2025. 01. 18.

Hétvégi gyors – 2025. január 13-18.

Bonyolult KISS helyzet a Westbahn–DB–ÖBB háromszögben. Egyszerű emeletes vonat beszerzés Szlovákiában. Bimbózó vasúti kapcsolatok a Baltikumban. Török trolik Prágában. Szlovák teherkocsik mennek Svájcba. Újabb metróállomások válhatnak akadálymentessé Budapesten.


Fűtőgéptűz a Keletiben


Budapest | Magyarország – Január 17-én, pénteken este kigyulladt a Keleti pályaudvar műszaki kocsibázisán az állomáson tárolt személykocsikat elektromos energiával ellátó négy villamos fűtőgép egyike. A tűz oltásának idejére a pályaudvar felsővezetéki rendszerének egy részét áramtalanítani kellett. A MÁV-csoport munkatársai mintegy harminc nagyértékű személykocsit is biztonságba helyeztek a „stratégiai készletből”, hiszen a nemzetközi forgalom alapjait jelentő járműveket tárolják és tartják karban ezen a bázison.
A VF 17-es számú mozdony eredetileg V42 522-esként készült a Ganz-MÁVAG-ban 1964-ben, 1988 óta pedig villamos fűtőgépként dolgozik, azaz energiával látja el a tárolt, előkészített személykocsikat. Maga a mozdony „csak” 61 éves és lényegében már csak a 25 kV 50 Hz-es felsővezetéki áramból 1500 V 50 Hz-es fűtési áramot előállító berendezések maradtak benne, a villamosberendezések konstrukciója jóval régebbi, a Ward-Leonard-rendszerű gépeket a 1958-től gyártották Magyarországon, de maga a technika még a II. Világháború előtti időkből származik.
A MÁV-csoport a Facebook-os MÁVINFORM-posztban fontosnak tartotta hangsúlyozni az Országos Haváriaközpont szerepét, bár sok dolguk nem lehetett, leginkább a katasztrófavédelemnek és a terepen dolgozó vasúti dolgozóknak jár a köszönet, ráadásul közülük az egyik tolatásvezető füstmérgezést is kapott a járműmentés közben. Rajta kívül szerencsére nem sérült meg senki és a járművekben sem keletkezett komolyabb kár, csak az egyik közelben álló hálókocsi rongálódott meg kissé. A MÁV-csoport az esetről szóló záró közleményében és a korábbi Facebook-posztokban sem tartja kizártnak a szándékos gyújtogatást, de jó eséllyel arról van szó, hogy az elöregedett elektromos berendezések eddig bírták a mozdonyban és ez okozott tüzet. A pontos okokat majd a tűzvizsgálat deríti ki, addig a MÁV-csoport hangulatkeltése ezzel a félmondattal is felesleges.


