Sivatagi motorvonatokat szállítanak a spanyolok. Gázos buszok állnak forgalomba Wuppertalban. Már megint valami egyedit gyárt a Stadler Rail. Újabb karneváli ICE a német vasúton. Hírösszefoglalónk.
Sivatagra optimalizált spanyolok
Beasain/Rabat | Spanyolország/Marokkói Királyság – Tovább bővítette lábnyomát a spanyol CAF, ezúttal a Földközi-tenger túlpartjára sikerült távolsági motorvonatot eladniuk. A 30 fix és 10 opciós egység 500 ülőhelyet és 200 km/h végsebességet kínál majd az ONCF utasainak, a költség opciók nélkül 600 millió eurót jelentenek és a spanyol kormányzat nemzetközi alapja fedezi. A motorvonatokat a Fez–Marrákes és Kenitra–Fez vonalakon kívánják használni már a spanyol-portugál-marokkói közös rendezésű 2030-as labdarúgó-világbajnokság alatt is.
A marokkói vasúton jellemzően francia járműveket használnak, emiatt is meglepetés a CAF sikere
(grafika: CAF)
(grafika: CAF)
Gáz? Van!
Wuppertal | Németország – Február 25-én hivatalosan is üzembe helyezte Nächstebreck telephelyén a WSW az új, nagy kapacitású hidrogénkútját. Jelenleg 10 öt éves Van Hool A330 FC és 10 négy éves Solaris Urbino 12 hydrogen mellé még idén érkezik még összesen 13 Solaris Urbino 18 hydrogen és 19 Solaris Urbino 12 hydrogen, amivel már 52 jármű számára kell biztosítani a folyamatos gázellátást. Ehhez a jelenlegi megoldás – a város déli oldalán fekvő hulladékégető által biztosított árammal termelt hidrogén – nem elegendő és a tankolások miatt bonyolítja az üzemvitelt. A 2,5 millió euróba került új töltőállomás egyszerre két járművet tud tölteni és naponta 800 kg hidrogén áll rendelkezésre, melynek 80%-át külső forrásból vásárolja a városi cég. Utóbbi forrás megújuló forrásból származó energiát felhasználva készül és emiatt a besorolása narancs vagy zöld, így támogatásra jogosult. A buszok egyetlen feltöltéssel 350-400 kilométer megtételére képesek a kifejezetten nehéz terepen is.
Az elmaradhatatlan szalagátvágáson Dr. Katrin Linthorst, a város környezetvédelmi felelőse; Heiner Fragemann, Wuppertal polgármestere; Sabine Schnake, a WSW mobil GmbH ügyvezetője; Lars Jakobsen, a beszállító Everfuel ügyvezetője; Markus Hilkenbach és Dietmar Bell, a WSW vezérigazgatói és Christian Goll, a Solaris Deutschland GmbH vezérigazgatója vett részt
(fotó: WSW)
(fotó: WSW)
Fogas kérdés
Bussnang | Svájc – Nagy meglepetést nem okozva gyárthat a délnyugat-svájci TPC számára 2028-ban 13 fogaskerekű járművet 140 millió svájci frank értékben. Az akár 230‰-es meredekségű vonalakon az adhéziós üzemre is alkalmas háromrészes, 43 m hosszú és 80 tonnás szerelvények 240 utasa közül 112-en ülőhelyet is találnak majd. Ahogy az manapság már megszokott és Svájcban szigorúan szabályozott is, akadálymentesek lesznek a vonatok. Találkozni a Aigle-Leysin és Bex-Villars-Bretaye vonalakon lehet majd velük, ahol villamoshoz hasonló követési időket terveznek megvalósítani.
Fontos szempont volt a kerékpárok és sílécek szállíthatósága is
(grafika: Stadler Rail AG)
(grafika: Stadler Rail AG)
Kis pénz, kis foci
Cottbus | Németország – A hányatott sorsú és a közlekedésbarátok körében az évek óta tartó járműhiányáról ismert kelet-német villamosüzem február 27-én hivatalosan is átvehette az összesen 12,7 millió euróról (7,1 millió a szövetségi GVFG-ből és 5,6 a tartományi ÖPNV-Invest támogatásból) szóló csekket a tartományi minisztérium államtitkárától, amely fedezetet biztosít a szerény, alig két kilométernyi pályafelújításhoz. A Berliner Platzon 136 méternyi vágányzatot és a kitérőket cserélik, Madlow végállomásnál 850 méter vágány és felsővezeték újul meg, a kocsiszínbe vezető üzemi kapcsolat 1050 méterére is jut egy elektromos és két mechanikus kitérő, valamint a felsővezeték cseréje. Mindenhol digitalizálják a vezérléseket és javítanak a vízelvezetésen is.
Pénzeső Romániában
Bukarest | Románia – Hivatalosan is jóváhagyta az MTI azokat a támogatási forrásokat, melyekből az ARF finanszírozhatja majd a két-három éve megrendelt eddig összesen 71 Alstom Coradia Stream motorvonatokat és a tavaly megrendelt 23 Alstom TRAXX mozdonyt, melyek hagyományos 160 km/h végsebességűek lesznek és a szabályok miatt már ETCS-t is gyárilag tartalmaznak a géptérben. Az összesen 674,5 millió euróba kerülő projekteket 674,5 millió € értékben az RRF-ből fedezik.
Karneváli hangulatú ICE
Düsseldorf | Németország – Két évvel Köln után a nagy vetélytárs Düsseldorf is megkapta a maga karneváli ICE-jét és ezúttal is egy ICE 3neo lett a kiválasztott. A 8019-es egység másodosztályú vége kapott néhány, a helyileg elismert Jacques Tilly, a karneváli felvonuláson résztvevő különleges kocsik tervezője által megálmodott matricát. A szerelvény a 2025. február 28-án tartott eseményen az idei jelmondat (200 Johr - Hütt on wie et wor) mellé a Düsseldorf nevet is megkapta. Michael Peterson, a DB személyszállítási igazgatója kiemelte, hogy 2024-ben összesen 24 millió utast szállítottak valamelyik nemzetközi vonatukkal, ami a korábbi rekordoknál is magasabb. A név leleplezéséhez a város főpolgármesterét is meghívták, aki a tartományi főváros karneváli hagyományait méltatta, majd a helyben szokásos köszöntéssel zárta beszédét: ‚Düsseldorf Helau‘. Az ünnepségen természetesen részt vettek a karnevál kiemelt személyiségei, a karneváli hercegi pár, akik egy-egy pohár Altbierrel köszöntötték a város nevét viselő motorvonatot.
Bár a közleményekből nem egyértelmű, valószínűleg ez a matricázás is csak ideiglenes lesz
(fotó: Tobias Holzer / DB AG)
(fotó: Tobias Holzer / DB AG)
Összeállította: Adorján Péter