2025. 03. 15.

Hétvégi gyors – 2025 március 3-15.

Rég nem látott villamosokat hozna utcára az MVG. Érdekes autóbuszok hagyták el a Setra gyár kapuit. Egyik legfontosabb zeneszerzőjének állít emléket Bécs. Megérkezett az első spanyol villamos Potsdamba.


Mozdonyhiány Északon


Trondheim | Norvégia – AZ elmúlt időszak közfeltűnést keltő balesetei után a Trondheim és Bodø közötti szolgáltatásokat üzemeltető SJ Norge kénytelen volt hosszabb távú buszos pótlást szervezni Mo i Rana és Bodø közé. A vonatpótló buszok a tervek szerint március 3. és 20. között közlekednek, addigra pedig megpróbálnak minél több mozdonyt megjavítani. A lépésre azért kényszerültek, mert a mindössze öt példányban készült Di 4 sorozatból már csak kettő állt rendelkezésre.

Az SJ Norge képén a tavaly szerencsétlenül járt Di 4.653 által továbbított távolsági vonat halad a vasútvonal legészakibb pontja közelében Valnesfjord és Oteråga között


Parádéra készülnek


München | Németország – Nagyszabású ünnepségre készül a Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG), mellyel az 1876. október 21-én megindult lóvasutat és az abból kifejlődött villamoshálózatot ünneplik bő másfél év múlva. A 150 éves ünnepi felvonulásban kiteljesedő vállalkozás legérdekesebb része azon 5 motor- és 4 pótkocsi felújítása lesz, melyeket az ünnepi felvonuláson próbálhatnak majd ki az utasok. A munkákat részben saját, részben külső műhelyben végzik majd el, miután egy szakértői vélemény alapján a mai körülményekhez passzíthatóak a kocsik. A részben 100 év feletti életkorú kocsik felújításához az FTMT segítségét is igénybe veszik.
A következő szerelvények biztosan részt vesznek majd a felvonuláson:
  • A sorozat, 256-os pályaszám, 1901-es gyártás
  • D sorozat, 490-es pályaszám és f sorozat, 1404-es pályaszám, 1911-es gyártás
  • I sorozat, 721-es pályaszám és i sorozat, 1509-es pályaszám, 1944-es gyártás
  • M sorozat, 2412-es pályaszám és m sorozat, 3407-es pályaszám, 1957-es gyártás
  • P sorozat, 2005-ös pályaszám és p sorozat, 3004-es pályaszám, 1967-es gyártás

Klaus Onnich, az FTMT elnökhelyettese és Oliver Glaser, az MVG vasútüzemi igazgatója közösen „tujáztak” a helyi közlekedési múzeumban álló 1901-es évjáratú A sorozatú kocsin, amely a felújítási programba is bekerült
(fotó: SWM / MVG)


Bevezetés helyett várakozás


Párizs | Franciaország – Bár már forgalomban kéne lennie, továbbra is késésben van az Alstom és az SNCF közös presztízsprojektje, az Avelia Horizon, avagy a TGV M. Az eredetileg 100, majd egy opciós lehívással újabb 15 példányban megrendelt emeletes motorvonat nem szakad el a hagyományoktól a szerelvény felépítését tekintve, de megújult beltérrel várja majd. Mindkét osztályon gyapjúszövetből készült huzatok várják az utasokat és elméletileg a mozgásukban korlátozottak is önállóan tudnak felszállni. Fájó pont lehet viszont, hogy az étkezőkocsi helyett csak egy önkiszolgáló bisztró lesz, gyakorlatilag személyzet nélkül. A forgalomba állításra jelenleg egy határozatlan 2026-ot közölt a francia állami vasút, miközben korábban már a 2024-es olimpiai játékok alatt számoltak velük.


Az azonos platformra épülő, de egyszintes Avelia Liberty, avagy az Amtrak számára gyártott NextGen Acela esetén is várat magára a bevezetés, itt a hivatalos kommunikáció 2025-öt jelölte meg.


Nagyon fontos villamos


Potsdam | Németország – Bő három évvel a hivatalos megrendelés után megérkezett Potsdamba az első Stadler Tramlink. A szekrényvázak gyártását a Środa Wielkopolska, az összeszerelést a Valencia melletti Stadler-telephely végezte, a szállítást pedig nagyrészt közúton bonyolították. A 42 méter hosszú villamosok miatt a központi telephelyet is bővítették 2024-ben, így már ezeket a járműveket is fedett vágányon tudják majd tárolni. Ahogy a lenti videóban látható, az első darab a 441-es azonosítót kapta, forgalomba állására egyelőre nincsen megbízható információ, az viszont biztos, hogy a '87-es gyártású ČKD Tatra KT4D-ket váltják majd ki velük.



