2025. 01. 28.

Előbújt Prága legújabb villamostípusa

Hosszas várakozás után nem csak látványterveken és fantáziarajzokon láthatjuk a cseh főváros leendő villamosait. Elkészült az első Škoda 52T, amit be is mutattak Plzeňben – egyelőre még csak a gyárkapun belül.






Még 2023-ban írta alá a szerződést a DPP és a Škoda Group legalább 40 darab új, teljes hosszban alacsonypadlós villamos szállítására. Ezek a szerződés teljesen új tervezésű, új gyártású villamosokra vonatkozik – tehát nem egy nagyon sokadik T3-as átépítésről van szó ezúttal. A két vállalat 200 darab villamosra között keretszerődést, mely a keresztségben a Škoda 52T típusjelzést kapta. Az első negyven darab két részletben érkezik: a legelső húsz még 2025-ben, a többi pedig 2026 év végéig. Az új járművek külső és belső kialakítása 2024 májusában lett végleges, ezután kezdődhett meg a gyártás, melynek eredményét 2025. január 27-én gurította ki a Škoda a plzeň-i gyáregységének próbapályájára.

Egészen új forma, de ismerős részletek.
(fotó: Škoda Group)

A Škoda 52T kifejezetten a prágai igényeknek megfelelően lett kialakítva, amely azon felül hogy a némileg megosztó szürke alapon piros csíkos PID-es fényezést takarja, még olyan részleteket is kitér, hogy az ülések legalább 60%-a a menetiránynak megfelelő irányba álljon: ez végül 62,8%-ra sikerült, amely 44 ülőhelyet takar a 70-ből. Apropó menetirány: bár 2022-ben még azt sisteregték a sörcsapok, hogy kétirányú villamosokat (is) vesz a DPP, végül az 52T csak egyirányú kivitelben készül majd. Maga típus „unoktestvéri” viszonban van a Pozsonynak szállított 29T típussal: az első és utolsó modul hosszabb mint a többi, ezek alatt szabadon elforduló forgóváz található, melyek elöl a villamos elejéhez, a végén a hátuljához lehető legközelebb kerültek beépítésre, ezzel a lehető legkisebb túlnyúlást biztosítva. A három középső modul rövidebb, ebből kettő alatt van futómű, a középső pedig befüggesztett modul, amelyen viszont a középső ajtó helyezkedik el. Bár a padlószint ugyanúgy 350 milliméter mint a pozsonyi villamosokon, itt már minden ülés lépcsőzés nélkül elérhető – épp úgy mint a prágai elődmodell, a 15T esetén, ám itt a csuklók környékén szűkül össze az utastér.

Az összes ülőhely elérhető akadálymentesen, a csuklónál is tágas és úgy általában is sok állóhely lesz Prága új villamosain. A vállalat folyamatos fejlődését nem lehet nem észrevenni, különös tekintettel a 14T–15T–29T–52T tengelyre.
(fotó: Škoda Group)

Szintén prágai sajátosság, hogy az öt darab, az utastérbe nyíló ajtón kívül közvetlenül a fülkébe is be lehet majd jutni kívülről – ezt sikerült a 15T-hez hasonlóan, ám a 14T-vel ellentétben észrevételnül megoldani, utóbbi típusnál még közel 20 év után is előfordul hogy a csak a fülkébe nyíló ajtónál várja a bebocsátást az utazóközönség. Szintén új, hogy a balesetek elkerülése érdekében LIDAR rendszer kerül a villamosokba, de a járművezérlés a sebességkorlátozásokat is ismerni fogja, az illetéktelen száguldozások elkerülése érdekében. Az Škoda 52T-k elsősorban a folyamatos hálózatbővítés miatti járműigényt elégítik ki, ám az évtized végére már a maradék magaspadlós T3 állomány rovására érkeznek az új villamosok a cseh fővárosba.

Az 52T-k homlokfala a facelift előtti 15T-k... 
(fotó: Mellár Marcell)
...míg felépítése a 29T és 30T típusokra hajaz.
(fotó: Mellár Marcell)

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.