2025. 03. 19.

Ez a vég kezdete, vagy a kezdet vége?

Folyamatosan halad a České dráhy regionális járműállományának megújítása. Könnyen elképzelhető, hogy még az évtized végéig sem kell várni, klasszikusnak számító járműtípusok eltűnésére.







Nem csak a főváros körényékén, hanem országosan is fontos a korszerű, akadálymentes járművek forgalomba állítása – Csehországban. A generációváltás ugyan nem tegnap kezdődött, sőt: egyes régiókban már a vége látszik. Most éppen a Hradec Králové-i kerületbe érkeznek, nem csak hogy korszerű, de új járművek, a cseh államvasút, a České dráhy beruházása nyomán. A meglévő 16 mellé további 26 darab RegioFox névre hallható Pesa Link II típuisú motorvonat áll forgalomba 2025 őszén, ezzel jelentősen fiatalítva a jelenleg 14 éves átlagos életkorú vasúti járműállományt a kerületben. Az új járművekkel a regionális vonatok 100%-a, a Hradec Králové-i kerület összes közösségi közlekedési kapcsolatának pedig 70%-a lesz alacsonypadlós és akadálymentes.

A kerület északkeleti részén már lezajlott a típusváltás: 2025 januárjában már RegioFox közlekedett Trutnov hl.n. és Svoboda nad Úpou között...
(fotó: Lukáš Sobotka)

...míg 2021 áprilisában még a GW Train Regio járt itt, tarka festésű Bz-vel.
(fotó: Mellár Marcell)

A 2025 őszén forgalomba álló 26 darab 847-es sorozatú motorkocsi a Choceň—Náchod, a Hradec Králové—Náchod—Meziměstí, a Trutnov—Chlumec nad Cidlinou—Kolín, a Stará Paka—Lomnice nad Popelkou és a Chlumec nad Cidlinou—Městec Králové vonalakon várhatóak, amellyel többek között 854-es és 843-as sorozatú motorkocsikat és betétkocsijaikat váltják ki. Előbbiek a vasúttársaság tervei szerint két éven belül teljesen kivezetésre kerülnek a közforgalomból, míg utóbbiak, melyek a 90-es évek végének termékei, más régiókban folytathatják pályafutásukat.

A 854-esektől legkésőbb 2027 végéig megválna a ČD.
(fotó: Mellár Marcell)

A szélsőségesen szögletes formatervéről felismerhető 843-as sorozat az ország más részein még előfordulhatnak. A képen szereplő 843 026 pályaszámú motorkocsi 2021 július végén az Olomouc és Ostrava között Krnov és Opava érintésvel R27-es jelzéssel közlekedő vonalon közlekdett, ahol akkor már Praděd néven, de még R 1329-es számú vonat élén volt megtalálható
(fotó: Mellár Marcell)


Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.