2025. 02. 28.

Generációs utódot keres a DB

A '70-es és '80-as években kialakított és kiépített német S-Bahn-hálózatokon újabb járműgeneráció bevezetését határzoták el a Deutsche Bahn illetékesei, ehhez pedig egy hosszútávú keretszerződést kötnének többszáz járműre vonatkozóan. 2034-ig négy nagyváros környékéről búcsúzhat el egy meghatározó típus.




S-Bahn 2029+ névvel stratégiai beszerzést indított a DB Regio, aminek a hatása a következő másfél évtizedben mutatkozik majd meg a német nagyvárosok körüli S-Bahn-hálózatok esedékes járműcseréikor. A néhány napja közzétett pályázati felhívás és a kapcsolódó műszaki leírás a 423-as sorozatú motorvonatok leváltását készíti elő a jelenlegi jármű- és üzemviteli koncepció megtartásával. Ez nevesül legfeljebb 68,3 m hosszú járműegységeket jelent, melyekből akár hármat is összekapcsolnának a szükséges kapacitást biztosítandó. A padlómagasságot a megszokott 960 mm-ben, egy egység befogadóképességét pedig körülbelül 600 főben állapították meg. Külön érdekesség, hogy a négyzetméterenkénti terhelésnél 500 kg szerepel és a tengelynyomás nem haladhatja meg a 20 tonnát, avagy meglehetősen alacsony önsúlyt kell produkálniuk a tárgyalásos eljárásra jelentkező gyártóknak.

A leendő járművekre először az S-Bahn Rhein-Main, avagy Frankfurt am Main környékén lehet számítani, ahol a megrendelő RMV még idén megindítja a Gallus nevű részhálózat (S3, S4, S5, S6) 2032-ben kezdődő következő szolgáltatási időszakára vonatkozó eljárást – itt a menetrendi elvárások függvényében körülbelül 85 járművel számolnak. Az állami vasútnak kifejezetten fontos lenne a „házi” hálózatát megtartani, hiszen itt kerek 100 járművet üzemeltetnek a 91 újabb 430-as mellett.

Halász Péter 2009. november 8-án készült felvételén egy kölcsönkapott frankfurti egység tart rövid pihenőt Berlin főpályaudvarán, mint Potsdam Hbf felé tartó rásegítő RE. A vendégszereplés az éppen aktuális S-Bahn válságnak volt köszönhető. Segítséget ugyan jelentettek a szólóban közlekedő motorvonatok, de a kapcitásuk messze elmaradt a Berlinben megszokotthoz képest.

Szintén 2032-ben jár le a stuttgarti hálózat koncessziója, ahol a főpályaudvar nagyfokú átalakítása ellenére is megmarad a kvázi önálló belvárosi vonalcsoport és vele az igény a saját járműparkra. Az itteni 423-asok a 2000-es évek elején álltak forgalomba és mind a 60 darab átesett már egy nagyobb megújuláson és az utóbbi években a megrendelő igénye alapján az arculat is megváltozott az összes típusnál.

Stuttgart környékén a régió színeibe öltöztették a motorvonatokat, ami nem is áll rosszul nekik
(fotó: Uwe Miethe / DB AG)

Egy hely van, ahonnan racionalizálás miatt már biztosan eltűnik majd a típus az Alstom Adessia Stream járműcsaládba sorolt új járművek 2030 körüli bevezetésével. A járműsorozaton belül csak itt találkozhatunk olyan variánssal, amelyben 2016 óta nem található meg az első osztályú szakasz.

Kölnben egyszerűen azonosítható az S11-es vonal, mivel a járművek csak itt rendelkeznek első osztályú szakasszal, míg a többi vonalon ezt egy évtizede megszüntették

Hosszú éveken át tisztán ilyen típussal üzemelt a müncheni hálózat, de ennek a 420-asok visszatérése és későbbi felokosítása ellenére sem sikerült kiszolgálni a növekvő utazási igényeket, a 2. Stammstrecke megnyitása továbbra is a jövő zenéje, de a 237 motorvonat jelenleg már 20-25 üzeméven van túl és a félidős felújítás is mögöttük van. Itt 2034-ig tart az érvényes szerződés, amit presztízsből mindenképpen megpróbálnak majd megtartani.

Moosach állomást hagyja el egy három egységből álló Langzug a bajor fővárosból kifelé tartva. A szerelvény első egysége Freising, a hátsó kettő a repülőtér felé közlekedik, emiatt elengedhetetlen a több járműegység a vonalon.

2028-tól ide is érkeznek új szerelvények a Siemens boszorkánykonyhájából, de azok 202 méter hosszú egyterű egységek lesznek és a vasútvállalat helyett a megrendelő BEG tulajdonolja majd őket. Addig viszont kénytelenek lesznek kitartani a Stuttgartból áthozott 420-as és a Hannoverből áthozott 424-es típusok.

Münchenben kezdődött és itt is fog befejeződni a történetük: 1972 óta meghatározza a német S-Bahn-hálózatok üzemvitelét a 420-as sorozat
(fotók: Adorján Péter)

A járműgyártók – Európából ez praktikusan a Siemens, az Alstom és a Stadler hármasát jelenti – 2025. március végéig jelentkezhetnek, a zárt ajtós tárgyalásokat követően 2025. október és 2026. január között lesz több körben lehetőségük az ajánlatok leadására. Az első megrendeléssel 2026. januárja és szeptembere között számol a DB Regio, ami után legfeljebb 60 hónappal – 2031 tavasza és ősze között – kell az első darabot kiszállítani. Az üzemeltetett darabszám és a már megrendelt motorvonatok alapján 300 és 400 közé tehető az új járművek szükséges mennyisége, melyet csak a sikeresen elnyert üzemeltetési koncessziók ismeretében lehet pontosabban meghatározni. Mivel az egyes hálózatokra vonatkozó különleges feltételek miatt nem lehet teljesen univerzális járműveket beszerezni, az árakat majd a piaci körlümények alapján kalkulálják ki a gyártók. Az viszont biztosnak látszik, hogy milliárdos magasságban lesz a végösszeg.

Adorján Péter