Kapacitást bővítenének


Bern | Svájc – Kifejezetten jó évet zárt az SBB, a statisztikai adatok szerint naponta 1,39 millió utazást regisztráltak 2024-ben, emellett a távolsági forgalomban 148, a regionális szegmensben 17 millió frankos nyereséget is elértek. A kifejezetten szigorú, 3 perces határral számolt pontossági mutatójuk tavaly 93,2% volt a teljes évre vetítve, amit idén tovább javítanának. Ennek eredőjeként előzetes piaci konzultációt indítottak akár 40 új, nemzetközi feladatú, nagysebességű távolsági szerelvény beszerzésére, a sikeres jelentkezést beadó gyártó vagy lízingcégekkel április 11. és május 13. között folytatnak majd zártkörű megbeszéléseket, de a nyilvános kiírások alapján 15 évre vonatkozó karbantartást is vásárolnának hozzájuk. A 2030-as években forgalomba álló szerelvények a Cisalpino-korszakból megörökölt ETR 610-eseket váltanák ki. AZ SBB tervei szerint első körben Olaszország és Franciaország felé, később akár Barcelona vagy London felé is közlekedhetnének a motorvonatok.


Megpörgött a Setra-gyár


Neu-Ulm | Németország – Kezd felpörögni a Setra MultiClass 500 gyártása és ezzel együtt az átadások során korábban nem látott konfigurációk is teljes valójukban mutathatják meg magukat. Igazi mindenesként pozicionálja a gyár az S 515 LE modellt, amely közel 60 különböző variánsban készülhet, amivel az üzemeltetők minél szélesebb körét kívánják lefedni. A platform ugyan a jól ismert 7,7 cm³ lökettérfogatú OM 936-os motorra alapoz, de különböző teljesítményszinteken rendelhető, emellett az ajtók száma és mechanikája, valamint a beltér elrendezése is tág határok között rendelhető. Március elején több érdekesebb darabot is átadott a neves gyártó, melyek kategóriájukban valamilyen aspektusukban kivételesek.
A HLB Hessenbus 20 darabot vehetett át, melyeknek különlegessége a 2-2-0 ajtóképletű bolygóajtós felépítés. Ehhez járul még az első kocsirészben a teljesen sík padlószint és a 2+1 ülésosztás miatti széles járófelület, yg 36 ülő- és 58 állóhely áll az utasok rendelkezésre. A járművezetők munkáját a 360°-os kamerarendszer segíti a 220 kW teljesítményű buszon.

A gyerekszállítás követelményei miatt került harmadik tükör is jobbra, belül viszont egészen tágas teret hagytak a regionális elrendezés mellett

Siegsdorf | Németország – 75. évfordulóját ünnepelheti dél-bajor Alpenland-Reisen, akik a DB-konszernhez tartozó Regionalverkehr Oberbayern GmbH megrendelésére szolgáltatnak egyes vonalakon. A most átvett 260 kW teljesítményre is képes buszt kívülről az Alpok sziluettjével díszítették, belül pedig 49, turistabuszokra hasonlító üléssel látták el, de a rendszeresen induló Mozart-Express és Watzmann-Express járatok miatt hűtőt is rendelt hozzá a cégvezetés harmadik generációját képviselő Christian Pletschacher. A cégnél már gazdag történelme van a márkának, hiszen a 100-as szériából is vásároltak hajdanán. Még idén érkezik egy S 515 HD is a céghez a kivételes alkalmat ünneplendő.

Sötétített ablakok, egyedi matricázás és magas színvonalú beltér
(fotók: Daimler Truck AG)

Brno | Csehország – Újabb 12 S 531 DT megvásárlásával újítja meg a RegioJet a közúti járműparkját, amely a 2023. szeptemberében forgalomba állított – Budapesten sem ismeretlen – 20 emeletes busz mellé érkezik. Ezzel a lépéssel az összes nemzetközi vonalon közlekedik majd a felső szinten 2+1 ülésosztású luxusbuszból, amelyeken a Fun&Relax+ elnevezésű szolgáltatáscsomagot biztosítják az összesen 58 utasnak. Új vonalként jelentették be az április 14.-én induló Prága–Varsó kapcsolatot, amit az igények és lehetőségek mentén a bécsi repülőtérig szeretnének hosszabbítani. Prágából 9 és 22, Varsóból 8 és 22 órakor indulnak a járatok, melyekre akár 399 koronáért (~16 €) is lehet jegyet találni. Idén a horvát kapcsolatot (Prága–Brno–Pozsony–Split) is ezekkel a buszokkal biztosítják majd június és szeptember között, a legalacsonyabb ár Prága és Split között 999 korona, avagy 41 euró.

A 326 és 345 közötti azonosítókat viselő széria egy tagját tavaly Drezdában kaptuk lencsevégre
(fotó: Adorján Péter)


Keringős mozdony


Bécs | Ausztria – Különleges matricákat kapott az ÖBB 1116 216-os, tehát magyar engedélyekkel is rendelkező railjet-mozdonya, mellyel a 200 éve született Johann Straussról emlékeznek meg. A keringők királya az osztrák főváros idei évi turisztikai témája, amelynek kapcsán Norbert Kettner, a WienTourismus igazgatója kiemelte, hogy a városba látogatók 30%-a vonattal érkezik. Május 31-én 21:30-kor a Bécsi Szimfonikusok által előadott Kék Duna keringőt közvetítik majd a Voyager-1 irányába állított spanyolországi ESA-antennán keresztül, amivel az 1977-ben elindított űrszonda hibáját korrigálják, ugyanis az nem vitte magával a világűr nem hivatalos himnuszát.

Bár két híres zeneszerzőt is jelölhet a Johann Strauss név, ezúttal a fiatalabbik munkásságát méltatják
(fotó: Daniel Willinger / ÖBB)

Összeállította: Adorján Péter