2025. 01. 12.

Hétvégi gyors – 2025. január 5-12.

Nincs még vége a favágásnak Budapest mellett. Túlteljesítette a tervet a legújabb ICE-üzem. Automatákat cserél az ÖBB. Akár sztrájkolnának is Berlinben. Fontos lehetőséget kapott a Siemens.


Mozgásban a legújabb budapesti villamos


Budapest | Magyarország – Megkezdődtek az első új generációs CAF Urbos 3/5 villamos tesztfutásai Budapesten a 2258-as pályaszámú darabbal. A korábbinál nagyobb teljesítményű klímával megrendelt opciós mennyiség közül a teszteket megkezdő példányt teljes egészében a zaragozai gyár építette és 1000 hibamentes kilométert kell megtennie utasok nélkül. A tavaly júniusban még darabokban érkezett 2257-est és a Winmenetrend adatai alapján legalább a 2259-est a VJSZ fogja komplettírozni, ahogy elvileg az opciós darabszám nagyjára is ez a sors vár.

A szekrényváz egyes pontokon minimálisan változott, emiatt kicsit szögletesebb lett az oldalfal
(fotó: Nyirő Simon / BKK)


Tovább vágják a fát


Budapest-Kelenföld–Budaörs | Magyarország – Ahogy azt már egy hete jeleztük, a hegyeshalmi vonalon január 12-étől 19-éig folytatódik a „havária” miatti vágányzári menetrend, igaz, ezúttal talán kevesebb vonat érintett, mint eddig. Bár az oroszlányi vonatok mutatóban járnak csak be Budapestre továbbra is, legalább az IC-k közül nem mindegyik fordul Kelenföldön. A vágányzár „havária” mivoltát mutatja, hogy jó egy hónapig tart, előbb a Budaörs–Biatorbágy, majd most a Budapest-Kelenföld–Budaörs állomásközben a fakivágás, amelyet jobb helyeken előre tervezve, kevésbé forgalmas időszakban szoktak elvégezni, az utazóközönség minél kisebb zavarásával. A vágányzári menetrendek a MÁV-csoport átalakított weboldalán, ide kattintva böngészhetők, mert sajnos a főoldalról lekerült a közvetlen link. Aki esetleg a MÁV kommunikációjának szövegében gyönyörködne és a magyarázatban, hogy miért havária az előre tervezhető vágányzár, az pedig ide kattintson.

Bár erdőművelésben nem vagyunk különösen járatosak, de a múlt vasárnap látottak nem tűnnek sem szakszerűnek, sem feltétlenül igényelnek nappali kapacitás-korlátozást
(fotó: Adorján Péter)


Sztrájkkal fenyegetnek


Berlin | Németország – A német fővárosban újra az utasok húzhatják a rövidebbet, de ezúttal a városi közlekedési vállalat, a BVG állhat le akár napokra is. Bár hivatalosan csak január 15-én kezdődnek meg a bértárgyalások a cégvezetés és a Verdi között, a személyzeti ügyekért felelős vezérigazgató-helyettes, Jenny Zeller-Grothe a DPA-nak adott interjújában finanszírozhatatlannak nevezte a követeléseket. A szakszervezet havi 750 eurót szeretne kiharcolni, ami mellé a 13. havi fizetést is bevezettetnék, de a változó műszakban dolgozóknak is 200-300 eurós pótlékot tűztek a zászlókra. A követelések a saját becsléseik szerint 250 millióba kerülnének, ami jelentős a lezárt 2023-as üzleti évben összesen kifizetett 820 millió ellenében és ez az aktuális spórolási hullámban pont nem vetne jó fényt az igazgatóságra. Bár tavaly már folytattak tárgyalásokat, azok fókuszában a munkaidő csökkentése és a végállomási idők újratárgyalása volt – az érvényes kondíciókat a BVG karrierportálja is felsorolja. Akkor két sztrájk árán sikerült megegyezésre jutni és ettől a formátumtól most sem riadnak vissza, sőt egyenesen ennek mihamarabbi bevetésével fenyegették meg a vezetőséget.


Forgalomban a reptéri vasút


Ottawa, Ontario | Kanada – Még 2019 tavaszán kötött szerződést a kanadai főváros közlekedését ellátó OC Transpo 7 négyrészes FLIRT-re, melyek dízelmotoros hajtásmodult is kaptak. A Svájcban készült, akár 420 utas befogadására is alkalmas járműveket 2022 óta tesztelték, hogy 2025. január 6-án megnyithassák a 2-es vonal második szakaszát (South Keys–Limebank) és a 4-es jelű, a város repülőterét elérő vasutat (South Keys–Airport). Az új motorvonatokkal főképp a 2-es, a 2015 óta a belvárost is elérő fővonalon közlekedő 6 Alstom LINT-tel a 4-es vonalon lehet találkozni. A vonalakon egyelőre csak hétköznap van forgalom, a tervek szerint kéthetente bővítenék az üzemet egy-egy nappal, így február elejére vezethetik be a napi kiszolgálást.

