Ha saját nincs, jó a bérelt Vectron is. New York államban dugódíj teszi népszerűvé a tömegközlekedést. Nagy-Britanniában az Alstomnál lesz a vasút születésnapi bulija. Éledezik a személyszállítás Mexikóban.
uuuuu, ez jó lesz!
Magyarország – Új vasúti weboldal indult el a közelmúltban. Aki esetleg hiányolta Vörös Attila színvonalas fotóit, az nem bánkódhat, ugyanis Balázs Zsolt, Greczula Levente László és Láber Attila mellett ő a tagja az uuuuu.hu alkotói közösségének. Az első néhány írásuk kifejezetten tartalmas és olvasmányos lett, így magunk mellett bátran ajánljuk a legfrissebb szomszédoldal írásait is. Srácok, sok sikert!
Kész az első
Budapest | Magyarország – Elkészült a MÁV-csoport első bérelt Vectronjának matricázása. Sajtóközleményt ugyan nem kaptunk róla, de a cégcsoport Facebook oldalán egy rövid posztban már szerepel a 193 214-es pályaszámú gép Ferencváros fűtőházának bejárati váltóinál pózolva. Mint ismeretes, Lázár János döntése nyomán nem vesz a MÁV-csoport a Siemenstől mozdonyokat, hanem lízingcégektől bérel, ugyanis a politikai vezetés összekülönbözött a német gyártóval – a hírek szerint a Paks II. atomerőműbe szánt berendezések beszerzése nyomán. A pletykák szerint annál jobb viszont a kapcsolat az ELL osztrák vezetőségével – ami azért is pikáns, mert a cég vezérigazgatója az a Christian Kern, aki az ÖBB-nél töltött karrier után szocialista (!!!) színekben volt rövid ideig osztrák kancellár. Hogy is mondja a művelt latin? „Pecunia non olet”.
Vonatra, metróra és buszra váltanak New Yorkban a dugódíj hatására
New York, New York állam | Amerikai Egyesült Államok – A közelmúltban bevezetett dugódíj hatása máris érezhető a közösségi közlekedés kihasználtságán. Amint arról a Trains magazin is beszámolt, a New York környékének elővárosi vasúti közlekedését lebonyolító Metropolitan Transportation Authority (MTA) vonalain átlagosan 10% körüli növekedést hozott már a decemberi és januári utasszámokban is az új intézkedés. A metróhálózaton hétköznap 7, hétvégén 13% a növekedés, a Metro North Railroad vonalain 11% körüli, míg a Long Island Railroad (LIRR) területén 13%-os a januári növekmény az előző év azonos hónapjához képest. A legnagyobb egyedi, állomásonként mért bővüléseket is a LIRR területén mérték – talán nem véletlenül, hiszen erről a (délkeleti-keleti) szolgáltatási területről Manhattan felé autózva egy híd vagy alagút is útba esik, tehát eleve kedvezőtlenebb az eljutás a belvárosba. Ezzel szemben az East Side Access projekt keretében a LIRR már nem csak a Pennsylvania Station-re kínál közvetlen eljutást, hanem a Grand Central Terminal-re is. Az MTA oldalán részleteiben is kereshetőek az adatok. Érdekes mellékhatásként 21%-al nőtt a városon belüli expresszbuszok és 7%-al a sima buszok forgalma. Az expresszek gyorsabban is tudnak haladni, egyes vonalakon akár 10 perces menetidő-csökkenésről is beszámol az MTA, tehát dupla a nyereség: csökken a légszennyezettség és gyorsabb a közösségi közlekedéssel is az eljutás a városon belül.
