
Már 2019-ben is látszott, hogy korszakos irányváltás következett be Nürnberg közlekedésszervezésében az első 12 Siemens Avenio megvásárlásával, majd alig fél évvel később már opciós darabokat is lehívtak. 2022-ben az InnoTrans keretében tartott hivatalos szakmai megjelenésen a 2005-ös pályaszámú darab vett részt. A kezdeti megállapodás szerinti 76 darabos opciós mennyiségből ekkor még 62 egységre volt jogosult a VAG.
Az idáig megrendelt 26 darab kiszállítására a helyi közlekedés történéseit alaposan megfigyelő weboldal információi szerint az eddigi utolsó, a 2026-os 2025. április 3-án érkezett meg Kragujevácból, bár az első három éppen gyári beavatkozáson esik át, aminek keretében a többinek megfelelővé alakítják egyes elemeiket.
2025. április 10-én a VAG arról számolt be, hogy újabb opciós mennyiséget hív le, szám szerint újfent 14-et vásárolnak a beváltnak számító típusból. A gyártásukat még idén ősszel megkezdik a Siemensnél, szállításukra pedig 2028-ban számíthatnak az utasok. Tim Dahlmann-Resing, a VAG szóvivője elmondta, hogy a helyileg GTA8 névvel azonosított villamosok 2022. decembere óta dolgoznak a városban, egyes példányok már 150 ezer kilométert is lefutottak, a közönség is megkedvelte őket.
2025. április 10-én a VAG arról számolt be, hogy újabb opciós mennyiséget hív le, szám szerint újfent 14-et vásárolnak a beváltnak számító típusból. A gyártásukat még idén ősszel megkezdik a Siemensnél, szállításukra pedig 2028-ban számíthatnak az utasok. Tim Dahlmann-Resing, a VAG szóvivője elmondta, hogy a helyileg GTA8 névvel azonosított villamosok 2022. decembere óta dolgoznak a városban, egyes példányok már 150 ezer kilométert is lefutottak, a közönség is megkedvelte őket.
Az 1972-ben megnyitott metróhálózat kiépítésével párhuzamosan ugyan a korszellemnek megfelelően a '90-es évek végére teljesen el kellett volna tűnnie a közlekedési módnak, 1994-ben a városházán mégis a megcsonkított hálózat megtartása és továbbfejlesztése mellett döntöttek. Ennek első kézzel fogható eleme volt a 2002-ben megnyílt Dutzendteich és Luitpoldhain végállomások közötti kapcsolat átadása. Ezt követte 2016 decemberi menetrendváltáskor a 2,5 km hosszú Thon–Am Wegfeld szakasz átadása, amellyel a repülőtér déli és nyugati oldalán fekvő településrészek kaptak vaskerekes kapcsolatot a belváros felé. Mintegy két éve folyik az 1996 óta felhagyott Stadtpark végállomás reaktiválása, amelynek 2025-ben kell elkészülnie: ide hosszabbodna meg a jelenleg a főpályaudvarnál forduló 7-es vonal.
A 2006-os Avenio a Doku-Zentrum végállomás peronján cserélt viszonylatszámot és utasokat
A 30 évvel ezelőtti fejlesztési terv része volt, hogy megújítsák a teljes járműparkot az akkoriban újnak számító alacsonypadlós járművekkel. Az ekkor még helyi üzemmel is rendelkező ADtranz gyárthatta le azt a 14 GT6N villamost, melyek a CityBahn márkanévvel álltak forgalomba 1995 és 1996 folyamán. A 27,39 méter hosszú és 2,3 méter széles járművek kezdetben jól vizsgáztak, de az utasszámok növekedését nem feltétlenül tudták kezelni.