Elmávosodik a GYSEV


Sopron | Magyarország – Ahogy azt már a káderforgó karácsony előtti meneténél is jeleztük, új emberek kerülnek a GYSEV-hez. Lázár János épp az idei első sajtótájékoztatóján jelezte, hogy komoly magyar befolyásra tettek szert és a szakma is attól tart, hogy a GYSEV, a magyarországi „bezzegvasút” az eddigihez képest is jobban „elmávosodik”. Nos, ennek semmi akadálya, hiszen a MÁV-csoport közleménye szerint 2025. január 1-je óta hivatalosan is a GYSEV Zrt. igazgaztóságának elnöke lett Dr. Mosóczi László, a MÁV-START Zrt. utolsó vezérigazgatója (őt váltotta az immáron MÁV Személyszállítási Zrt. élén Dr. Kormányos László január elejével), míg az igazgatóság tagja lett a MÁV Zrt. vezérigazgatója, Hegyi Zsolt is. A lépéstől a közlemény szerint Hegyi Zsolt azt várja, hogy a MÁV és a GYSEV együttműködése szorosabb lesz. Ez illeszkedik abba a folyamatba is, amelyről Lázár miniszter tett említést, azaz a GYSEV jelentős térségekben veszi át a vasúti infrastruktúra üzemeltetését a Dunántúlon. Információink szerint a Székesfehérvártól nyugatra, Nagykanizsától északra és Győrszabadhegytől délre eső területeken vezető vasútvonalak kerülhetnek át a céghez, azaz:
  • 10 Győrszabadhegy (kiz.)–Celldömölk
  • 11 Győrszabadhegy (kiz.)–Veszprém
  • 14 Pápa–Csorna
  • 17 Zalaszentiván–Nagykanizsa (kiz.)
  • 20 Székesfehérvár (kiz.)–Porpác (kiz.) (a Porpác–Szombathely szakasz már a GYSEV kezelésében van)
  • 23 Zalaegerszeg–Rédics
  • 25 Boba–Ukk–Zalaegerszeg–Hodoš [Őrihodos] (kiz.)
  • 26 Ukk–Tapolca (kiz.)
Mindez persze nem jelenti azt, hogy egy csapásra megváltozhat ezen vasútvonalak helyzete az átvétel eddig még nem ismert időpontjától, hiszen forrás összességében éppúgy nem lesz, mint most. Ráadásul a most bekerült két (ex-)MÁV-os káder neve sem jelenti éppen a korábbi GYSEV-es színvonal megtartásának garanciáját. Arról pedig ne is beszéljünk, hogy a vasúti járműpark sem fog egy csettintésre megújulni, hiszen a Lázár-féle ÉKM tervei meglehetősen kuszák a GYSEV és annak flottája kapcsán.


Balti nyitás


Tartu–Riga | Észtország–Lettország – 2025 új korszakot nyitott a balti országok vasúti közlekedésében: nem csak 3,5 órás és menetrend szerint 3 perc híján elbukott csatlakozással tarkított az eljutás a három ország fővárosa között, hanem kifejzetten összehangolt menetrend szerint, a hét minden napján van lehetőség eljutni. Bár a korábban Pasažieru vilciens néven ismert, ám 2024 végére teljes arculat- és névváltáson átesett (és mára a Vivi brand alatt üzemelő) lett állami vasúttársaság mindent megtett, hogy a határátmeneteken véletlenül se kelljen utasszállító vonatokkal törődni és az erre kísérletet tevő vállalatokat is próbálták a végletekig csuklóztatni, úgy tűnik külcsín változása mellett a barnaköpenyes mentalitást is sikerült némileg kiszervezni a lett vasútról. Erre utal, hogy 2025 februárjában három napos tesztfutást zajlik észt Stadler FLIRT motorvonatokkal az észt-lett határtól egészen Rigáig. A lett hatóság ráadásul annyira nagyvonalú volt, hogy a tesztfutásokra egészen 2025 júniusáig lehetőség van, amivel szükség esetén élni is fog az Elron. Ha végleges engedélyt kapnak a nyugati gyártású járművek Lettországban való közlekedésre, akkor az átszállások száma is lecsökkenthet Vilnius és Tallinn között, amennyiben Tallinnból közvetlenül Rigáig járhatnának az észt vasúttársaság vonatai.

Azon FLIRT motorvonatok, amelyekben dízelmotoros modul is található, elméletileg minden további nélkül tovább tudnának közlekedni az észt-lett határtól Rigáig, csak hát a papírok... De ha jól sikerülnek a tesztek, talán megvalósulhat egy közvetlenebb összeköttetés a három balti ország között.
(fotó: Mellár Marcell)


Visszatérés Ausztriába?


