2025. 03. 05.

Kényszerű ráncfelvarrás

Meglepő lépésre szánta el magát a DB Regio Bayern és valószínűleg ezzel a lépéssel kíván úrrá lenni az immár évek óta tartó problémák felett, melyek naponta több ezer utasnak okoznak kellemetlen élményeket a leggyorsabb kapcsolatot jelentő regionális vonalon.




Egyáltalán nem várt lépésre kényszerült a problémáiról ismert Škoda-féle ingavonataival kapcsolatban az állami tulajdonú vasútvállalat tartományi szervezete, hogy megmentse a legnagyobb presztízsű szolgáltatási szerződését. A szerelvényeknek sem a forgalomba állítása, sem az üzeme nem volt kifogástalan – leginkább egy évtizednyi szenvedés jellemzi eddig a helyzetet. A leginkább elektronikai hibákkal terhelt szerelvények az elvárt megbízhatóságot szinte sosem tudták teljesíteni, emiatt időszakosan még a szükséges órás helyetti kétórás ütemet sem sikerült biztosítani.

2024. május 4-i képünkön Eschelbach an der Ilm mellett halad a 102 001 és a Molly nevű, teljes szerelvény München felé

Ennek az állapotnak vetnének véget a gyártó segítségével, amely a Škoda közleménye szerint a hat kocsipark és a hozzájuk tartozó mozdonyok felújítását jelenti, melyet a következő három évben végeznének el. A hivatalosan az utasok magas minőségű és gyors szállítására tervezett garnitúrák az RE1-es viszonylatú Nürnberg–Ingolstadt–München Express vonatokon elengedhetetlenek lennének, mivel a 691 ülőhelyes kapacitására elengedhetetlen szükség van. Ennek ellenére a hat szerelvény közül december óta mindössze egyetlenre van szükség a napi üzemben, a kétórás ütemhez szükséges másik szerelvény egy alig feleakkora kapacitású hagyományos IC-kocsikból álló garnitúra.

Az előző képen látott szerelvény egy körrel későbbi Münchenbe érkezésekor

Bár kissé hihetetlennek tűnik, de a gyáriak szerint elérték a járművek a 1,5 millió kilométeres futásteljesítményt és ezzel a következő átfogóbb karbantartási lépcsőt. Ennek elvégzésére kötöttek szerződést, a munkákat a šumperki műhelyben végzik majd el. A közleményben kiemelték a forgóvázak, a hajtás elektronikus és mechanikus elemeinek és az ajtók revízióját, illetve a teljes szerelvények tesztelését. A szállítást is magában foglaló megállapodás keretében a fontosabb komponensekből is puffert képeznek majd Nürnbergben, de további szükséges munkálatokat is megrendelhet a DB Regio.

2024. október 13-án Nürnbergbe érkezik az Emma nevű garnitúra, melynek a végén a 102 006-os mozdony dolgozott


Az árakról egyelőre hallgatnak a felek, de szinte biztosan nem a piaci körülmények és elégedett partnerek közötti összegek merültek fel a tárgyalások során. Az viszont bizonyossal határosnak látszik, hogy ezek a szerelvények legfeljebb a 2028. decemberének közepén esedékes menetrendváltásig maradhatnak, mivel a DB önmaga is új szerelvények beszerzésében érdekelt.

Mégis lesz kihívó
Alig egy hete tette közzé az ÖBB, hogy a Siemens lett a pályázat nyertese, melyen az esetlegesen sikeres INA-tender járműveit keresték. Az eredmény szinte borítékolható volt, hiszen jelenleg nem nagyon van másik európai gyártó, akinek a portfóliójában lenne megfelelő típus és szabad kapacitása is lenne azt 2028-ig legyártani. Valószínűleg ez helyez némi nyomást a BEG-re is, akik többszöri módosítással egészen 2025. február 17-ig tolták ki a jelentkezési határidőt. Azt viszont nem tudni, hogy az ÖBB a saját, vagy a háromnegyed éve felvásárolt Arverio nevében indult.

Adorján Péter