló szakasza.

(térképek: Wiener Linien)

Az idén, 2025 őszén megnyitásra kerülő vonal Strebersdorftól a 26-ossal végig párhuzamosan közlekedik majd egészen a Prinzgasse megállóig, ahol a jobbra kanyarodás helyett egyenesen megy majd tovább. A Berresgassét követve elér egy teljesen újonnan, a szántóföldeken létesített nyomvonalat, amely körül majd csak később nőnek ki a lakónegyedek. Ennek végén már el is értünk az Aspern Nord vasút- és metróállomásig, a Seestadt északi oldalán. Amikor ezt az állomást több mint 10 éve megnyitották, még nehezen volt elképzelhető hogy mire kell itt majd ekkora kapacitás. Ugyan még ma sem ért el idáig a lakóövezet, de már javában építik, a Nelson-Mandela-Platz lesz az új városközpont az állomás előtti téren és itt fordul majd a 27-es villamos is. A későbbi tervek szerint a 25-ös villamos is elér majd idáig, amikor a mostani Aspern, Oberdorfstraße végállomásától a Seestadton át meghosszabbítják.

Nem kapcsolódik szorosan a témához, de érdemes megemlíteni, hogy az U2-es 13 éve történt megnyitásakor már csupaszon megépített An den alten Schanzen metróállomás is lassan kész van már, és új nevet is kapott: Oberes Hausfeldnek fogják hívni, amikor megnyílik. Aki járt erre 10 évvel ezelőtt az emlékezhet rá, hogy ezen állomás környékén ténylegesen csak szántóföldek voltak, ám ez a kép mára szintén erősen megváltozott. Az itt létesült szintén hatalmas lakónegyedek kiszolgálásához nagyon is szükség lesz a metróállomásra. A bécsiek ismét megmutatják hogy hogy kell okosan előre gondolkodni a várostervezés terén.

Kezdjük a vonal bejárását a vasút, metró, villamos, busz és minden egyéb közlekedési eszköz találkozási pontjánál, az Aspern Nord állomáson. Az épülő villamosvonal mentén jutunk majd el a 26-os vonalból való kiágazásig.


A metróállomás déli kijárata egyszer már ideiglenesen kész volt, de most a végleges tervek szerinti építkezések miatt ismét le van zárva és fel van túrva.


Az állomás előtti tér jelenleg nem használható, itt épül nemsokára a parkosított tér, busz- és villamosfordulóval.


Az új 27-es nyomvonala északról egy, kizárólag a villamosnak épített hídon át éri el a metróállomás déli oldalát. Itt már részben kész vannak a vágányok is.


A villamoshíd mellett egy gyalogos- és kerékpáros híd is van, amelyen át közvetlen átjutás lesz a 27-es felől az U2-es és az S-Bahn felé.


A villamosmegálló is jól halad, habár itt a vágányok még hiányoznak, a futurisztikus építészeti elemeket már felfedezhetjük.


A hídon épülő villamosmegálló közvetlenül a metró és a vasút vágányai felett van.


Az északi rámpa mentén már a felsővezetéktartó-oszlopok is állnak, a vágányok kész vannak.


A szándóföldek szélén kihúzott új nyomvonal kizárólag a villamosnak és a gyalogos- illetve bringás forgalomnak épül, itt autóval használható közút nem lesz.


A vágányok mentén végig fákat ültetnek, ez lesz az új Hirschstettner Hauptallee.


Most itt ugyan még nyoma sincs, de a már körvonalazódó Schukowitzgasse villamosmegálló környékén is lakónegyedeket terveznek.


Nehéz elképzelni, hogy ez is valamikor egy sűrűn beépített környék lesz.


A Stemolakgasse megálló peronjai is épülnek már.


Az új pálya és a Hausfeldstraße kereszteződésénél közvetlenül nem lesz megálló, ezt kicsivel arrébb találjuk majd.


Mégpedig Scheedgasse néven a Berresgasse végénél kialakított kis háromszög alakú téren.


A Berresgasse északi oldala az elmúlt években épült be, előtte itt szántóföldek voltak. Az egészen mediterrán hangulatú lakóházak között csak sétálóutcák lesznek, a parkolást mélygarázsokkal oldják meg.


A Berresgasséról a Pirquetgasséra kanyarodva a már régebbóta itt álló lakónegyedre érünk.


A ma a 26-os, később a 27-es által is kiszolgált Prinzgasse megállóból visszafelé tekintve egynesen halad majd a 27-es, jobbra most is jár a 26-os a Hausfeldstraße felé. A delta harmadik irányát is megépítették az operatív forgalomirányítást segítendően.
(fotók: Berky Dénes)

Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.