2025. 01. 26.

Hétvégi gyors – 2025. január 19-26.

Utasokat is szállít a Moderus Gamma. Sztrájk Berlinben és sztrájkfenyegetés a DB-nél. Megint átöltözött az Európa-mozdony. Svájcban megette a betont a talajvíz. Bővítette a lehetőségeit a Max Bögl.


Berlin leáll


Berlin | Németország – Ahogyan az előre látható volt, sztrájk miatt áll a BVG szolgáltatásainak gyakorlatilag egésze január 27. 3:00 és január 28. 3:00 között, mivel a cégvezetés nem fogadta el az előzetes ajánlatot. A buszok közül mindössze a 106, 114, 118, 124, 133, 161, 168, 175, 179, 204, 218, 234, 275, 316, 318, 320, 326, 334, 349, 359, 363, 380, N12, N23, N35, N39, N53, N61, N69, N84, N91, N95 és N97 jelűek közlekednek menetrend szerint az M36, 112, 124, 184, 744, 893 és N68 jelűek pedig korlátozásokkal. Emellett az aktuálsian üzemelő kompok (F10, F11, F12) és a városnak csak egy kis részén elérhető és feláras BVG Muva lesz még üzemben. A metrók és villamosok egyáltalán nem közlekednek majd, emiatt a BVG eleve az S-Bahn igénybe vételére buzdítja azokat, akik mégis utazni kényszerülnek.


Évfordulós mozdony


Bécs | Ausztria – Hivatalosan 1995. január 1-től teljesjogú tagja az Európai Uniónak Ausztria, ennek okán a 1116 276 matricázását ismét átalakították. Ezúttal az osztrák államvasút európai összeköttetéseit hangsúlyozza a grafika. A hivatalos leleplezésen elhangzott, hogy a Bécs–München és a Prága–Grác tengelyeken lehet majd nagy eséllyel megtalálni a vonatok elején-végén.

Christian Wigand, az Európai Bizottság osztrák képviselője és Andreas Matthä, az ÖBB-Holding AG elnöke köszöntötték a 2021 óta EU-s matricákat viselő mozdonyt, melyet legutóbb tavaly tavasszal cseréltek
(fotó: Daniel Willinger / ÖBB)


Korszakváltás a faluban


Woltersdorf | Németország – 2025. január 25. fontos dátumként vonult be a Woltersdorfer Straßenbahn 111 éves történelmébe: utasokat is szállíthatott az első két Modertrans villamos, így a hétvégét már akadálymentes járművekkel tudták kiszolgálni. Viszont az üzemvitellel megbízott SRS közlése szerint egyelőre nem tudják biztosan meghirdetni a járművek fordulóit, így azok átmenetileg a gothai villamosokkal együtt, vegyesüzemben közlekednek.

Tavaly májusban még csak próbajáratokat teljesített a lengyel újdonság
(fotó: Adorján Péter)


Megint az utasokon csattan az ostor?


Berlin | Németország – Bár még március végéig érvényes a bérmegállapodás, az esetleges sztrájkokat elkerülendően a DB már megkezdte a tárgyalásokat az EVG-vel. A 192 ezer dolgozó bérezését meghatározó megállapodás fontos mindkét félnek, mivel nem csak a közvetlenül vasútüzemi feladatkörben, hanem például a DB Systel és a DB Sicherheit dolgozóira is vonatkozik. A január 23-án átadott kívánságcsomagban általános 7,6%-os emelés és a műszakos munkarendben foglalkoztatottaknak további 2,6%, melyet akár 3 szabad napra is cserélhetnek. Emellett a saját tagjaiknak egyszeri 500 € bónuszt is elérnének, amivel a GDL-t próbálják megszorongatni. Kristian Loroch, az EVG elnökhelyettese egy belső felmérésre hivatkozva jelezte, hogy a tagok 80 százaléka lenne kész a vonatkozó határidők lejárta után a sztrájkra.


Gumibugyi a Schakura


Kassel/Oslo | Németország/Norvégia – Az utóbbi időszak súlyos baleseteit követően igazán szüksége volt már a norvég vasútnak egy jó hírre is és ez egy gumiburkolat képében érkezik. A HÜBNER-Gruppe által a tavalyi InnoTranson bemutatott megoldás a Schaku körül csökkenti a légáramlatokat, ezáltal a vezetőfülkében is alacsonyabb lehet a zajszint. Összességében mintegy 2%-os energiamegtakarítás érhető el a FrontAdd nevű kiegészítő használatával. Ebből rendelt 34 darabot a Norske Tog, hogy azok az aktuálisan legkorábban 2027-ben forgalomba álló éjszakai motorvonataikra kerüljenek. Amennyiben beválik, a 100 darab opciós motorvonathoz is lekötötték már a kapacitásokat.

