A MÁV-csoport 2025 eleji, korábban Lázár János által is belengetett átalakítása és tíz vállalása egyre jobban érezhető az utasok számára is. Nem csak azért, mert megváltozott az ügyfélszolgálat és általában a vasúttársaság e-mail-címe vagy éppen azért, mert új nevekkel találkozhatunk a hangosításban, hanem azért is, mert egyre kevesebb dolgot ismerhetünk meg a cégcsoport tevékenységéről. Most éppen egy újabb adag információt vontak meg a köztől.
Szinte minden, a vasúttal valamivel behatóbban foglalkozó ember számára ismerős mozaikszó a „SZVÖR”. A Személyszállító Vonatok Összeállítási Rendje nevet viselő dokumentum(csomag)ból kiderül: az adott vonatban milyen típusú kocsi vagy motorkocsi, motorvonat közlekedik, az melyik vonatból fordul és általában kialakítható az a kép, hogy a vasúttársaság fordatervezői milyen hatékonysággal tervezik meg a járművek napi feladatait.
Bár elsőre egy viszonylag bonyolultan értelmezhető dokumentumról van szó, a gyakorlatban mégis meglehetősen egyszerű kibogozni, hogy mondjuk a 3617-es számú személyvonatnak hat posta-Bhv-ból és egy vezérlőkocsiból kell állnia tervezetten. Ebből az egy információból máris számos dologra következtethetünk: egyrészt a vasutat jobban ismerők számára máris kiderül, hogy a vonat nem akadálymentes, ráadásul nem klímás és aki még ilyesmire is figyelmes, azt is tudhatja – ha nem is teljes bizonyossággal – hogy egy 2000-es Szili továbbítja majd a szerelvényt. Azt már nyilván csak a valóban tapasztalt utasok és vasútbarátok tudják, hogy ezen felül a mozdonyos vonat kevésbé dinamikus volta, valamint a FLIRT motorvonatokra szabott részmenetidők miatt teljesen alapértelmezettként jár majd a néhány perces késés akkor is, ha minden egyéb tényező mellettünk áll.
A MÁV-START a SZVÖR-t most több menetrendi évad óta publikálja a weboldalán. Vagyis máris pontosítani kell magunkat: csak puiblikálta, ugyanis 2025. január 30-tól ez az oldal mint olyan megszűnt, a MÁV-csoport weboldalán a menün keresztül nem, csak keresőmotorokkal érhetjük el az oldal helyét. Érdekes módon a 2024/2025-ös menetrend összeállításai tavaly még felkerültek és ez a legutóbbi időpontig elérhető is volt – ma már csak az internet archívumában lehet ebben a nyíltságban gyönyörködni.
Nemrégiben még így festett a MÁV-csoport weboldalán a SZVÖR táblázatait listázó oldal.
Január 30. óta viszont így néz ki az oldal. Titkosították a SZVÖR-t is.
A MÁV Személyszállítási Zrt. ugyanis eltávolította a weboldalról a SZVÖR-t, így az ez iránt érdeklődő (potenciális) utas nem ismerheti meg, hogy milyen járműből kerül kiadásra az igénybe venni tervezett vonata, ahogy sajnos azt sem tudja meg, hogy egy korábbi zavarhelyzet hogyan hat az ő vonatára, hiszen innen a teljes fordulót megismerhettük – a MÁV-csoport egyre rosszabb zavarhelyzeti kommunikációja miatt az „önutastájékoztatás” ilyen formája sajnos jogos igény lett és ezen nem segített, csak rontott az Országos Haváriaközpont megjelenése.
A SZVÖR egyébként nem titkos: ebben a közpénzből finanszírozott közszolgáltatás keretében közlekedő személyszállító vonatok adatai szerepelnek, illetve szerepeltek a publikus felületen. Úgy tudjuk, hogy a lépés mögött több ok is áll.
