2025. 03. 17.

Sárguló szolgáltatás északon és keleten

Célegyenesben a RegioJet elővárosi vonalainak saját járművel történő kiadása. Sőt, az új járművekkel új vonal is nyílik hamarosan Prágán belül.

Sokat kellett rá várni, de rendeződhet a helyzet Prága keleti átlós vasúti viszonylatain. Az egyik ilyen az S49-es, melyen a vonatok többsége Praha-Hostivař és Roztoky u Prahy között közlekedik — de vannak csúcsidőn kívül és este olyan vonatok amelyek csak Praha-Libeň állomásról indulnak és oda is érkeznek: épp úgy, mint annak idején a Békapofás időszakban, amikor S41-es jelzéssel hétköznap éppen ezt az útvonalat járták le a mára eltűnt járművek. A Békapofák utáni időszak mindenféle ideiglenes dolgot tartalmazott: először RegioNova motorvonatok motorvonatok jelentek meg a vonalon, ám ezek kapacitása egyfelől kevésnek bizonyult. A 2019-es menetrendváltással aztán az Arrivához került a vonal, akkor már S49-es jelzéssel, nagyjából a mai ismert menetrendi paraméterekkel és nagyobb kapacitású járművekkel: 628-asok mellett Desiro motorvonatok közlekedtek a vonalon.

Az egyik utolsó Békapofa az eredetitől eltérő kék-fehér fényezésében áll 2017 májusában Praha-Libeň állomáson.
(fotó: Mellár Marcell)

Menetrenden a jövő! Illetve... szóval a jármű fényezése és matricázása még az előző tulajdonosra utal, itt már ugyanis a cseh Arriva vlaky s.r.o. tulajdonában állt a motorkocsi.
(fotó: Mellár Marcell)

A legutóbbi változás... vagy éppen nem változás 2024 decemberében történt, amikor az Arriva helyett a RegioJet vette át az S49-es vonal üzemeltetését. A járművek viszont nem érkeztek meg, illetve nem kaptak engedélyt a menetrendváltásig, így továbbra is az Arriva járművei futottak a vonalon. De a nagy nap elérkezett, a sárga vasúttársaság új gyártású PESA Elf.eu típusú motorkocsijai megkapták az engedélyt a közlekedésre, így megkezdhetik a próbafutásokat. Ha minden jól megy, 2025. április 1-jén állhatnak forgalomba a PID legújabb szabványainak megfelelő színezésű motorkocsik.

Egy negyedévet ugyan csúsztak, de végül megkezdhetik a próbafutásukat a RegioJet kétáramnemű PESA motorkocsijai.
(fotó: PID)

Az új járművek forgalomba állásával egy új vonal üzemelése is kezdetét veszi: az S61-es vonal hétköznap a prágai főpályaudvar és Úvaly között félóránként, hétvégén és ünnepnapokon pedig Praha-Vršovice és Úvaly között óránként bővíti a meglévő közlekedési kapacitást. Az eredeti tervek szerint nem erre haladt volna az S61-es, de többek között a Depo Hostivař metróállomás mellett létesítendő új megállóhely nem készült el, így egyelőre Praha-Libeň állomáson találkoznak az S49-es és az S61-es vonalak.

Két évvel ezelőtt még az S61-es egy másik útvonalon, ám a városhatár elhagyása nélkül közlekedett volna...
(grafika: PID)

...ám ez végül inkább a rövidebb kolíni fővonal városon belül szakaszát és az első Prágán kívüli települést, Úvaly-t köti össze a főpályaudvarra.
(grafika: RegioJet)

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.