A LINT 41-es szólóban közlekedik a repülőtérre, a fővonali 81 méteres FLIRT pedig a kapacitást növeli. Mindkét járműtípus PZB-vel felszerelt, az amerikai szabályozás miatt viszont csak a személyszállítás használja a pályákat.
(fotó: OC Transpo)


Jó munkáért jár a kihívás


Cottbus/Chóśebuz | Németország – Egy évvel a megnyitása után teljes mértékben átvette az ICE 4-esek teljeskörű karbantartását az új üzem. Ugyan a terület egy részén még folynak a nagyobb csarnok építési munkái, a kétvágányos kisebbikben is sikerült a DB közleménye szerint kifejezetten motivált dolgozóknak az elvárt teljesítményt is túlszárnyalni. A 2024-ben fővizsgált tizenhárom motorvonat (vegyesen 12 és 13 kocsis egységek) összesen 160 kocsija után már az első 7 kocsis egységet is beutalták az IS600 jelű első nagyobb kötelező karbantartásra. Az összesen 137 motorvonatot számláló 412-es sorozat jelenleg a legnépesebb tagja a nagysebességű flottának, ezáltal a szolgáltatás gerince. Az idei terv 24 egység revíziója, melyek közül 14 a 3,3 millió megszolgált kilométer után esedékes IS700 jelű karbantartást kapja majd. Bár erre, a szerelvények megbontásával is járó feladatra alapvetően a még épülő csarnok szolgálna, a betanulási folyamatot gyorsítja a lépés.


Fontos szerződéseket kötöttek


London/München | Egyesült Királyság/Németország – Sikeres pályázat nyomán nyert el négy, összesen 670 millió euró értékű szerződést a Siemens Mobility a HS2 Rail Systems Alliance vezető vállalataként. A London Euston és Birmingham Curzon Street közötti 225 kilométer hosszú nagysebességű vasúton annak elkészülte után 225 mph [360 km/h] sebesség is elérhető lesz, aminek a műszaki hátterét szállíthatja majd a német nagyvállalat. A Thameslinkhez hasonlóan az ETCS Level 2 nem csak a hagyományos értelemben tud majd működni, hanem képes lesz ATO-ra is, avagy két állomás között a mozdonyvezető mindössze az ajtók zárásáért és a biztonságos elindulásért lesz felelős. Bár a rendszer felügyeletét egy másik szerződés keretében kapták meg, mindkettőre 15 éves rendelkezésre állást kell biztosítaniuk. Kapcsolódó, de szintén önálló megállapodás vonatkozik a szükséges GSM-R bázisállomások és egyéb komponensek szállítására, valamint a még korszerűbb FRMCS-re átállás biztosítására és 8 évi üzemeltetésre. Végül pedig a Costainnel közös konzorciumban szerezték meg a nagyfeszültségű rendszerek felépítésének lehetőségét, meleket 7 évig kell majd üzemeltetni is. A pálya üzembe vételére 2029 és 2033 között kerülhet sor.


Egyelőre (?) nem lett siker az emeletes


Chemnitz | Németország – Az elmúlt három üzemhét alapján nem tűnik sikeresnek a járműpark cseréje a szászországi RE 6-os vonalon, mivel az emeletes szerelvények hibái – jellemzően ajtó és mosdó érintett – miatt egyes napokon teljes szerelvényfordulókat kellett lemondani. Emiatt a megrendelő ZVMS egyeztetést szervezett az érintettekkel és mihamarabbi megoldást követeltek a problémákra. Ennek hatására egy mobil műszaki csapatot állítanak fel és a vonatszemélyzetek részére forró drótot is beüzemelnek, amivel a kisebb hibák gyorsabban elháríthatóak lesznek. Amennyiben a problémák mégsem csökkennének, egy csúcsidei RE 6E vonal (Chemnitz–Riesa–Leipzig) beüzemelését sem zárta ki a megrendelő.


Tisztább, okosabb, újabb


Bécs | Ausztria – Az új év új jegykiadó automatákat hozott az osztrák vasútra, melyből már 210-et be is üzemeltek. Az új gépek az esélyegyenlőség terén is fejlődtek: a beépített érzékelő az utas magasságához igazítja a kijelzőn megjelenő feliratokat és a fizetési lehetőségek is mindenki számára elérhető magasságba kerültek. A teljes egészében osztrák fejlesztésű eszközök a korábbinál fejlettebb öndiagnosztikával és biztonságosabb megoldásokkal rendelkeznek, így a jegyet és a visszajárót sem egy ablak mögött kapjuk meg. Bár elsődlegesen a kábelesen kommunikálnak a gépek a központtal, annak kiesésekor automatikusan vezetéknélküli hálózatra vált majd. Az országosan nagyjából 1.100 bádogpénztár cseréje 2026 őszig tart.

Az első darabokat már decemberben üzembe állították
(fotó: Iwo Klimczak / ÖBB)


Ütközés a mélyben


Strasbourg | Franciaország – 2025. január 11-én 15:15-kor eddig tisztázatlan okból összeütközött két villamos a város főpályaudvara alatti alagútban. Annyi minden esetre bizonyos, hogy az alagúti szakaszba helyetelen vágányon haladt be egy villamos és ennek következtében körülbelül 100-an nem, 50-en viszont kisebb sérülések (jellemzően horzsolások, zúzódások) ellátásra szorultak. A helyszínre 50 járművel és 130 emberrel vonult ki a helyi tűzoltóság és mentőszolgálat. Az elsődleges vizsgálatok nem találták nyomát szándékosságnak, az okokat pedig még keresik.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.