Egyes források ugyan már hetekkel korábban megszellőztették, hogy milyen eredményt lehet várni a hivatalos közleményben, de a BEG csak 2025. március 24-én, a szokásos fellebbezési határidők lejárta után nevezte meg az egy éve meghirdetett, az INA vonalcsoport ellátására vonatkozó üzemeltetési pályázatán nyertes céget. A koncesszió kezdete továbbra is a 2028. december 10-én esedékes menetrendváltással esik majd egybe, bár az RB 16 és RE 60 csak egy évvel később kerül hivatalosan ezen szerződés hatálya alá. A megbízás vége pedig 2040. december 9-én lesz, amennyiben nem hosszabbítják meg azt. Felkészülésre bőven van idő, amire szükség is lesz, hiszen jelenleg 3-5 éves gyártási időkkel dolgoznak a járműipari szereplők.
Ahogy azt már korábban megírtuk, a két „mellékvonal” (RB 16 és RE 60) egymást felezve adja majd Nürnberg és Treuchtlingen között az órás, Augsburg és Ingolstadt közt pedig a kétórás ütemet. A Nürnberg és Ingolstadt közötti „versenypályán” továbbra is cél az órás – az ICE-k függvénye, hogy ez mennyire lesz tiszta – ütem elérése, de már egészen Münchenig kiterjesztve ezt a követést.
Járművek terén okos lány módjára lesz új és használt szerelvény, de összességében növekszik a kapacitás. Megmaradnak a hagyományos vonalakon a jelenleg is használt Bombardier TWINDEXX Vario motorvonatok, melyekből 15 hat- és 3 négyrészes áll az állami szolgáltató rendelkezésére. Ezekhez társul majd – feltehetőleg a hamburgi vonalakról lekerülő – további 6 négyrészes egység, melyekkel látványos vonathosszokat tudnak majd elérni.
Igazán impozáns méretűek lesznek a csúcsidei 8-10 kocsis szerelvények
(fotó: Uwe Miethe / DB AG)
(fotó: Uwe Miethe / DB AG)
Új szerelvények is érkeznek a mostani koncesszió végére elméletileg megújuló Škoda ingavonatok helyére, ezeket a várakozásoknak megfelelően a piacon jelenleg egyetlen elérhető modell, a Siemens Desiro HC speciális variánsa testesíti majd meg. Az eleddig mindössze nyolc példányban, a Franken-Thüringen-Express RE29-es vonalára készült 4462-es sorozatjelű darabok képesek a 2 óra alatti eljutást kínáló menetrend tartásához szükséges 190 km/h elérésére és rendelkeznek engedélyekkel a kétvágányú alagutakban történő nagysebességű vonattalálkozásra is. A 157 méteres szerelvények 600 feletti számú ülőhellyel is berendezhetőek, melyekből 7 garnitúra érkezik majd. A megbízható járművekkel a tervek szerint az üzemnapok jelenleginél nagyobb részét lefedő üzemidőt tudnak majd biztosítani az RE 1-es vonalon.
A Desiro HC nagysebességű változatára minimális igény mutatkozott eddig
(fotó: Claus Weber / DB AG)
(fotó: Claus Weber / DB AG)
Bärbel Fuchs, a BEG ügyvezetője kiemelte, hogy Bajorország négy legnagyobb városát kötik majd össze a vonalak és emiatt fontos az órás ütem kiterjesztése mindenhol. Christian Bernreiter, Bajorország közlekedési minisztere hozzá tette, hogy hat százalékkal, évi 6,4 millió voantkilométerre emelik a szolgáltatási kínálatot, ami az utazók is biztosan értékelni fognak.
A közlemény viszont mélyen hallgat róla, hogy az osztrák államvasúthoz tartozó Arverio is érdeklődött a szolgáltatáscsomag iránt, végül mégsem tudott meggyőzőbb ajánlatot felmutatni. Mivel Bajorországban még nincs egységes tartományi arculat előírva, érdekes lett volna a még az előző tulajdonos által kreált kék-fehér fényezést újabb vonalakon látni.
Augsburgban nem ismeretlenek a Siemens aktuális motorvonatai, de mindegyiküket az Arverio üzemelteti
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Adorján Péter