2025. 03. 27.

Az élet nem habos torta

Nem volt egyszerű feladat a változó szabályozások útvesztőiben eligazodni, de sikerült megszerezni a forgalomba állításhoz szükséges pecséteket. Új utazási élményt és némileg gyorsabb eljutást ígérnek az illetékesek a Böblingen melletti mellékvonalon.





Újabb állomásához érkezett a sikersztori, amely a Böblingen és Dettenhausen közötti Schönbuchbahn utóbbi 40 éves történetét jellemzi: megszerezte az utasforgalom felvételéhez szükséges engedélyeket a CAF által gyártott motorvonat. Az idáig vezető út nem volt egyszerű és évekig kérdéses volt még a megvalósíthatósága is. Még 2016-ban adhattunk hírt a vonal villamosításáról, melyet a tervektől eltérően nem tudtak újra megnyitni a 2018 decemberi menetrendváltáskor. A Holzgerlingen és Dettenhausen közötti szakasz 2019. február 24-én, a Böblingen és Holzgerlingen közötti részen pedig egészen 2019. december 14-ig kényszerültek autóbuszra az utasok. A felújított és részben kétvágányúsított vonalon egységesen 85 méter hosszú és 76 centiméter magas peronok épültek, ezáltal akadálymentessé is vált a teljes vonal.

Ahogy az várható volt, átmenetileg az RS1-esek mellett a DB-től bérelt 426-osok közlekedtek vegyes üzemben a villamosítás befejezése és a forgalom felvétele után, utóbbiak leginkább a félórás ütemet negyedórásra sűrítő vonatokra osztották be. Ennek a korszaknak 2025. január 6-án lett vége, mivel az időközben meghibásodásra egyre hajlamosabb és a fővizsgaciklusuk végét elérő járműveket visszaadták a tulajdonosnak. Azóta a sűrítő járatokat autóbuszok biztosítják Böblingen és Holzgerlingen között.

Az epres kosár becenevet elnyert típus nem túl sikeres, mindössze 43 egység készült belőle
(fotó: Zonk43 / Wikimedia Commons)

Nagyobb problémát jelentett viszont a baszk gyártó által Nexio névvel illetett 39 méter hosszú, háromrészes motorvonatok forgalomba állítása, amely mostanra gyakorlatilag közel öt éves késést jelent. Többszöri próbálkozás után 2017-ben a CAF tudott felmutatni olyan járművet és árat, amit a vonalat tulajdonló ZVS el tudott fogadni. A 2020-ban és 2021-be gyártott motorvonatok eredetileg könnyű regionális motorkocsiként lettek volna engedélyeztetve, ezért inkább a városi villamosokra hasonlító hatékonyságú fékberendezéseket kaptak, de a német jogrendbe 2020-ban beiktatott negyedik vasúti csomag értelmében hagyományos vasúti járműként kellett őket értékelnie a híresen szőrös szívű EBA-nak. Kezdetben a magas lassulási érték miatti utasbalesetek elkerülésére a teljes fékrendszer újraépítése is szóba került, végül csak szoftveresen kellett átalakítani a típust, a próbajárművet pedig még Velimbe is beutalták.

A csehországi dilikörön végzett méréseket követően Svábföldön is történtek próbafutások
(fotó: E235JREMU / Wikimedia Commons)

Az utasok és leginkább a megrendelőként eljáró kerületvezetés által várt pillanat 2025. március 18-án érkezett el: az EBA helyi kirendeltségétől megérkezett az üzemengedély. Roland Bernhard, a kerület vezetője megkönnyebbülten jelenthette be 2025. március 25-én a fontos mérföldkő elérését. Ronald R.F. Lünser, a gyártó németországi vezérigazgatója szintén örömét fejezte ki, hiszen immár látótávolságba került az évek óta húzódó folyamat és megkezdődhet az üzemeltető személyzet képzése. A műszaki jellegű problémák miatt az átadást korábban már kétszer kellett elhalasztani, melyre új időpont jelenleg még nem ismert.

Az időszükséglet és a vonal hossza miatt az oktatás csak kisebb csoportokban történhet, emiatt a menetrendi forgalom járművei közötti szabad menetvonalakat felhasználva sajátítják el a járművezetők az új motorvonatok kezelését. Az üzemvitelt ellátó WEG-vel együttműködve a ZVS nyárig kívánja teljesen kiváltani az 1996-os gyártású RS1-eseket. Bár egyelőre csak 80 km/h-val közlekedhetnek a 455-ös sorozatba sorolt járművek, az utolsó dízelmotoros motorkocsi kiváltásától már 100 mk/h-ra emelik ezt az értéket. Ekkor egy kisebb menetrendi korrekciót is eszközölnek, de a Stuttgartba tartó S1-es és S11-es vonalakhoz való csatlakozást továbbra is szem előtt tartva.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.