Az egyik az az, hogy az elmúlt hónapok során sok utas kifogásolta azt, hogy nem a tervezett kapacitású vonatok közlekednek vagy éppen nem olyan jármű érkezett, mint amilyennek kellett volna – ez ugye az akadálymentes utazás és a kerékpárszállítás esetén kritikus pont, de az sem mindegy, hogy az elővárosi ingázók egy 600 ülőhelyes KISS-t vagy helyett két FLIRT-motorvonatot (200+200=400 ülőhely) kapnak, tehát mennyire zsúfolt körülmények között utaznak a pénzükért. Ezáltal az utaspanaszok száma nyilvánvalóan csökkenthető, hiszen ha az utas nem tudja, hogy minek kellett volna jönnie, akkor nem tud kifogást sem emelni azért, hogy nem az került elé, aminek kellett volna.
Az utasoknak sem mindegy, hogy 200, 400 vagy éppen 600 ülőhely érkezik a reggeli csúcsban – ezentúl ez sem nyilvános adat, így könnyebb eltünteni a pazarló fordatervezés miatti hibákat.
Az okok másik oldala némileg összetettebb. Az elmúlt év közepétől a MÁV-START Zrt. kifejezett kérésre sem adta ki a járműállományára vonatkozó (egyébként valóban) közérdekű adatokat. Korábban ezeket felhasználva mi magunk is írtunk a vasúttársaság nem éppen rózsás helyzetű járműparkjáról, ami nyilván rosszul esik a politikai döntéshozóknak, esetünkben a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumnak. Ezért döntött úgy a szaktárca, hogy a MÁV-csoport nem – és egyébként a fennhatósága alá tartozó GYSEV sem – adhatja ki, mondván: ezek döntéselőkészítő anyagok – valószínűleg ez a lábjegyzet a miniszter január eleji 10 pontos intézkedéscsomagjához. Igen, hallottunk már olyat, hogy egyes pénzügyi források „elvesztik közpénz jellegüket” a méltán nagyformátumú politikus szerint, de hogy egy járműállományi lista, amely egy köztulajdonban álló, közpénzeket felhasználó, a piaci működéstől messze lévő társaság esetében üzleti titok legyen, az azért kissé meredek elképzelés. Aligha lenne olyan olvasó, aki a kiadott járműlista nyomán puszta anyagi előnyszerzésből ráindítana a MÁV-START (azóta MÁV Személyszállítási Zrt.) vonatára mondjuk Kál-Kápolna és Kisújszállás között egy sokkal kényelmesebb, korszerűbb, akadálymentes motorkocsival közlekedő vonatot. Cserében az viszont kiderült ezekből az adatokból, hogy volt időszak, amikor az Usgyik mintegy fele a dögsoron állt, Csörgő alig volt bevethető és még sorolhatnánk a járműparkot érintő rossz híreket. Tegyük hozzá: ez nem is feltétlenül a MÁV-csoport hibája, hanem az ÉKM-é, amelyik a forrásokat kellene biztosítsa a napi üzemhez – ezek azonban láthatóan nem sikerülnek maradéktalanul. Nos, valószínűleg Lázár miniszter úr és kabinetje ezen rántott vizet és elégelte meg a dolgot, így ha nincs járműállományi adat, nincs rossz statisztika sem, tehát a probléma máris megoldotta önmagát, a flotta dolgozik. Már persze, amit látunk belőle. De ezt sem sikerült elegánsan: a problémák valószínűleg olyan súlyosak, hogy ezeket az adatokat 10 évre (!) titkosította is a MÁV-START Zrt.
Debrecen-Kondorosnál halad Nyírábrány felé az 367-es számú Hargita IC 2024 nyarán. A MÁV Személyszállítási Zrt. szerint már semmi közünk ahhoz, hogy a Csörgő húzza vonatot, ahhoz meg pláne, hogy három magyar és egy román kocsi alkotja a szerelvényt.
