2025. 02. 07.

Akkumulátorral a hegyekbe

Egy-másfél évtized sikeres üzemeltetés után elveszítette néhány vonalát az Erfurter Bahn és leányvállalata, a Süd-Thüringen-Bahn. Ezúttal a Deutsche Bahn tudott a konkurenciánál versenyképesebb ajánlatot felmutatni, már csak a bizonyítás van hátra. Természetesen új járművek is érkeznek a mostani dízelmotoros motorkocsik helyett.



Kihirdette az eredményt Türingia az akkumulátoros motorvonatokkal kiszolgálandó hálózathoz kapcsolódóan, ahol a DB Regio kap lehetőséget 2028. december 10-től az üzemeltetésre. Ez rögtön két másik vasúttársaságnak fog rosszul jönni, hiszen a vonalak többségét jelenleg az Erfurter Bahn és a Süd-Thüringen-Bahn szolgálja ki, míg két ágat ma is az állami cég.

A színessel jelölt vonalakon lesz részben szolgáltatóváltás
(grafika: TLBV)

A még 2023 elején kiírt pályázat az eredményhirdetéskor a következő vonalakat tartalmazta:
  • RB46: Erfurt – Arnstadt – Plaue – Ilmenau
  • RB47: Erfurt – Arnstadt – Stadtilm – Saalfeld
  • RB48: Fröttstädt – Waltershausen – Friedrichroda
  • RB52: Erfurt – Bad Langensalza – Leinefelde
  • RB53: Gotha – Bad Langensalza
  • RE55/RE56: Erfurt – Greußen – Sondershausen – Nordhausen
Évente 3,6 millió kilométert kell majd teljesíteni a 2043. december 12-vel záruló 15 éves koncesszióban, a vonalakon jellemzően órás ütemet kínálva. Mivel akkumulátoros motorvonatokkal kellett indulni, egyes állomásokon töltési lehetőséget kell majd biztosítani nekik, ennek előkészítését a tartományi minisztérium jelenleg is végzi. Gotha 1a, Fröttstädt 3-as és Saalfeld (Saale) 1-es vágánya fölé meghosszabbítják a meglévő vezetékhálózatokat, Ilmenau és Bad Langensalza állomásokra pedig néhány OLIA kerül.

Nem egészen három év múlva a peronos csonka is villamosítva lesz Gotha állomáson

A jelenleg RB23-as jelű vonal új neve RB47 lesz, Erfurt és Arnstadt között pedig továbbra is egyesítve közlekedik az ilmenaui RB46-tal. Újítás lesz még a hajnali és éjszakai peremidőkben is biztosított eljutás, de a menetidők is több szakaszon csökkenhetnek a dinamikusabb járművek és a javuló pályaállapotok miatt.

Rottenbach állomáson szállhatunk át a Schwarzatalbahnt kiszolgáló motorkocsira. Itt négy év múlva mindkét vonalon a Deutsche Bahn fogja biztosítani a szolgáltatást.

Ejtsünk néhány szót a járművekről is, hiszen az képezi az új üzemeltetési koncepció alapját. Mindösszesen 19 kétrészes Stadler FLIRT XL készül akkumulátoros energiatárolóval, melyek a minisztérium közlése szerint a tartományban először alkalmazott – de hivatalosan még nem bemutatott – új arculat szerinti megjelenést kapnak majd. Az utastérben 148 ülőhelyet vehetnek majd birtokba az utasok, ami szinte darabra megegyezik két RS1 kapacitásával – a zöld-fehér cégcsoport darabjai változatos beltérrel rendelkeznek. Ahogy azt tavalyi cikkünkben is írtuk, az egyelőre még nem véglegesített SUN koncesszió keretében ugyan elméletileg a peronhosszok és az utasforgalom függvényében tudnák kapacitásnövelésre használni a felszabaduló motorkocsikat, de a szintén 2028-as váltás miatt erre gyelőre nem fogadnánk nagy tételben.

Nem csak Pfalzban és Rostock körül találkozhatunk majd a típussal

Steffen Schütz, közlekedésért felelős tartományi miniszter hangsúlyozta, hogy az előremutató döntés a vasúti személyszállítás újabb 13 százalékát állítja helyben emissziómentes pályára. Gratulációját fejezte ki, hogy egy tapasztalt vasútvállalattal köthetnek partnerséget és az üzemfelvétel dátumát már most bejegyezte a naptárjába – ez a mandátumának végére fog esni.

Mi lesz veled, RS ZERO?
Az InnoTrans keretében mutatták be az RS1-es innovatív, gáz halmazállapotú hidrogén energiáját dugattyús motorban felszabadító utódját, melyet kifejezetten az STB azon igénye mentén fejlesztettek, hogy az Ilmenau és Bahnhof Rennsteig közötti, magántulajdonú, szokásos 20 helyett csak 18 tonnás teherbírású és kifejezetten nagy meredekségű szakaszon is közlekedhessen. Az akkori igéretek szerint amint sikerül megszerezni a minimálisan szükséges engedélyeket, próbákat fognak végezni vele ezen a szakaszon is. Ez jelenleg még nem történt meg, így továbbra is várjuk a meglehetősen különleges járműkoncepció bevezetésének következő lépéseit. Viszont a most kihirdetett eredmény és a tartomány déli vonalait magában foglaló SUN nevű pályázat vonalainak listája alapján elképzelhető, hogy a csak hétvégén kiszolgált 14 kilométeres szakaszt a következő koncessziós időszakban csak átszállással lehet majd elérni.

Adorján Péter