2025. 03. 22.

Hétvégi gyors – 2025. március 16-23.

Betette a lábát a CAF Franciaországba, ahol továbbra is biztos helyük van az Alstom villamosoknak. Kapacitást növel a lengyel és a cseh államvasút. Amerikai kézbe kerül a Dellner. Forgalomba állt Budapesten a legújabb CAF villamos. Mozdonyokat szereznek be a szlovénok.


Hidrogénezett buszok


Düren | Németország – Összesen 20 Solaris Urbino 12 hydrogen autóbuszt vett üzembe a RATH Gruppe két leányvállalata, amivel Düren környékén biztosítják a buszközlekedés környezetbarátabbá válását: A Rurtalbus és a VIAS Bus 10-10 járművel újíthatta meg a járműparkját. A 2022-ben beszerzett öt, Toyota-féle technológiára épülő Caetano H2.City Gold a folyamatos műszaki problémák miatt leállításra és eladásra kerül a közeljövőben. A hivatalosan 380 km hatótávval és 85 férőhellyel (29 ülő és 56 álló utas) rendelkező lengyel buszok a Ballard üzemanyagcelláját használják, emiatt részben újra kell tanulni a karbantartást. Az egyenként 650 ezer euróba kerülő járműveket egyenként 240 ezer euróval támogatta a tartomány. A 140 járművet számláló flottában további öt eCitaro teljesít szolgálatot 2020. ősze óta, a teljesen emissziómentes közlekedésre pedig 2035-ös határidőt szabott meg a megrendelő kerület.

A március 19-én tartott hivatalos átadáson a buszok előtt pózolt a két cég és a kerület vezetése
(fotó: Kreis Düren)

Essen | Németország – Március 17. óta egyelőre tesztüzemben közlekedik a Ruhrbahn által megrendelt hidrogénes buszflotta már kiszállított része. A 10 csuklós és 9 szóló busz közül kilencet már felszereltek az utasforgalomhoz szükséges eszközökkel is, egyes esetekben már utasokat is szállítottak velük. Az autóbuszokat itt is támogatással szerezték be, egészen konkrétan 4,8 millió eurót kaptak a tartománytól még 2022-ben a célra – a szóló buszra 720.000 eurós darabárat közöltek.

Wuppertal | Németország – Alig egy hónapja állította forgalomba a WSW az első nagyobb darabszámú rendelése alapján gyártott hidrogénes buszokat, az egyik csuklós már problémát is okozott. A helyi média beszámolója szerint a 2480-as azonosítójú Solaris Urbino 18 hydrogen tartályaiból szökött a gáz, melyet a járművezető jelentett az üzemirányítás felé. A tűzoltók első körben veszélytelennek minősítették az Elberfeld közepén, a Morianstraße megállóban bekövetkezett esetet, majd a WSW saját szerelőinek mérései robbanásveszélyes elegyet (levegővel képzett 4 és 75% közötti koncentrációban színtelenül ég) mutattak ki. Ennek hatására a garázsba vontatás rendőri felvezetéssel történt, a hibás járművet pedig a garázs megfigyelésre elkülönített részén állították le.


Újabb motívum


Montpellier | Franciaország – Március 20-án átvette az első villamost a dél-francia város, amelyet az 5-ös jelzésű vonalán fog közlekedtetni. A Barthélémy Toguo kameruni művész motívumaival díszített járűvet a CAF gyártotta, 43 méter hosszú és hivatalosan 301 utast szállíthat. A vonal hivatalos megnyitására 2025. december 20-án kerül sor. Az összesen 77 villamosból 21-et dedikáltan az 5-ös vonalra vásároltak, 30 darabbal az 1-es vonal mostani járműveit váltják ki, a fennmaradóak pedig a díjmentes utazás generálta többletigény miatti sűrítésekhez kellenek. A gyártás a Pireneusok francia oldalán, Bagnères-de-Bigorre mellett 2010-ben átvett üzemben történik, a végső tesztek és a majdani karbantartás érdekében pedig egy 80 méteres csarnokkal gazdagodott a Les Hirondelles kocsiszín.



Fejlesztenek a szlovénok


Ljubljana | Szlovénia – Az SŽ – Tovorni promet, a szlovén állami tehervasút tovább fejleszti a vontatójármű-állományát. Ezúttal 30 TRAXX Universal gyártására kötöttek szerződést 150 millió euró értékben. A korábban TRAXX 3 MS néven ismert mozdonyokat Szlovénia mellett Ausztria, Németország, Szlovákia, Csehország, Magyarország, Horvátország és Szerbia hálózatán szeretnék használni, ehhez pedig az Onvia Cab nevű ETCS-rendszerrel szerelik fel őket.


Lopakodó akadálymentesítés


Budapest | Magyarország – Mintegy két hónappal az első tesztfutások után utasforgalomba állt 2025. március 22-én a két legújabb CAF Urbos 3/5 egyike, a 2259-es. A BKK közleménye szerint az új villamosokkal a 17-es, 19-es és 56-os vonalakon lehet majd találkozni – nem meglepő ez, hiszen Budafokon állomásoznak a mindenkori legújabb darabok. Az 51 darabos rendelés hatására 2026 végére 40%-ra emelkedik majd az akadálymentes indulások száma a városban. Az 51A (Mester utca/Ferenc körút – Koppány utca) vonalon szintén március 22-én jelent meg az első CAF, melyet Száva kocsiszínből adnak, tehát még az eredeti megrendelés részeként érkezett darabokat kaptak az utasok. Április 1-től a 69-es (Mexikói út M – Újpalota, Erdőkerülő utca) vonalon is minden nap és teljes üzemidőben közlekedik majd CAF villamos – ezzel minden hatodik-tizedik indulás lesz itt akadálymentes. Kellemetlen, hogy a megállóhelyi menetrendi lapokon nincs konkrétan jelölve egyik vonal esetén sem, hogy mikor lehet számítani az új villamosokra.