Parádés helyszín
Derby | Egyesült Királyság – Szokatlan helyszínt választottak a vasút (igen, így általában a vasút) 200. születésnapjának megünneplésére a britek. A „The Greatest Gathering” nevű eseményt ugyanis az Alstom Derbyben található telephelyén rendezik majd meg 2025. augusztus 1. és 3. között. A jelenleg legnagyobb brit vasúti járműgyártó üzem területén félszáz vasúti jármű sorakozik majd fel az ígéretek szerint, amelyek bemutatják a (brit) vasúti közlekedés múltját, jelenét és jövőjét. A közlemény szerint számos más jármű mellett biztosan ott lesz az LNER Class A4 (60007) ‘Sir Nigel Gresley’ gőzmozdony; a Class 37 (37800), ‘Cassiopeia’ dízelmozdony és több másik vontatójármű és motorvonat is. Mind ismeretes, a vasút születésnapját 1825. szeptember 27-ére tesszük, amikor a Stockton és Darlington közötti vasútvonal megnyílt a nagyközönség előtt. Az évfordulót a britek a „Railway 200” rendezvénysorozattal ünneplik meg idén. Aki sietne a 30 fontos jegyek megvételével, az még nyugodtan várjon pár napot: akkora volt az érdeklődés (30 ezer látogatót várnak 3 nap alatt), hogy a jegyértékesítést végző médiapartner rendszere a nagy terheléstől lefagyott. Az Alstom azt ígéri, hogy lesz még jegy bőven, amikor újraindítják a rendszert – az incidens is jelzi, hogy tényleg nagy buli lesz!
Éledező vasúti személyszállítás Mexikóban?
Mexikóváros | Mexikó – Több szakportál, többek között a Railway Pro is beszámolt róla, hogy a mexikói kormány életet szeretne lehelni a döglött vasúti személyszállításba, ennek jegyében 2025 tavaszán folytatják az építkezést a Mexico-Querétaro és Mexico-Pachuca vonalakon, melyeken a személyforgalom megindításának céldátuma 2027. Az eddigiek ismeretében ez ambíciózus célnak tűnik, főleg a vasúti személyszállítás Latin-Amerikában évtizedek óta általánosnak tekinthető döglődését látva. Tény viszont, hogy Mexikóban némi mozgolódás látszik, így például némi meglepetésre itt tűntek fel a brit pályákról több évtizedes karrier után búcsúzó és legendás InterCity 125 avagy HST-szerelvények is. A mostani nekifutás részeként a tervek szerint nyáron kiírják a tendert a Querétaro-Irapuato és Saltillo-Nuevo Laredo szakaszokra is. Kíváncsian várjuk, hogy megtörik-e a latin-amerikai átok, már ami az ablakos vonatokat illeti...
Újabb részletek a Pecos (Texas) városában történt útátjárós balesetről
Washington, District of Columbia | Amerikai Egyesült Államok – A balesetviszgálatokért is felelős szövetségi szerv, a National Transportation Safety Board (NTSB) újabb részleteket tett közzé a december 18-án Pecos városban (Texas állam) történt útátjárós balesetről, melyről korábbi podcastunkban mi is megemlékeztünk. A baleset sok hasonlóságot mutatott az egy nap híján napra pontosan 22 évvel korábban Isaszegnél történt balesettel – akkor egy kombájnt szállító tréler „akadt fenn” a vasúti átjáróban, míg a texasi balesetnél a Boss Heavy Haul LLC túlméretes szerelvénye egy közel 40 méter hosszúságú vegyipari berendezéssel próbált átjutni a vasúti síneken. Sajnos a baleset kimenetele nagyon más volt: Texasban a mozdonyon tartózkodó mozdonyvezető és vonatvezető is életét vesztette. Az NTSB most közzétett adatai szerint a vasúti pályaszakaszon 70 mérföld/órás (kb. 112 km/óra) engedélyezett sebesség volt érvényben, a BNSF vasúttársaság Shreveport (Louisiana) és Los Angeles (Kalifornia) között közlekedő, ZAILA-18 jelzésű vonata 68 mérföld/órás (109 km/óra) tempóval érkezett. A harmadik mozdonyon lévő „fekete doboz” adatai szerint ezt a nem sokkal az ütközés előtt megkezdett gyorsfékezéssel már csak 64 mérföld/órásra sikerült csökkenteni, így érthető is a jelentős kár és az is, hogy a 47 kocsis tehervonat, egy kilométer feletti hosszúságú tehervonat miért haladt még majd fél kilométert az ütközés után. Az NTSB elsődleges vizsgálata szerint az útátjáró berendezései hibátlanul működtek – nagyjából egy perccel a vonat érkezése előtt fény- és hangjelzést adtak illetve a sorompó is lezárt. A túlméretes szállítmány mindennek ellenére maradt a vágányon: a jelek szerint hiába volt a két kísérőautó mellett még egy motoros rendőr is a konvojban, a jármű áthaladását nem sikerült megfelelően koordinálni. Az NSTB a későbbiekben teszi majd közzé előzetes jelentését a balesetről.
Összeállította: Halász Péter, Magyarics Zoltán