Megkapja a hiányzó vágánykapcsolatokat Berlin főpályaudvara. Egyet előre, egyet hátra a Stadlernél. Fogynak a jó helyek Berlinben. Kiválóan működik az ETCS a cseh pályákon.
Gőzös évkezdet
Eisenach | Németország – Cikkünk megjelenésével egyidőben teljesíti idei utolsó útját az IGE "Werrabahn Eisenach" e.V. téli különvonata, a 25. évfordulóját ünneplő Rodelblitz. Idén két hétvégén az Eisenach–Schmalkalden–Zella-Mehlis–Arnstadt és egy hétvégén az Eisenach–Meiningen–Zella-Mehlis–Arnstadt útvonalon közlekedett a minden alkalommal teltházas szerelvény. A korai '90-es éveket megidéző, részben bérelt halberstadti távolsági kocsikból összeállított szerelvényt az egyesület kezelésében álló, 1939-ben Elbingben [Elbląg] épített 41 1144-9 továbbította.
Wasungen határában halad Meiningen felé a kirándulóvonat 2025. február 9-én
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Itt az első Railjet KISS
Altenrhein | Svájc – Kigördült a Stadler altenrheini gyárkapuján az első, az ÖBB által rendelt KISS200-as motorvonat, mégpedig Railjet színekben. A látványt még szokni kell, emeletes is meg Stadler is, de a megszokott Railjet dizájnt viseli. Az ÖBB megrendelése összesen 14 ilyen, hatrészes motorvonatról szól, melyek első sorban a Weststreckén közlekedő "lassú" Railjetek menetrendjében fognak közlekedni. Egy jelentős, de közepes távolsági forgalomban elfogadható visszalépésről már tudunk is, miszerint a KISS-en nem lesz teljes értékű bisztró- vagy étkezőszakasz, hanem a már a Westbahn vagy a svájci SOB vonatairól ismert snack- és italautomatás részleget találjuk majd meg. Az ÖBB tájékoztatása szerint az első szerelvények már jövőre, 2026-tól forgalomba állhatnak Bécs és Salzburg között, majd a Semmering-bázisalagút elkészültével a Südstreckén is közlekedhetnek majd Graz és Klagenfurt felé.
Oha, wen haben wir denn da? 😱😍 Ihr habt beim #RailjetDoppelstock Quiz so gut abgeschnitten, dass wir euch heute gleich...
Posted by Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) on Friday 7 February 2025
Jobb később, mint soha…
Berlin | Németország – Közel 20 év után átrajzolja a DB a berlini főpályaudvar alsó szintjén a vágánykapcsolatokat. A megnövekedett forgalom miatt szükség van a 2006-os átadás óta hiányzó vágánykapcsolatok pótlására, így a váltókörzetek minden vágányáról elérhető lesz mindegyik vágány. A munkálatokat február 17. és április 22. között végzik el, emiatt a pincében jelentős kapacitáskorlátozás lép életbe: mindössze négy vágány lesz használható. Március 21-24. és április 18-22. között egyáltalán nem lesz vonatközlekedés, ekkor a távolsági közlekedés is más állomások érintésével kapcsolja majd össze a szövetségi fővárost észak-déli irányban, az IC 17-es vonal pedig a teljes időszak alatt Ostkreuz állomás érintésével közlekedik.
Fontos hiányokat pótolnak a Lehrter Bahnhof utódján másfél hónap alatt, amivel rugalmasabbá válik az állomás használata. Az 1-es vágány déli végére mindkét irányból Zugdeckungssignal kerül, aminek határása rövidebb követési időközök érhetőek el.
A regionális forgalomban szinte mindent a feje tetejére állítanak, érdemes lesz használni a menetrendi keresőket
(grafikák: DB AG)
(grafikák: DB AG)
Szinte hibamentes az ETCS
Prága | Csehország – Eltelt az első hónap, amikor már kötelezően kellett használni az ETCS-t a cseh vasutakon és a Leo Express közleménye szerint egy kifejezetten megbízható rendszert állított üzembe a Správa železnic. Az öt FLIRT-jükre a spanyol CAF moduljait szerelte fel 119 millió korona ellenében az AŽD Praha 2023 szeptembere és 2024 decembere között, a járművezetőket pedig eddigre ki is képezték a helyes használatra. Feljegyzéseik szerint mindüssze kettő alkalommal regisztráltak a járműveik pályaoldali hibát, amit azonnal jelentettek is az SŽ felé. A fagyos időjárás sem fogott ki a rendszeren, mivel a szerelvények alján elhelyezkedő és a sebesség megálapítására szolgáló Doppler-radart jegesedést gátló nanoanyaggal vonták be, így nagy sebesség mellett is biztosan működött a berendezés.
Évfordulóra készülnek
Berlin | Németország – A nagysikerű 2024-es esemény után a Messe Berlin már a 15. alkalommal megrendezésre kerülő InnoTransra készül, amely 2026. szeptember 22. és 25. között foglalja majd el a vásárvárost. A közel 3.000 kiállító mellett 170.000 látogatót is regisztráltak, ami a 2018-as esemény számait is felülmúlta. Az előzetes foglalások alapján a területnek már most legalább 85%-át eladták, így újfent színes programra számíthatunk majd.
A vásárvárosi rendezőben és a csarnokokban 2026-ban is hasonló látvány várható
(fotó: Messe Berlin)
(fotó: Messe Berlin)
Az éjszakaiak is késnek
Oslo | Norvégia – Nem csak az Alstom, hanem a Stadler is késve szállítja a motorvonatokat, ráadásul ezekkel kívánták előmozdítani az éjszakai hálózat fejlesztését. A legfőbb oka a jelenleg egy évre taksált késésnek, hogy a beszállítókat ért természeti csapások miatt akadozik a gyártás. Sille Svenkerud Førner, a Norske tog projektigazgatója szerint szorosan együttműködnek a legjobb megoldás érdekében és bíznak a mihamarabbi kiszállításban.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes