2025. 02. 26.

Az Eurostaron túl is van élet?

Új úti célok válhatnak elérhetővé a jövőben a londoni St Pancras International pályaudvarról, ha összejönnek az állomást üzemeltető társaság tervei. A kontinens elérését szorgalmazó, nagyívű terveket felvonultató listában egy régi álom is szerepel: Németország.





London és általában az Egyesült Királyság nemzetközi vasúti kínálata meglehetősen szerény – érthető okok miatt, hiszen az egyetlen vasúti kapcsolat jelenleg a szigetország és a kontinens között a Csalagút, amely bár papíron nyílt hozzáférésű pálya, a gyakorlatban számos előírásnak kell megfelelni az itt közlekedő vonatoknak. Így most nincs is más a kínálatban, mint az Eurostar járatai és azok célpontjai: Brüsszel, Párizs és Amszterdam érhető el közvetlen vonatokkal a lille-i állomás mellett. A londoni vasúti végállomás és a Csalagúthoz vezető pálya operátora, a London St Pancras Highspeed viszont szeretné színesíteni a kínálatot és a bővíteni a mostani kapacitásokat: jelenleg óránként 1800 utast képes kezelni a pályaudvar, ezt szeretnék 5000-re bővíteni a jövőben. Az új úti célok között pedig a tervek szerint új francia állomások mellett megjelenhetnek német és svájci desztinációk is, az operátor pedig szeretne a Eurostar mellett más vasúti szolgáltatókat is látni a pályán, illetve a londoni terminálon.
A London St Pancras Highspeed nyilatkozata szerint reálisan a Londontól hat órányi utazásra eső célpontokat érdemes vonattal bekötni, ezen a távon a nagysebességű vasút komoly vetélytársa lehet a légiközlekedésnek – erre vonatkozóan együttműködési megállapodást kötöttek a Getlinkkel, amely a Csalagút tulajdonosa. Az elképzelések szerint Bordeaux, Marseille, Köln, Frankfurt am Main, Genf és Zürich szerepel a közvetlen londoni vonatok potenciális végpontjaként, de semmilyen határidőt nem neveztek meg arra, hogy mikor indulhatnának el ezek a vonatok. A Csalagúton át jelenleg csak egy személyszállításban érdekelt szolgáltató van jelen: az Eurostar, ahogy már fent is említettük. Ám ők az elmúlt évek során alaposan megkurtították a kínálatukat, hiszen a Párizson túli célpontok eltűntek a palettáról, legutóbb, 2023 nyarán például a francia főváros melletti Eurodisney került ki a listából. Aki viszont állítólag érdeklődik, legalábbis a BBC tudósítása szerint, az a Virgin Group és a Evolyn, akik szerint lehetséges versenyezni az Eurostarral – de hogy mikor, azt ők sem árulták el, csak annyit mondtak, hogy komoly lehetőségeket látnak a Csalagúton át közlekedő járatokban.

A Csalagútban jelenleg klasszikus személyszállító vonatként csak az Eurostar járatai közlekednek. A brit végállomás üzemeltetője szeretné, ha nem csak a francia-belga vállalat vonatai járnának az alagútban, hanem más szolgáltató is meglátná a lehetőséget London közvetlen vasúti elérésében.

A Csalagút-szolgáltatásainak bővítése egyébként nem csak a kontinens felé volt és van napirenden. Korábban a Regional Eurostar lett volna az, amely Londonon túl az East Coast Mainline és a West Coast Mainline felé nyitotta volna ki a szolgáltatást, illetve később egy átkötésnek köszönhetően (amelyet végül 2014-ben mégis töröltek) az épülő HS2 felé is indulhattak volna közvetlen vonatok. Ám ez sem volt egy túlságosan piacképes ötlet, ahogy a meglévő nagysebességű pálya, a London és Folekstone közötti HS1 menti, „International” nevű állomások – Stratford, Ebbesfleet, Ashford – (újbóli) bekapcsolása a nemzetközi forgalomba is hamvába holt.
Korábban a Deutsche Bahn pedzegette, hogy Frankfurt am Main és London között járatna ICE-vonatokat, ehhez 2013-ban meg is szerezték az engedélyeket, ami nem volt egyszerű menet. Még a papírok beszerzése előtt, 2010-ben át is vitték a 4685-ös ICE 3M motorvonatot a brit fővárosba, ám a projekt szép csendesen elhalt, mert az üzemképes ICE-szerelvények máshova kellettek éppen aktuálisan, a londoni célállomás lekerült a napirendről. Akkoriban még az is probléma volt, hogy nem a francia TGV rokonai a DB járművei, bár azóta az Eurostar is bevetette a Siemens Velaro családba tartozó e320-as vonatokat.

A 4685-ös ICE 3-as motorvonat 2010-ben a londoni St Pancras International pályaudvaron. Azóta a DB vágyai elhaltak a londoni útra, de a motorvonatot is selejtezték egy kábeltűz nyomán, majd 2024 őszén szét is vágták Lipcsében a már nem használható járműveket.
(fotó: Bartlomiej Banaszak / DB AG)

Maga az Eurostar is feszegette egyébként a németországi célállomásokat: a legkonkrétabb tervek közé Köln vagy Düsseldorf került be, mint végállomás, illetve köztes megállóként Aachen – azonban itt a projekt leginkább azon bukott el, hogy a speciális biztonsági előírások miatt a németországi állomásokon külön váróterem, lezárt peron kellett volna, ami a napi tervezett egy pár vonatnál nem érte meg a cégnek. Igaz, hogy azóta már jár közvetlen londoni vonat Amszterdamba, ahol hasonló a helyzet, hiszen Amsterdam CS-n az induló Eurostar-vonatoknál az érintett peront külön elzárják a közönség elől. Aki esetleg nem ismerné a rendszert: a Csalagútban közlekedő vonatok esetében az utasokat az indító állomáson léptetik ki az adott országból és lépnek be a másik területére, itt történik az úti okmányok ellenőrzése és a biztonsági vizsgálat is az államközi szerződések alapján.
Még korábban egyébként az akkor még állami British Rail is álmodozott európai vonatokról, azonban a Nightstar ötlete végül nem valósult meg számos ok miatt – de ez már egy másik történet, amelyet hamarosan szintén kibontunk olvasóink számára.


Halász Péter