Emelik a tétet


Strasbourg | Franciaország – Még meg sem érkezett a korábban megrendelt mennyiség, de újabbakra kötött szerződést a CTS és az Alstom. Jelenleg már összesen 39 új járműről szólnak a hírek, melyeket a Rajnán átkelő D vonalon is tudnak majd használni a német tanúsítások értelmében.

Hivatalosan ez csak látványrajz, de erősen hasonló lehet a végeredmény
(grafika: Alstom)

Le Havre | Franciaország – Bár csak 2012-ben nyílt meg a Szajna torkolatában fekvő város újkori hálózata, a két vonalon közlekedő 22 villamos kevés lesz, amint 2027-ben átadják a harmadik vonalat. Emiatt nyolc darab 33 méter hosszú és 2,4 méter széles, ezáltal akár 206 utast szállítani képes villamost rendelt a megnyitásra vonatkozó határidővel az üzem tulajdonosa. A 100%-ban akadálymentes és 95%-ban újrahasznosítható villamosok a jelenlegi generációnál 25%-kal kevesebb enerigiát fogyasztanak majd. Természetesen klimatizált és biztonsági kamerával védett lesz a beltér.


Bővítenek az Balti-tenger felé


Prága–Gdynia | Csehország–Lengyelország – Kiemelkedő népszerűségnek örvend a ČD és a PKPIC koprodukciójában a decemberi menetrendváltással életre hívott Baltic Express viszonylat, emiatt a kapacitás bővítését határozták el. Az EC 460/EC 461 vonatpár április 14-től egy WLAB9bmnouz típusú kocsit is továbbít a teljes útvonalon, amely maximum 24 hálóhelyet jelent. Az egyelőre augusztus végéig tervezett közlekedtetést a foglaltsági adatok alapján esetlegesen meghosszabbíthatják a menetrendi év további részére.
A törzsszerelvények esetében a ČD tervezi, hogy a jelenleg csak Wrocławtól elérhető étkezőkocsit sajáttal egészíti ki decembertől, amihez a Berliner nevű vonatokban hiányosan közlekedő ComfortJet garnitúrák teljessé válására van szükség.

Magas kihasználtságot tapasztalnak az új viszonylaton, emiatt bővítik az éjszakai vonatpárt
(fotó: ČD)


Csattanó dollárok


Flen / Pittsburgh, PA | Svédország / USA – Felvásárolta az amerikai Wabtec Corporation a svéd Dellner Couplers céget. A főleg automatikus kapcsolószerekkel (Schaku, DAC, BSI, Tomlinson, GF, SA3 és AAR) és csuklószerkezetekkel is foglalkozó cégért 960 millió dollárt fizetnek, amennyiben az ilyenkor szokásos hatósági vizsgálatok pozitív eredménnyel zárulnak.


Vonattal kombinált repülések


Frankfurt am Main | Németország – Érdekesnek mondható lépést tett a DB Fernverkehr, hiszen az eddig leginkább zászlóhordozó légitársaságokkal fennálló Rail&Fly program mellett az egyes ICE-ken elérhető Lufthansa járatszámok mellett mostantól a színes csíkos arculatáról ismert Condor járataihoz is csatlakoznak majd távolsági vonatok. A Codeshare-megállapodás keretében Aachen, Basel (Badischer Bahnhof), Berlin, Bréma, Dresden, Dortmund, Düsseldorf, Freiburg, Hamburg, Hannover, Karlsruhe, Köln, Leipzig, Mannheim, München, Münster, Nürnberg, Rostock, Siegburg/Bonn, Stuttgart és Wolfsburg felől Frankfurt am Main Flughafen, valamint a Berlin–Dubai utasok számára Drezda felől a Flughafen BER állomásokra is kiterjesztik a közvetlen foglalás lehetőségét.

Az utaskísérők által közrefogva pózolt a frankfurti repülőtér távolsági vasútállomásán Stefanie Berk, a DB marketingért felelős igazgatója és Peter Gerber, a Condor Flugdienst vezérigazgatója
(fotó: Oliver Lang / DB AG)

Bécs | Ausztria – A 2014. decemberi menetrendváltással bevezetett AIRail partnerség keretében Ausztria fontosabb városai és a schwechati repólőtér között közlekedő vonatok ezentúl nem csak kizárólag az Austrian Airlines, hanem a Lufthansa-csoport által fémjelzett Star Alliance légiszövetség 25 tagja részére is lehetővé teszi a közvetlen foglalás lehetőségét Linz, Salzburg, Graz vagy Innsbruck végponttal a railjetekre. Ezekben a városokban arra is lehetőség lesz a főpályaudvari ÖBB Travel Centerekben, hogy közvetlenül a repülőre jelentkezzünk be.

A 15-ös granitúra étkezőkocsija (73 81 85-90 515-0) egyik végére megkapta a légiszövetség logóját
(fotó: Daniel Willinger / ÖBB)

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.