2017. augusztus 25-én még eredeti állapotában gördült át a Plärrer nevű téren a 1004-es GT6N
Az üzemévek nem múltak el nyomtalanul, alaposabb felújításukra 2017 és 2019 között került sor Lipcsében az IFTEC-nél. Nem csak a kinézetük, de a műszaki tartalmuk is aktuálisabbá vált, ami növelte a megbízhatóságukat is.
Szintén a 1004-es GT6N, de már a felújítása után. 2023. július 30-án készült felvételünkön a Hallertor megállót hagyja el.
Folyamatosan növekvő utasszámokat általában nagyobb befogadóképességű járművek forgalomba állításával lehet kezelni, emiatt 1997-ben Münchennel közösen hosszabb villamosokat rendeltek, melyek a GT8N megjelölést kapták. A 26 darabos széria gyártását megelőzte 1997-ben a 1010-es GT6N részleges és átmeneti átalakítása, amely során a rövidcsuklós konstrukció szűk ívekben viselkedését vizsgálták mindkét nagyvárosban. Rövidebb társaikkal azonos korszerűsítésükre 2020 és 2023 között került sor Lipcsében.
A megálló és a dátum az előző képpel azonos, viszont a hosszabb kialakítású 1108-as GT8N szerepel rajta
A 2000-es évek közepén a német piacra belépő Stadler Rail útja problémákkal volt kikövezve, gyakorlatilag minden városban kénytelenek voltak az üzemek rövidebb-hosszabb ideig nélkülözni a Variobahn villamosokat. A problémák között legtöbbször a nem kielégítő futásbiztonság és a kerekek-sínek fokozott kopása szerepelt, megnyugtató és végleges megoldás az évek során nem került kidolgozásra. Emiatt a VAG a mindössze nyolc darabos, 2007 és 2009 között beszerzett szériáját a 1202 kivételével az elmúlt év során fokozatosan leállította.
Manapság már nagy szerencse kell az egyetlen még forgalomképes Stadler Variobahn megtalálásához, amennyiben egyáltalán kiadják. 2019. szeptember 11-én készült képünkön a Thon megállóból elinduló 1203-as, amelyik 2024. augusztus 10-ig közlekedett.
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Az egyelőre még nyitott 48 darabos opciós mennyiségnek helyet kellene találni, de ahhoz még sok szakaszt is meg kellene építeni a jelenleg érvényes tervek szerint az évtized végére. Bár azt sem árt hozzátenni, hogy akár a tervezett 5 perces követés bevezetéséhez és kibővítéséhez is kellenek még járművek. A 40 kiöregedő és a 8 nem használt villamos pótlására a tyúklépésben haladó hálózati bővítés mellett sem elegendő a 26 új jármű, viszont a vonatkozó tervek mellett a frissen megrendelt 14 darab sem lesz az. Költségként a VAG 67 millió eurót nevezett meg, melynek 80%-át 20 éves futamidejű kölcsön keretében finanszírozza a város. Másik adatként a tartományi támogatást nevezték meg, amely 61 milliós értéken mérve 25%-os intenzitású lehet a tartományi kormányzat döntése alapján, avagy 15 milió euró értékű. Ez azt jelenti, hogy körülbelül 6 millió eurót költenek a kapcsolódó szolgáltatásokra és alkatrészekre, amit mindenképpen saját zsebből kell fizessen a társaság.
Andre Rodenbeck, a Siemens Mobility Rolling Stock ügyvezetője örömét fejezte ki, hogy újabb villamosokat szállíthatnak a városnak, amelyekkel az utasok komfortját és a gazdaságosságot is növelhetik. Thomas Luber, a VAG vasúti vezetője emlékeztetett rá, hogy az egységes flotta fenntartása kisebb raktározási igényt is jelent és a hatékonyságot is növelik a megbízható járművek. Tim Dahlmann-Resing, a VAG szóvivője megjegyezte, hogy a mostani megrendeléssel egy típusengedélyeztetési procedúra is elkerülhető, illetve a két cég együttműködése kiválónak mondható.
Adorján Péter