Berlin | Németország / Wien [Bécs] | Ausztria – A héten mi magunk is hírt adtunk arról, hogy a Deutsche Bahn piacra dobta a Westbahntól vásárolt négy és hat részes KISS motorvonatait. A DB-s üzletet felkapta a hazai közélet egy szelete is, bár meglehetősen gyenge lábakon álló elképzelés volt a német áramrendszerre épített vonatok esetleges honosítása. Az általunk is felvetett teóriát erősíti, hogy az ÖBB még 2024 novemberében írt ki pályázatot piackutatási céllal, ahol egészen hasonló paraméterű járműveket kívántak beszerezni. Ezeket az információkat szintetizálta az IRJ és hozott le egy cikket január 15-én, majd ez a rövid ideig szabadon olvasható tartalom alapján gurította tovább a meg nem erősített információkat a Railcolor, majd a magyar nyelvű média is. Az osztrákok a tervek szerint a saját távolsági flottájukba integrálnák a vonatokat, amelyek karbantartását így is Bécsben intézik, többek között ezért is volt nehézkes a DB-nek a járművek üzemeltetése.
A híreket mi is követjük, de továbbra is az ÖBB vagy a DB hivatalos kommunikációját tartjuk mértékadónak beszámolóink megírásához.


Don't talk, just KISS


Pozsony–Zsolna | Szlovákia – További emeletes motorvonatok beszerzését jelentette be a szlovák állami vasúttársaság, a ZSSK. Az 560 férőhelyes, 160 km/óra legnagyobb sebességre alkalmas, az alsó szinten akadálymentes motorvonatokra kiírt tenderben még azt is meghatározták, hogy annak engergiafogyasztása átlagban legfeljebb 12 kWh lehet vonatkilométerenként. A járművek elsősorban a ZSSK egyik legnagyobb utasforgalmú szakaszán közlekednének, vagyis Pozsony és Zsolna között. Emeletes motorvonatból az elmúlt években vásárolt a szlovák vasúttársaság: négy darab Stadler KISS állt forgalomba a ugyanazon a vonalon, amelyre a most megvásárolni kívánt kettő, de opciósan később további egységekkel bővíthető tender keretében érkező járművek kerülnének.

A pozsonyi főpályaudvaron már 2024 februárjában is megtalálható volt a szlovák KISS flotta legújabb tagja
(fotó: Mellár Marcell)


Diszkont a pályaudvaron


Basel [Bázel] | Svájc – Állomási boltot nyit az Aldi Svájcban – erről állapodtak meg a minap az SBB-vel, adta hírül a diszkontlánc helvét leánycége. A tervek szerint az év minden napján nyitva lévő üzlet Basel SBB pályaudvaron nyílik majd meg a 2026-os évben. A lépés azért is fontos, mert a diszkontlánc eddig csak egy rövid próbálkozás erejéig volt jelen a vasútállomásokon az országban, viszont az árai miatt elég népszerű. A korábbi próbálkozásuk Lausanne pályaudvarán volt 2019-2021 között, amely azonban dedikáltan is csak átmeneti állapot volt. A mostani helyszín azonban egy sokkal jobb választásnak tűnik, hiszen Basel SBB a napi 140 ezer fős utasforgalmával az ország egyik legforgalmasabb pályaudvara. A leendő Aldi-filiálé helyén most még egy Coop Pronto bolt üzemel.


Török trolibuszok érkeznek a cseh fővárosba


Prága | Csehország – Hosszas huzavona után végülis mégis szállít trolibuszokat a török Bozankaya Prágába. A tendert még 2022 októberében írta ki a DPP, a pályázatok legadásának határideje 2022 decembere volt. A nyertes ajánlat a 12 méter hosszú, akkumulátoros önjárásra alkalmas trolibuszokra végül a Bozankaya SNG T12 típusú trolibusza lett, összesen 1,099 milliárd cseh korona értékben. A pályázatot az irreálisan alacsony ár és a nagyon rövid határidő miatt az ÚHOS vizsgálta, ám a hivatal végül 2024 májusban megszünette az eljárást minden bejelentett ügyben. Az első járművek szállításáig alig több mint egy éve van a török gyártónak, hogy azok a mai 137-es busz legsűrűbb szakaszán, immár 52-es jelzéssel forgalomba álljana 2026 tavaszán. Az új trolibuszoknak 15 kilométert kell tudniuk megtenni felsővezeték nélkül – fontos kitétel, hogy ezt tervezett 15 éves élettartam alatt, minden megállóban és kereszteződésben megállva, teljes terhelés mellett, bekapcsolt fűtő- vagy hűtőberendezéssel kell tudnia. Hogy mennyi érkezik, arról még csak annyit lehet tudni, hogy 15 darab már biztosan, de a maradék 55 lehívásáról, majd csak azután születik döntés, miután látják, hogy lengyel Medcom által szállított hajtáslánc és a török bódé mennyire bírja az iramot. A török gyártású járművekkel egyelőre egyik prágai szolgáltatónak sem volt szerencséje: se az About Me s.r.o. BMC buszai, se a DPP Temsa karosszériás elektromos buszai nem igazán váltották be a hozzájuk fűzött reményeket.

