2025. 02. 23.

Hétvégi gyors – 2025. február 10-23.

Sztrájkveszély nélkül megegyezett a nagyobb szakszervezettel a DB. Újabb szakaszon készült el a villamosítás Graz mellett. Krefeld hidrogénes buszra, Bern akkumulátoros trolibuszra szavazott. Folyik a flottacsere a Neckar-völgyben és Berlin mellett is.


Megújuló irányítás


Luxembourg | Luxemburg – Megújítja forgalomirányítási rendszerét európa egyetlen díjmentes közösségi közlekedésével rendelkező állama, amihez a korábbi megelégedésüket kifejezendő ismét a Karlsruhéban székelő INIT rendszereit választották. Felhő alapú, egymástól térben elkölönítetten redundáns és önmagukban is magas rendelkezésre állású szerverparkok szolgálják majd ki az igényeket, melyeket a NextGen szoftver támaszt. Az integrációt 2025 végéig végzik el a szakemberek. Az ATP mind az 1700 RGTR-buszra megrendelte a legújabb generációjú fedélzeti számítógépeket is, melyek egy plusz jeladó segítségével a közlekedési lámpákat is tudják majd befolyásolni – ezeket a munkákat 2026 végéig végzik el. Természetesen nem csak a forgalomirányítók munkája változik, de az elszámolás alapját jelentő teljesítményeket is könnyebb lesz lekérdezni. A teljes rendszerre (hardver és szoftver oldalon is) öt éves támogatást kötöttek.

Változatos méretben és sok szolgáltató által utazhatunk a nagyhercegség területén
(fotó: ATP)


Újabb vizes tacskók


Krefeld | Németország – Ugyan már novemberben megérkezett, de csak most állt forgalomba az első három Solaris Urbino 12 hydrogen az SWK-nál, melyeket további hét követ majd hamarosan. A hivatalosan akár 83 utas egyidejű szállítására is képes buszokon 31 ülőhelyet alakítottak ki. A tartályokba összesen 37 kg gázt (1220 kWh energiatartalom) lehet eltárolni és 400 km hatótávolságot ígér a gyártó. A feltöltést egyelőre egy ideiglenes mobil rendszerrel végzik, a komprimált gázt pedig közúton szállítják – távlatilag saját töltőállomást kívánnak építeni. A darabonként közel 600.000 € értékű buszokat 80%-os mértékben RRF-támogatásból vásárolták.

(fotó: SWK)


Szortíroznak a Neckar mentén


Mannheim | Németország – Véget ért egy bő hat évtizedes korszak a rnv és elődvállalatai történetében: február 22-én utoljára közlekedett közforgalomban klasszikus DUEWAG-féle csuklósvillamos a hálózaton. A még OEG-fényezést viselő 4098 és 4110 alkotta páros az 5-ös vonalon tett meg két teljes kört 11:00 és 16:30 között a valamikori törzsvonalán, majd Käfertal állomáson kocsiszínbe állt. Megőrzésre valószínűleg nem kerül egy sem, mivel az üzemeltetőnek éve óta kapacitásgondjai vannak a telephelyein és erre a kocsiszínre is nagy fokú átépítés vár, aminek az első engedélyeit a héten adta ki az illetékes hivatal. Hasonló jellegű villamost viszont megőrzött a helyi közlekedéstörténeti egyesület a heidelbergi 204-es képében, amely a legutolsónak gyártott kétirányú darab. Emellett egy szintén egyedi OEG-széria mihamarabbi kivonásáról is döntöttek az illetékesek: a mindössze hat darabot számláló ADtranz gyártmányú V6-os sorozat is néhány héten belül leköszön. Itt a típus egyedi mivolta és a 29 üzemév után már elérhetetlen alkatrészek kényszerítik fal mellé a járműveket.

2024. augusztus 31-i felvételeink Edingen állomáson készültek, ahol egy forgalmi zavar miatti csonkáztatás eredményeként várhatta a 4119-es pályaszámú V6-ról leszállított utazóközönség a következő járat érkezését.
A csarnokban az rnv immár egyetlen forgalomképesnek mondható DUEWAG-ja, a 82-es pályaszámú tanulókocsi is látható.

Heidelberg/Schöneiche bei Berlin | Németország – A szolgáltatási terület keleti végét jelentő Heidelberg városi hálózatán is folyamatban van egy típus kiváltása, név szerint a DUEWAG MGT6D leállítása és költözése van napirenden. Az 1994-ben és 1995-ben épült villamosok közül hatot az SRS vásárolt meg a 88-as jelzésű házi vonalára. A Neckar-menti céget jól ismerő források szerint a 3269 már meg is kapta a brandenburgi üzem arculatát és hamarosan elszállításra kerül. Ezzel a szintén heidelbergi eredetű GT6-osokat, a cottbusi múltú KTNF6-osok és az alig két éve Mülheim/Ruhr hálózatáról beszerzett M8C-ket váltják ki, így távlatilag mindössze a három Škoda/Transtech Artic és a hat MGT6D üzemeltetésével számolnak. Megjegyzendő, hogy az üzem az utóbbi két évben számos közfeltűnést keltő balesetben volt részes, emiatt az 53-as, a 48-as és 78-as és a 26-os aktuálisan a kocsiszín különböző vágányain várja a sorsát.