Nos, ennek a hullámnak lett áldozata a SZVÖR is: ugyanis példának okáért kikövetkeztethető belőle, hogy minden nap van legalább egy olyan KISS motorvonat, amelyik tervezetten nem csinál semmit vagy legfeljebb egy vonatot teljesít és az is egy szerelvénymenet. Ebből is messzemenő következtetéseket lehet levonni, hiszen a drága motorvonatok állnak, ráadásul az üzemeltetésük sokkal olcsóbb, mint egy mozdonyos vonaté, ennek ellenére nem dolgozik az eszköz. (A javításon lévő vonatok nem szerepelnek ebben a táblázatban, eleve kevesebb vonatra tervezik a fordulókat, mint amennyi vonat van, pont ezért a „javítási tartalékért.”) Valóban, ez tényleg rém kellemetlen, ha kiderül és valaki kiolvassa ezt az adatot a táblázatból, netán nyilvánosságra is hozza. Nagyon nem vet jó fényt a vasúttársaságra és a tulajdonosára, hogy a komoly összegekért beszerzett járművek állnak és nem csinálnak semmit, ennyire hatékonyan és körültekintően használják fel a közpénzeket. Mi hát a megoldás? Nem, a kedves olvasó rossz helyen jár: nem a fordulókat tervezik át. Dehogy! Egyszerűen a tulajdonos döntése nyomán nem publikálják tovább a SZVÖR-t és a fordulókból nem lesz kiolvasható, hogy hogyan gazdálkodik a közpénzzel a MÁV-csoport és azt hogyan (nem) kéri számon rajta a megrendelő-tulajdonos ÉKM. Probléma megoldva? Naná!
Megkérdezett forrásaink válaszaiból összerakható, hogy ez a két, már említett tényező közösen vezetett oda, hogy MÁV-csoport honlapjáról eltűntek ezek az adatok. A probléma megoldva, nincs itt kérem semmi látnivaló.
Érdemes még azt is megemlíteni, hogy nem csak a járműparkra vonatkozó adatokat titkolja a MÁV-csoport. Számos más információt sem hajlandók még közérdekű adatkérés keretében sem kiadni: többek között az utasszámokra vonatkozó kéréseket sem teljesítik, pedig az elmúlt években, amióta digitális eszközzel ellenőrzik a menetjegyek túlnyomó többségét, ezek adatok biztosan rendelkezésre állnak. Forrásaink is ezt erősítik, hiszen a legtöbb esetben vonatra bontva bekerül a MÁV Személyszállítási Zrt. adatbázisába, hogy milyen típusú (kedvezmény, jegyfajta, stb.) jeggyel, milyen relációra vonatkozó jeggyel utaznak, sőt, az is látszik, hogy több vonat esetében hol és mikor kezelték a digitális eszközzel a menetjegyet. Ennek ellenére ezeket az adatokat sem adja ki a MÁV-csoport – és itt csak egy példát említettünk a sok közül. A MÁV-START Zrt. felé intézett közadatkéréseket az Átlátszó oldalán itt, a GYSEV Zrt. felé tett igényléseket pedig itt böngészehetik az olvasók.
A vonatösszeállítások publikálása egyébként nem ismeretlen Európában sem. Bár az is igaz, hogy nem sok olyan vasúttársaság van, amelyik kiteszi ezeket a kirakatba, de összességében nem csinálnak nagy titkot belőle. A teljesen magán üzemeltetésű vagonWEB oldalára például az ilyen adataira egyébként nagyon is kényes Deutsche Bahn a saját adatbankjából szolgáltat adatot (manuálisan), de más társaságok esetében sincs probléma az összeállításokból és azok közléséből. A ČD esetében a vasúttársaság saját keresője segít a vonatösszeállítások megismerésében, korábban ott harmadik fél publikálta az adatokat, de ezek teljesen szabálytalnul kerültek ki az internetre. Ha már a németeknél tartunk, akkor érdemes megemlíteni a fernbahn.de oldalt, amelyik szintén a DB-s adatbank elemzéséből tesz szert a távolsági vonatok (EC, IC, ICE) összeállításaira. Ezzel szemben a bahn.expert pedig publikus API-n keresztül a DB saját keresőjének adatait kéri le is teszi közérthetővé. Eközben a MÁV-csoportnál az ELVIRA vagy Vonatinfó vagy nevezzük bárhogy éppen, szóval a publikus menetrendi adatok API-n keresztüli átadása kifejezetten tiltott, így a népszerű Vonatdroid app is sokszor problémákkal küzd a MÁV-csoport információkat érintő önzősége miatt. Csak halkan tesszük hozzá: a GYSEV egyébként eddig sem publikálta a SZVÖR-jét, holott a magyarországi közszolgáltatás keretében közlekedő vonatok esetében ez elvárható lenne tőlük is.