Norvégiában nem feltétlenül csak az aerodinamika indokolhatja a használatát
(fotó: Christof Rieken / HÜBNER-Gruppe)


Újabb probléma a mélyben


Lötschberg-Scheiteltunnel | Svájc – Alig fejeződött be az 1912-ben átadott alagútban a pályacsere, újabb problémákat észleltek. Korábban nem okozott problémát a talajvíz, mivel a hagyományos pályaszerkezeten átszivárgott, viszont a 2024-ben befejezett munkálatok után a betonlemezes pályán károsodásokat okozott a szulfát tartalmú talajvíz. Az északi portáltól 3,5, a délitől pedig 4 kilométerre felfedezett helyeken még idén ki kell cserélni az elemeket ellenállóbbakra. Ezeket a munkákat egyelőre tervezik, az időtartamukat 4-6 hétre teszik, a költséget 2-3 millió frankra várja a BLS. Annyi minden esetre biztos, hogy az iskolai szünetekben nem fognak dolgozni.


Ilyen nincs és mégis van


Sengenthal | Németország – Üzembe állította legújabb mozdonyát a betonelemek gyártásával forglalkozó Max Bögl, amely egy a kieli Vossloh Rolling Stocktól érkezett. A Stage V szabványt teljesítő DE 18-as mozdony még nem hibrid, viszont akár HVO-val tankolva is képes 1.800 kW teljesítmény leadására. A tolatómozdony napi feladatai közé tartozik a Brenner-bázisalagút akár 2.000 tonnás tübingvonatainak összeállítása és Neumarkt/Opf. állomásra továbbítása. Emellett igény szerint Nürnbergbe vagy Regensburgba is ellátogathat, amennyiben Neumarktban már nem lenne kapacitás a napi 3-4 betonelemes vonat fogadására, de építkezéseken is feltűnhet majd. A 92 80 4185 100-9 D-BOEGL pályaszámot kapott 17 m hosszú mozdony a 90 tonnás súlya ellenére akár 120 km/h-val is közlekedhet, a napi feladati során jó szolgálatot tesz a távirányíthatóság és az automata csatlás.

Az átadáson a cégvezetés és a gyártó képviselői
(fotó: Florian Paul / Max Bögl)


Lehet még jövő


Karlsruhe | Németország – Megszületett a városházi döntés a Trumbergbahn sorsáról és az előre várható formában a vonal meghosszabbítását határozták el a városi tanácsban. A tervek már évek óta készen vannak, már csak a tartományi támogatás megítélésére várnak, hogy megkezdődhessen a bontás és mintegy másfél évvel később átadhassák a megújult siklót.


Senkinek nem kell a koncesszió


München/Augsburg | Németország – Kénytelen volt meghosszabbítani a ROX nevű pályázatának beadási határidejét a bajor tartományi megrendelő: az eredetileg február közepére kijelölt határidő helyett most április 24. szerepel a weboldalon. Bajor napilapok egybehangzó információi szerint a három jelentkező (BRB, DB Regio és Arverio) egyike sem adott be végleges ajánlatot, mivel a DB InfraGO sokszor elhúzódó és részben ad-hoc vágányzárai miatti pótlóbuszoztatás és a kötbérek költségeit a jelenlegi szerződéseik esetében is csak nehezen képesek előteremteni. A Münchner Merkurnak panaszkodó Arnulf Schuchmann, az évente 37 millió utast elszállító BRB ügyvezetője szerint évente több milliót kénytelenek elbukni, mert a pótlóbuszok tartományi térítése nem követi a jelenlegi árakat. Amikor a jelenlegi koncessziók esetében azzal számoltak, hogy csak minden 300. vonat marad el, de ez jelenleg minden 20. esetében érvényes – a mindössze két százalékos nyereségbe ez nem fér bele. Amennyiben mégis elindulnak, azt mindenképpen csak a francia tulajdonos Transdev hozzájárulásával tehetik meg.

Az augsburgi műhelyben pihent decemberben a Mireo Plus H névadója közben a 321-es FLIRT, amely 2013 óta a korábban Meridian, jelenleg Chiemgau-Inntal márkanevű hálózaton fut. Kérdés, hogy kerül-e rá ROX-felirat.
(fotó: Adorján Péter)

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.