2025. 01. 08.

Meghalt a trolibusz, éljen a trolibusz!

Bár sokan – az technológia fejlődését figyelve némileg jogosan – kétkedve fogadták, hogy a tallinni trolibuszüzem leállítása után valaha lesz még folytatás, de a városvezetés és a helyi közlekedési vállalat elkötelezett az üzem jövőbeli fenntartása mellett. Csehországból és a Balti-tenger partjáról is utóbbi irányvonalat alátámasztó hírek érkeznek.





Alig több, mint két hónapja történt, hogy 2024. november 1-jén elment az utolsó menetrend szerinti trolibusz az észt fővárosban. Erről akkor meg is emlékeztünk, ahogy a hálózattörténetről és a lehetséges jövőről. Az már tudható volt, hogy az új trolibuszok akkumulátoros önjárásra alkalmasak lesznek – erre szükség is lesz, hiszen a belvárosban több helyen is elbontásra kerül a felsővezeték. Bár akkor utalást tettünk rá, hogy a Solaris szállíthatja az új trolibuszokat, ám nem: a pályázaton a Škoda nyert és ők végül nem a Solaris karosszériás típusukkal indultak.






A város közösségi közlekedésében jelentős arányban találhatóak meg a Solaris járművei

A Škoda végül a 32Tr és 33Tr típusait szállítja, amelyek a SOR NS szériás járműveinek karosszériáit jelzi. Érdeksség, hogy előbbiből már komolyabb mennyiség van forgalomban Csehországban is (többek között 30 darab Brnoban, 25 darab Pardubicében, 15 darab Opavában), de a legnagyobb darabszámot a litván fővárosban, Vilniusban találjuk, ahol 2025 januárjában már 55 darab jár és további 37-et szállít még a Škoda oda. Utóbbi típusból viszont egyelőre összesen egyetlen darab létezik, ez jelenleg Teplicében található, bár hamarosan érkeznek majd České Budějovicébe is – így ebből a típusból is a Baltikumban lesz megtalálható a legnagyobb flotta. Azonos karosszériával és változatos elektronikákkal a SOR is értékesített már ugyanilyen alakú trolikat (legalább 60 szólót és 15 csuklóst), melyből például Szegedre is került.
A 12 méteres Škoda 32Tr típusból 18 darabot, a 18 méteres 33Tr típusból pedig 22 darabot szállít majd a cseh gyártó – de egy további 30 darabos opció is a szerződésbe foglaltatott.

A trolikra jellemző kék szín ugyan eltűnik, de szerencsére a trolibuszok nem
(fotók: Mellár Marcell)

A 25 kilométernyi, felsővezetéktől független közlekedést jelentő önjáró képességen kívül nagy változás lesz, hogy a trolik nem a korábbi kék-fehér fényezést fogják kapni, hanem a buszokhoz hasonló türkiz-fehér színben érkeznek majd az észt fővárosba. Az új járművek ugyanis nem csak a régi trolihálózat útvonalain, de új területeken is fognak közlekedni a városban, részben kiváltva a belsőégésű motoros autóbuszokat. A beszerzés értéke kicsivel 30 millió euró felett lesz, de ez mind eltörpül amellett a több mint 100 millió euró mellett, amelyet a tallinni városvezetés 2029-ig a városi közösségi közlekedés fejlesztésére szeretne költeni, amelyből további biogáz üzemű autóbuszok vásárlása mellett villamospálya építésére is költenének. A Škoda 32Tr és 33Tr trolibuszok várhatóan 2026 első félévében érkeznek Tallinnba.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.