Így tehát jelenleg az a helyzet, hogy a járműállományi adatok 10 évig biztosan titkosak, míg a vonatösszeállítások ki tudja mennyi ideig nem érhetők el. Ennek ellenére nem kell csüggedni: ha nem is hivatalos adat, de a vagonWEB oldalán a legtöbb magyarországi vonat összeállítása elérhető, ráadásul az oldalat adatbázist gondozó önkénteseknek köszönhetően nem csak a tervezett, hanem a valós összeállítások is elérhetők, így látszik az, hogy hol tértek el a(z eddig nyilvános) tervezettől. Ezek az önkéntesek eddig dolgoztak a mostantól eltitkolt publikus SZVÖR-ből is, így a munkájuk sokkal nehezebb lesz és ahelyett, hogy a MÁV-csoport a transzparenciát és az utasbarát hozzáállást erősítené, továbbra is, sőt, talán az eddigieknél még jobban ellenségnek tekinti a vasútbarátokat és a fizető utasokat is a megannyi titkolózással. Mit is mondhatnánk? Köszönjük, Miniszter Úr!
Egyfajta érdekesség, hogy a vagonWEB mellett egy idieg párhuzamosan a magyar Vonatösszeállítás oldala is próbálkozott hasonlóakkal. Azonban néhány éve az oldal szerkesztőinek állást kínált a MÁV-START Zrt. és azóta ezen az oldalon (leegyszerűsítve) éppen csak vonatösszeállításokat nem találunk meg – tehát összességben a MÁV-csoport részéről nem a mostani lenne az első kísérlet a szerelvények összeállításaira vonatkozó adatok nagyközönség előli elrejtésére.
Kérdéseinket feltettük a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága és az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóosztálya felé is. Írásunk megjelenéséig nem kaptunk visszajelzést sem, válaszokat pedig pláne nem. Ha esetleg ezek befutnak, alkalmasint írásunkat frissítjük vagy álláspontjukat akár külön publikációban is örömmel megjelentetjük.
Írásunk megjelenésének estéjén, 20:35-kor kaptuk meg a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának válaszát, amelyet itt most teljes egészében közlünk:
„A MÁV-csoport honlapjának átalakítása során arra törekedtünk, hogy könnyen átlátható felület jöjjön létre, ahol az utasok által keresett praktikus információk a lehető leggyorsabban és a lehető legegyszerűbben megtalálhatók. A honlapon ezen felül minden olyan információ megtalálható, amit a jogszabályok kötelezően előírnak.”
Ezek alapján tehát nem lettünk okosabbak, cserében a MÁV-csoport részéről nem cáfolták egyetlen állításunkat sem. Arra meg már nem is vesztegetnénk túl sok szót, hogy a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága által adott válasz kioktató, lekezelő hangneme nem mutat a szakmai együttműködés irányába. Az ÉKM válaszát pedig még mindig várjuk.
„A MÁV-csoport honlapjának átalakítása során arra törekedtünk, hogy könnyen átlátható felület jöjjön létre, ahol az utasok által keresett praktikus információk a lehető leggyorsabban és a lehető legegyszerűbben megtalálhatók. A honlapon ezen felül minden olyan információ megtalálható, amit a jogszabályok kötelezően előírnak.”
Ezek alapján tehát nem lettünk okosabbak, cserében a MÁV-csoport részéről nem cáfolták egyetlen állításunkat sem. Arra meg már nem is vesztegetnénk túl sok szót, hogy a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága által adott válasz kioktató, lekezelő hangneme nem mutat a szakmai együttműködés irányába. Az ÉKM válaszát pedig még mindig várjuk.
Halász Péter