Valahogy így néznek majd ki Prága új trolibuszai
(grafika: Bozankaya/Jiří Mejstřík)


Nem is jár, de már késik


Oslo | Norvégia – A beszállítói láncok akadozása miatt nagyjából 10,5 hónapot késnek a norvég „vonatellátó” vállalat, a Norske Tog által rendelt Alstom Coradia Nordic motorvonatok, melyek elsősorban az osloi előváros legrégebbi járműveit váltaná ki. A Norske Tog reméli, hogy még a következő tél előtt, tehát legkésőbb 2025 október elejéig megérkeznek az első példányok, ugyanis a forgalomba állítás előtt, széleskörű tesztsorozatnak vetik alá a járműveket, különös tekintettel a télies közlekedési viszonyok közötti közlekedésben. Ha minden jól sikerül, az Alstom motorvonatok 2026 nyarára állhatnak forgalomba a norvég főváros környékén.

A 30-40 éves 69-es sorozatú motorvonatok ugyan már túl vannak egy átfogó felújításon, viszont az élettartamuk vége felé közelítenek. Oslo két helyi vonalán (L1: Spikkestad–Asker–Oslo S–Lillestrøm és L2: Stabekk–Oslo S–Holmlia–Ski) lehet velük találkozni.
(fotó: Adorján Péter)


Nógrádban bővít az Alstom


Mátranovák | Magyarország – Utolsó fázisába lép az Alstom forgóvázkereteket előállító gyárának fejlesztése, melynek keretében egy 827 négyzetméteres logisztikai csarnokot építenek fel a következő egy évben. A raktárkapacitásra az elmúlt években történt 40 százalékos kapacitásbővítés kiszolgálása miatt van szükség. A beruházás összértéke 600 millió forint. Balázs Gáspár, magyarországi vezérigazgató kiemelte, hogy az itt dolgozó 720 emberrel a cégcsoport igényeinek egyharmadát tudják kiszolgálni és szinte bármilyen típusuk alá tudnak megoldást szállítani.

Nehéz terepviszonyok közé, korlátozott méretű helyre kell megépíteni egy viszonylag nagy csarnokot
(fotó: Alstom)


Gömbölyödnek a kerekek


London | Nagy-Britannia – Hamarosan ismét a teljes menetrendi kínálattal közlekedik a Piccadilly Line Londonban a TfL ígéretei szerint. Ahogy arról mi is írtunk a tavalyi év végén, az őszi levélhullás és a levelek miatti keréklaposodás miatt számos vonatot ki kellett vonni a forgalomból és tartósan le kellett állítani a Rayners Lane és Uxbridge állomások közötti szolgáltatást, ahol így csak a Metropolitan Line vonatai jártak. A BBC tudósítása szerint a vonalra szükséges 60 vonat közül jelenleg 15 hiányzik a teljes üzemhez minden nap, a teljes flotta pedig 86 „1973 Stock” szerelvényből áll a Piccadilly Line esetén. A brit közmédia szerint a régi vonatokon nincs korszerű csúszásgátló berendezés, emiatt fordulhat elő, hogy a kerekek futófelület egy szakaszon rendellenesen kopik fékezéskor, amikor a sínen megcsúszik az állóra fékeződő kerék. Az újbóli „kerek kerék” kialakítása az esztergákon pedig egy napot jelent, azonban a műhelyi kapacitások szűkösek és emiatt sokáig kell várni arra, hogy a vonatok ismét forgalomba kerülhessenek, ugyanis a meglaposodott kerékkel közlekedő vonatok a járművek szerkezetére és a pályára sincsenek jó hatással. A TfL szerint viszont tartós megoldást a problémára csak az új vonatok szolgálatba állítása hozhat, amelyre azonban várhatóan 2027-ig várni kell, az első új szerelvény ugyanis csak a közeljövőben kezdheti el a próbafutásait a vonalon. Hogy pontosan mikortól lesz ismét teljes a Piccadilly Line szolgáltatása, az szintén nem derül ki a TfL nyilatkozatából.


