2025. 03. 12.

Még csak makett, de már bejárható

Kicsivel közelebb került a megvalósításhoz a holland vasút emeletes igáslovait leváltó hatvan új motorvonat gyártása. Új beltéri koncepció, a megváltozott utazási szokásokhoz igazodó ülőhelyek és szinte teljes újrahasznosíthatóság jellemzik az évtized végén forgalomba álló motorvonatokat.



Manapság szinte soha nem készítenek a gyártók prototípus járműveket, azok költsége és bonyolult engedélyeztetése miatt. Viszont nem az első alkalom, hogy makettet gyártat a megrendelő és/vagy a gyártó, hogy ne egy már legyártott járművön kelljen utólagos és költséges átalakításokat végezni. A holland állami vasút, az NS is ezt a megoldást választotta a legújabb motorvonataival kapcsolatban és 2025. március 5-én leleplezte az életnagyságú makettet. Az emeletes szerelvények megrendelésére még 2022 decemberében került sor, melyek összesen 30 ezer új ülőhelyet jelentenek majd a holand hálózaton. Két konfigurációban készülnek majd az egységek: négy- és hatrészes variáns áll majd a folyamatosan növekvő számú utas rendelkezésére. Mindkét alapegységből 30 darabot rendeltek, melyek a még meglévő 50 emeletes szerelvényt váltják majd a '90-es évek elején eredetileg ingavonatként gyártott DDZ-motorvonatokat.

A lecserélendő DDZ-sorozat még javában üzemben, itt például 2023 áprilisában Den Haag Mariahoeve megálló közelében halad egy négyrészes változat - DDZ-ből van még hatrészes kivitel is, tehát csúcsidőben 8, 10 és 12 részes szerelvények is képezhetőek csatolással. A grafiti nem kifejezetten gyakori a holland hálózaton, de elő-előfordul, mint ahogy itt is látható.

A „varázslat”, vagy legalábbis műszaki különlegesség a DDZ-szerelvény másik végén van, ahol egy khm… tulajdonképpen vontató motorkocsit (?) vagy legalábbis ahhoz hasonló egységet találunk - a hattengelyes (hogy még egzotikusabb legyen, Bo'Bo'Bo' tengelyelrendezésű), a betétkocsikhoz képest rövidebb jármű gyakorlatilag felül személykocsi, alul mozdony. Ilyen jószágra hirtelen nem is tudunk más, kortárs példát mondani - legalábbis emeletes kivitelben.
(fotók: Magyarics Zoltán)

A részben emeletes szerelvények több szokatlannak ható újítással lesznek felvértezve, melyek közül a legnagyobb tabudöntés az első osztályon is 2+2-es üléselrendezés. Az NS saját bevalása szerint a legfontosabb szempont a magas kapacitás mellett az akadálymentesség volt, emiatt az egyszintes fejmodulokban alakították ki a többcélú tereket és a hozzájuk tartozó mosdót.

Fontos szempont volt a minél magasabb számú ülőhely elérése, emiatt az első osztályon csak egy középső karfa került mindkét oldalra

Másodosztályon egy rendes iparos munkának tűnik a makett alapján a beltér, ahol a többség utazni fog. Konnektorból hagyományos és a kornak megfelelően USB-C áll rendelkezésre, szinte minden ülőhelyen. A beltér kialakítását egy 2018-ban bemutatott koncepció alapján tervezték, melyhez később 600 utas véleményét is kiértékelték.

A makett felső szintjén mutatják be, ahol csak szélső karfáknak maradt hely. Az üvegfelületek díszítését Marieke van Diemen jegyzi.

Bár többször láttunk már érdekes dolgokat egy-egy próbajárműben lehetséges elrendezésként beépítve, de a többnyire hagyományokhoz ragaszkodó vasutakat ezek az ötletek eddig nem izgatták.

Első osztályon az ablakon nézhetünk ki, amennyiben a bárszékes asztalhoz ülünk

Másodosztályon a hasonló kialakítású modulhoz akár négyen is leülhetnek, de itt már nincs túl sok hely a laptopnak
(fotók: NS)

A fenntarthatósági törekvések keretében minden beépített alkatrészre vonatkozóan származási adatokat is kértek, ezt egy úgynevezett anyagútlevélben foglalták össze, amely az élettartama végén fog majd segítséget nyújtani körülbelül 30 év múlva az elbontással és újrahasznosítással foglalkozó cégnek. A gyártást a kivitelező CAF 2025. második felében kezdi meg, a forgalomba állításukra 2029-től számítanak a holland vasútnál.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.