
Alig egy év múlva, 2026 márciusától már a Graz és Klagenfurt közötti új vasútvonalon, az idén decemberben megnyíló Koralmbahnon is találkozhatunk az osztrák magánvasút, a WESTbahn vonataival. A cég a Bécs–Graz–Klagenfurt–Villach viszonylatot szeretné beindítani, napi öt pár vonattal: Bécsből reggel 6, délelőtt 10 órakor; délután pedig 14, 16 és 18 órakor indulnak majd a vonatok. Ellenkező irányban Villachból 5, 7, 10, 14 és 18 órakor indulnak vissza a járatok, ezzel egy, az egész napot jól lefedő alapkínálatot nyújtva Ausztria déli tartományai felé. Menetidőre bő három és fél óra a tervezet, de ez még változhat a forgalomba állásig.
A sajtóközlemény és a facebook poszt természetesen nem maradhat 3D látványterv és dőlt betűkkel suhanó vonat nélkül
Az új viszonylathoz új járművek is kellenek és miután az közismert, hogy a kínai CRRC-motorvonatok finoman szólva sem voltak sikeresek még az engedélyek megszerzésében sem, más megoldás után kellett nézni. Ezen túl az emeletes vonatok (legyen szó a KISS-ről vagy a CRRC motorvonatokról) a Semmering bázisalagút elkészültéig nem is közlekedhetnének a Südbahnon, így a cégnek lépnie kellett. A WESTbahnnak pedig megbízható jármű kell, így ismét a Stadler Railtől rendeltek új vonatokat: három darab, 11 kocsis SMILE motorvonatot vásároltak a svájci járműgyártótól. A típusból ez az első rendelés Ausztriában és egyébként Svájcon kívül is, hiszen csak az SBB kötelékében közlekednek a 2016-os InnoTranson bemutatott, a svájciaknál Giruno néven futó motorvonatok. A 202 méter hosszú, 55 és 76 centiméteres peronok mellett is akadálymentes, 250 km/órás sebességre alkalmas vonatok az SBB-s kiviteltől eltérően nem rendelkeznek majd étkezőkocsival, de a WESTbahntól megszokott snack- és italautomatákat bizonyára itt is megtalálja majd az ellátást kereső utas. Ráadásul a WESTbahn vonatai – hasonlóan a svájciakhoz – ismerik majd a 15 kV 16,7 Hz mellett a 25 kV 50 Hz-es váltóáramot és a 3 kV-os egyenáramú hálózatról is képesek üzemelni, így távlatilag akár az olaszországi üzemeltetésüket sem lehet kizárni, főleg úgy, hogy az SBB egyébként már megszerezte a legendásan szőrösszívű olasz hatóság engedélyeit is a típushoz.
A WESTbahn vonatainak belseje meglehetősen hasonlít az SBB-től ismert beltérre, a székek is csak a huzatukban térnek el
Az osztrák üzemeltető a nemzetközi szokásoktól eltérően továbbra is a műbőr huzatokban hisz, úgy az első, mint a másodosztályon is
Az új Stadler vonatok egy nagyon fontos új irányba való terjeszkedését teszik lehetővé az osztrák magánvasútnak, ahol már úgy várják a Koralmbahn megnyitásával létrejövő pályakapacitást mint az átlag magyar vidéki állomás használói a vécéfelújítást
(grafikák: Stadler Rail / WESTbahn)
(grafikák: Stadler Rail / WESTbahn)
Ahogy a menetrendi tervezetből adódó járműfordulók alapján látható, Villach lesz ennek a kapcsolatnak a bázisa, ahová már most keresik a képzett járművezetőket és az utaskísérőket.
Változik majd a hálózat is: Bécsen belül a főpályaudvar lesz a Stájerországba és Karintiába közlekedő vonatok végállomása
(grafika: WESTbahn)
(grafika: WESTbahn)
Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter