
A DB Gebrauchtzug oldalára felkerült hír szerint eladásra kínálja a DB AG az ICE 3M motorvonatait. A dolog persze nem ilyen egyszerű, hiszen nincs már meg mindegyik motorvonat, van amelyiket már teljes mértékben szétvágtak vagy egyes kocsik más vonatokban szolgálnak pótlásként.
A dolog önmagában annyira nem is tűnik izgalmasnak, hiszen eredetileg is csak 17 darab több áramrendszerű vonatot építettek, amelyek Németországból Hollandia, Belgium és Franciaország felé jártak. A motorvonatok a 15 kV 16,7 Hz-es váltóáram mellett ismerik a 25 kV 50 Hz-es váltóáramot, valamint az 1,5 és a 3 kV-os egyenáramú hálózatról képesek üzemelni. A DB mellett ráadásul négy egységet annak idején a holland vasút is megvásárolt, amelyek közös flottában közlekedtek a DB Fernverkehr vonataival.
Balra a 4607-es azonosítójú, Hannover nevű egység, jobbra a névtelen 8015-ös Frankfurt am Main főpályaudvarán
Miután a 407-es sorozat 2016-ra teljesen kiváltotta a francia engedéllyel rendelkező 4680–4685 azonosítójú alsorozatot, azokat a francia rendszerek kiszerelését követően felszerelték ETCS-sel, hogy Brüsszel és Amszterdam felé járathassák őket. A 408-as sorozat tavaly júniusban váltotta ki teljesen Belgium és Hollandia felé a 406-ost, ami által a valamikori nemzetközi járművek belföldre kényszerültek.
Az ICE 3M motorvonatok közül még 13 aktív, jelenleg vegyesen belga és holland engedélyekkel rendelkeznek, melyekhez a szükséges vonatbefolyásoló rendszerek is a fedélzeten találhatóak. Nyilván pont ebből adódik, hogy az ETCS-el is ellátott járműveket akár a MÁV-csoport is megvehetné, hiszen itt nem kell hozzányúlni a villamosberendezésekhez és ETCS is van a vonatokon, azonban a néhány darabos flotta üzemeltetése, bármilyen kecsegtetően hangzik, meglehetősen nehézkes lenne. Karbantartásra vonatkozó szaktudás és műhely kizárólag Németországban (München, Frankfurt) és Hollandiában (Amszterdam) van hozzájuk, a München–Nürnberg vonaltól keletre pedig jellemzően nem jutottak el.
Adorján Péter, Halász Péter