Magasba tör a Stadler


Szolnok | Magyarország – Fennállásának 15 éves évfordulóját ünnepelte a Stadler kocsiszekrénygyártó üzeme a héten (hivatalosan 2009-ben kezdett termelni és azóta több bővítésen is átesett), ahol a legutóbbi bővítés átadóünnepségét is megtartották. 45 millió eurót befektetve mostanra vált kézzel foghatóvá az elsőként elkészült nyers KISS-szekrényváz képében. Természetesen az új csarnokban új munkahelyek is létre jöttek, szám szerint 170. A nemzetközi ellátási láncokban is fontos szerepet játszó gyárban mostanra már közel 6000 egyszintes kocsiszekrény-modult építettek, főleg FLIRT és GTW számára, de például az új berlini S-Bahn speciálisabb darabjai is itt készültek. Az ilyen eseményeken mindig személyesen megjelenő Peter Spuhler, az anyacég igazgatótanácsának elnöke őszre egy új hegesztési eljárás, a kavaró dörzshegesztés bevezetését is bejelentette, amivel tovább csökkentik az anyag- és energiafelhasználást.

Az ünnepség főszereplője a DB-nek készülő KISS helyben gyártott vezetőfülkés modulja volt
(fotó: Stadler)


Rendeznék a káoszt


Olten | Svájc – Új teherkocsikat szerez be az SBB Cargo, hogy egyszerűsítse és korszerűsítse a kocsiparkját. A svájci pályákon 2026-tól jelenhetnek meg a meghívásos versenytárgyalás eredménye alapján a szlovák Tatravagónka által gyártott kocsik, melyekből 200 Rens és 70 Fans-u készül, de további 370 Rens és 200 Fans-u is érkezhet opció keretében. Az új alacsony oldalfalas, rakoncás kocsik az elavult Ks, Rs és Res sorozatokat váltanák ki, az üresen kevesebbet nyomó önürítősek sorozattársaikat szorítanák ki. Az állami teherszállító jelenleg mintegy 4.400 saját kocsival rendelkezik, melyek 16 különböző sorozatba tartoznak. Egy következő kiírás keretében Hbbillns sorozatú eltolható oldalfalas kocsikat kívánnak beszerezni, így 2040-re csak ez a három kocsitípus maradna saját kézben, egyéb vagy speciális kocsikat a szabad piacról tudnának szervezni. Természetesen mindegyik típus megkapja a DAK előkészítését, így azokat kis költséggel lehet majd átépíteni annak bevezetésekor.

Az alacsony oldalfalú, rakoncás kocsikon változatos áruk szállíthatóak, míg az önürítősöket főleg a pályafenntartáshoz használnák
(fotók: SBB Cargo)