Szintén 2024. augusztus 31-i képen hagyja el a Bismarckplatz megállót a sorozatban utolsóként épült 3271-es még Heidelbergben
(fotók: Adorján Péter)


Őrségváltás és búcsúünnep


Woltersdorf | Németország – Alig egy hónappal az első utasforgalmi nap után már akár teljes mértékben új járművekkel kiadott napokról is érkeztek hírek a legkisebb német városi tulajdonú villamosüzemből, amit megerősített az üzemvitellel megbízott SRS is. Emiatt 2025. március 1-jére hivatalos búcsút szerveznek a még forgalomba adható Gothawagenekkel a teljes vonalra, a szokásos hétvégi közlekedési rendtől eltérően 9 és 18 óra között (megközelítőleg) 10 perces ütemet biztosítva, amihez szám szerint hat motorkocsi szükséges. A hivatalos tájékoztatás szerint aznap egyedi jegyet kapnak majd az utasok, viszont elgendő lesz bármilyen aktuálisan érvényes jegyet bemutatni az utazáshoz. A típus teljesen nem tűnik el, három darab jelképezi majd a különböző korszakokat. Különjárati feladatok mellett a felbukkanásukra viszont kevés esély mutatkozik, még ha hivatalosan kezdetben tartalékjárműként is fognak szolgálni.

A Gothában gyártott T57-es és T59-es motorkocsik február végén hivatalosan is átadják helyüket korszerű társaiknak
(fotók: Adorján Péter)


Kezdődhet az építkezés


Bern | Svájc – Jóváhagyta a BAV a 10-es autóbuszvonal kapacitásnöveléséhez kapcsolódó terveket. A 2025 tavasza és 2026 nyara közötti időszakban megteremtik a feltételeit, hogy Bern Bahnhof és Köniz Schliern között a korábban megrendelt 13 HESS lighTram® 25 DC közlekedhessen, részben felsővezeték nélkül. A tervek szerint a Monbijou és Brühlplatz megállók között építenek ki 180 oszlop felállításával és 3 alállomás megépítésével energiaellátást, emiatt egyes megállókat az érvényes előírásoknak megfelelően akadálymentesítenek is. Arra is figyeltek a tervezésnél, hogy a buszok előnyben részesüljenek a munkálatok alatt, emiatt minden más közlekedő számára terelő útvonalakat jelölnek majd ki.

Jelenleg hagyományos csuklós buszok közlekednek, de mintegy másfél év múlva már duplacsuklós önjáró trolik kerülnek a vonalra
(grafika: HESS AG / Bernmobil)


Nem kell sztrájk a megállapodáshoz


Berlin | Németország – Meglepően gyorsan és hatékonyan sikerült megállapodnia a DB-nek és az EVG-nek a 2025. áprilistól érvényes javadalmazási feltételekről. A 2025. február 16-án 00:24-kor elfogadott terv szerint a 6,5-9,1 százalékos béremelést értek el a szakszervezeti képviselők, melyet mintegy 190 ezer dolgozó esetében alkalmaz a munkáltató. Már idén áprilisban egyszeri 200 € kerül kifizetésre, 2025. július 1-től pedig 2, egy évvel később újabb 2,5 százalékos általános emelést foglaltak írásba. A szakképzésben résztvevők a két általános munkabéremeléskor kapnak havi 50-50 eurós emelést. Emellett 2027. december 31-ig foglalkoztatási garanciát is megállapítottak, ami alól kivételt jelentenek a DB Cargo eladása és átalakítása miatt szükséges elbocsátások. 2026-ban a kiemelten megterhelő munkakörülmények (S-Bahn-hálózatok, határátlépő vonatok) között, beosztás szerint dolgozók részére egy összegben érkezik majd az éves munkabér 2,6%-a, 2027-ben ezt minden műszakos dolgozóra kiterjesztik 2%-os mértékkel – utóbbi további két szabadnapra váltható.


Keretszerződéseket kötöttek


Berlin | Németország – Fontos keretszerződésekre került aláírás a DB részéről, amivel a Digitale Schiene Deutschland programot valósíthatják meg egy picit hatékonyabban. Az egyedül pályázó MerMec Deutschland GmbH, Hitachi Rail GTS Deutschland GmbH és Alstom, valamint a Siemens Mobility–Leonhard Weiss konzorcium számára összesen 6,3 milliárd euró áll rendelkezésre, a vasúttársaság pedig a szerződésekben kötelezettséget vállalt összesen 15.500 DSTW-egység beszerzésére 2028 végéig, a kivitelezést pedig 2032-ig kell befejezni. Berthold Huber, infrastruktúráért felelős vezérigazgatója iránymutatónak nevezte a lépést, mivel így évekre előre biztosíthatták a fontosabb platformokhoz történő hozzáférést és a projektek megvalósításakor sem kell a részterületekre vonatkozóan egyedi ajánlatokat beszerezni. Az ipari szereplőknek a szabványosítás és a sorozatgyárthatóság miatt előnyös a helyzet, mivel ezek kiemelten minőségkritikus termékek.


Célegyenesbe fordultak


Graz | Ausztria – Fontos mérföldkövet tudhat maga mögött a GKB: megtörtént az első bejárás saját jerművezetővel a frissen villamosított Lannach–Deutschlandsberg szakaszon, amely tavaly július óta az ÖBB tulajdonában áll. A Köflacherbahn és az abból kiágazó Wieserbahn összesen 133 km hosszú, melyeket 2028-ig villamosítanak és a korábbi dízelüzemet felszámolják. Ezzel évente 16.000 tonna CO2-kibocsátástól kímélik meg a környezetet és lehetővé válik a teljes vonalhosszon a félórás ütem bevezetése. A projekt nem teljesen öncélú, Weststeiermark néven az új Koralmbahnnal közös állomás épül ki 2025 decemberére.

Die Vorbereitungen für den elektrischen Betrieb laufen: Heute befuhr erstmals ein Triebfahrzeugführer der GKB mit einer E-Lok die Strecke von Lannach nach Deutschlandsberg! #Gratulation

Gepostet von GKB - Graz-Köflacher Bahn und Busbetrieb GmbH am Donnerstag, 20. Februar 2025

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.