2025. 02. 24.

Elkészült a végleges rajz

Hivatalosan is bemutatta a jövőre érkező új típusának végleges forma és színvilágát Alsó-Szászország tartományi fővárosának és környékének közlekedési szolgáltatója. Az előzetes tervekhez képest néhány ponton változott a megjelenés, ami nem meglepő.






2025. február 20-án bemutatta a sajtónak a teljes régió közlekedését 2025. január 1. óta már hivatalosan is kiszolgáló megújult üstra az akár majd 275 darabot számláló TW 4000, avagy a negyedik Stadtbahn-generáció végérvényes dizájnját, amely a gyártó kiválasztásakor bemutatott variánstól különbözik.

Míg korábban a TW 2000-es arculata látszott mérvadónak, addig a mostani grafikán már inkább a TW 3000-ra hajaz a CAF-tól rendelt típus. Ilyen tipikus elemek az övvonal felett fekete oldalfal, valamint a szélvédő és az ajtók körül, valamint a tetőburkolaton visszaköszönő hársfazöld szín.

Hannover belvárosának ikonikus pontja a Steintor megállóhely, ahová a grafikus elhelyezte a jövendőbeli járművet
(grafika: CAF / TRICON Design AG / üstra)

Érdekes újítás lesz majd, hogy az ajtónyitó gombot nem lesz szükséges megérinteni, mivel az ajtók fölé infravörös szenzor kerül és annak jelére automatikusan kinyílik. Az utastér természetesen klimatizált lesz és ezúttal a korábbinál nagyobb teljesítményű, de a hőszivattyú miatt alacsonyabb fogyasztású darabokat építenek be. További utasszempontú előrelépés lesz a korábbinál nagyobb többcélú tér, melyet a felmérések alapján irányoztak elő. Szintén szenzorok figyelik majd a kapcsolt kocsivégeket, így a szerelvény közepén tujázásnak is elejét veszik. A járművezetők munkáját nem csak a TW 3000-nél már beépített potenciális ütközésre figyelmeztető rendszer, hanem az ívekben haladáskor az oldalgyorsulást is figyelő komponens is helyet kap a járművezérlésben – korábban történt már emiatt baleset.

Megszólalásig hasonlító megjelenés a 3049-es pályaszámú TW 3000 támogatásával a Steintor megállóból. Ez a típus 2015-ben állt szolgálatba és összesen 153 darabot vásárolt az üstra.

Műszakibb jellegű újításokat is hordoz magában a spanyol vendégmunkás. A fontosabb alkatrészeket (például a forgóvázakat) RFID-vel jelöik majd meg, így az élettartam alatt folyamatosan követhető lesz az életútjuk. Ezt valószínűleg majd a tarvek szintjén már létező Lahe kocsiszínben fogják tudni használni. Emellett a C2X technológiát is előkészítették, továbbá egy tervezett check-in/check-out jellegű jegyvásárlási metódusra is felkészítették a rendszereket.
Az első jármű kiszállítását 2026 őszére ígérte a CAF, az utasforgalmi bemutatkozásra egyelőre nincsenek hivatalosan megerősített időpontok.

Tájékozottabb olvasók kérdezhetik, hogy mi történik a flottával, hiszen opciós lehívásról továbbra sem tudunk beszámolni. Annyi minden esetre bizonyos, hogy a 42 már megrendelt egységgel kiváltható a még futó körülbelül 50 TW 6000-es, melyek már 35-40 évet lehúztak a kiterjedt hálózaton és legalább egy nagyobb felújítást is maguk mögött tudnak.

2024. november 2-án készült felvételünkön a Mittellandkanal felett elhelyezkedő Noltemeyerbrücke megállóban várakozik a 6206 és a 6233 pályaszámú páros. Az ünnepnap környéki alacsonyabb forgalmat kihasználva pályakarbantartást végeztek, ezért Fasanenkrug felé autóbusszal lehetett továbbutazni.

Az állomány jelentős részét képező TW 2000/TW 2500 sorozatú járművek is már 25-28 évesek, erősen időszerű lenne egy átfogó felújítás, hogy további 10-15 évig még megbízhatóan szállíthassák a folyamatosan növekvő számú utast.

Két 2500-as és egy 2000-es összekapcsolásával képzett szerelvényekre hétköznaponként az 1-es, 6-os és 9-es vonalakon van szükség. A 2557-es egység vezette szerelvény a Döhrener Turm mellett elhaladva a hálózat legdélebbi pontjára tartott 2024. november 1-jén.
(fotók: Adorján Péter)

Adorján Péter