Illegállis utas miatt késik


Ingolstadt–Nürnberg | Németország – Január 16-án délután az ICE 786-nak a menetrendtől eltérően Kinding (Altmühltal) állomáson kellett megállnia, amely a Nürnberg és Ingolstadt közötti nagysebességű pálya egyik középállomása, melyet hivatalosan csak az évek óta bukdácsoló RE 1-es szolgál ki. Az okot egy renitens utas szolgáltatta, aki Ingolstadtban a hivatalosan is csak két perces tartózkodásban dohányzási céllal leszállt, de az ajtók bezáródása után nem kívánt a csomagjai nélkül maradni, ezért az ICE 3-as egység két kocsija közötti kábelátvezetésekbe kapaszkodva kívánta megtenni a bő 80 kilométert. Szerencsétlenségére ezt a tettét a peronon álló utasok azonnal jelezték a rendőrségnek, akik a DB üzemirányításának bevonásával biztonságos megállásra kényszerítették az addigra már 282 km/h sebességgel száguldó vonatot – a +3 fokos külső hőmérséklet mellett a kihűlés sem volt kizárható. Egy a vonaton utazó szabadnapos tartományi rendőr az állomáson őrizetbe vette a férfit, akit Nürnbergben átadott a szövetségi rendőrségnek. A vonat a 10 perces késését Hannoverig ledolgozta, így Hamburgba már pontosan érkezett. A magyar állampolgárról kiderült, hogy Münchenben már érvényes jegy nélkül szállt fel, emiatt eljárást indítottak ellene csalás megalapozott gyanújával, illetve halmazati büntetésre számíthat még a vasúti közlekedés megzavarásáért is.
Ahogyan közleményében a szövetségi rendőrség is jelzi, mi sem ajánljuk ezeket a merész utazásokat és tanácsoljuk a hatóságok azonnali értesítését.


Keletre mennek


Basel | Svájc – Eladta a kivonásra ítélt villamosainak nagy részét a BLT Nyugat-Ukrajna legnagyobb városába. 23 Be 4/8 és nagyjából 10 Be 4/6 év végéig Lvivbe, ahol előbbiek utasforgalomba is állnak majd, utóbbiak viszont legfeljebb üzemi járművekké válnának, esetleg alakatrészbányának hasznosulnak. Jelenleg öt ukrán szerelő és egy járművezető ismerkedik a svájci technikával. A megmaradó körülbelül 20 darab viszont a kivonásig megmaradó daraboknak biztosít alkatrészeket, majd elbontásra kerül.

A BLT összesen három darabot tart meg a sorozatból, ezek egyike a retró festésű darab
(fotó: Adorján Péter)


Lifteket ígérnek a mélyállomásokra


Budapest | Magyarország – Közleményben tudatta a fővárosi polgármester, hogy a követekező közgyűlési ülésen beterjeszti az M2-es metró vnalának teljes akadálymentesítésére vonatkozó tervet. A 2004 és 2007 közötti felújítás során a mozgólépcsőket spórolásként nem cserélték, így azok az élettartamuk végéhez közelednek, cseréjük mindenképpen szükséges. A BKV számításai szerint 8 állomáson 27 mozgólépcsőt cserélnének és az M3-as vonalról már ismert módon 8 ferdeliftet helyeznének üzembe, ennek megvalósításhoz 21 milliárd forint lenne szükséges, melyet EIB-hitelből fedeznének. Karácsony Gergely civilizációs kérdésnek nevezte az akadálymentesítést, miközben ez egyébként jogszabályi kötelezettség is közel 30 éve.


Egyszer majd el is készül


München | Németország – Megkezdődött a bajor főváros közepén a 2. Stammstrecke Marienhof állomásától induló alagutak megépítése. Bár jelenleg még csak az U3-as és U6-os metrókhoz vezető összeköttetést kezdték megépíteni 27 méteres mélységben, a vonalalgutak majd körülbelül 40 méteres mélységben futnak majd. A 91 m hosszú alagutat 120 vájárral keszonban dolgozva júniusra tervezik kiásni, ehhez a felszínen is telepítettek mérőrendszereket, hogy az esetleges talajmozgásokat felderíthessék. A gyalogosforgalom számára készülő vágat 89 m² keresztmetszetű, a megmozgatott föld 6,5 millió korsót töltene meg, ami vetekszik az Oktoberfest összfogyaszásával. A vonalalagutakat 2026-ban kezdik kivitelezni TBM-mel, a teljeskörű átadásra 2035 és 2037 között kerülhet sor.

Az állomási doboz tetején a frissen megkezdett összekötő alagút, alján a vonali alagutat látjuk
(grafika: DB AG)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.