Az új év sem indult fennakadások nélkül a MÁV-csoportnál. Újabb hídóriás lett teljes Dániában. Átmenetileg nem közlekedik a legrégebbi német siklóvasút. Kedvező áron szerzett be használt villamosokat Poznań.
Vágányzár az 1-es vonalon
Budaörs–Biatorbágy | Magyarország – A hegyeshalmi vonalon Budaörs és Biatorbágy között a felsővezetékre veszélyes fák kivágását végzik, ezért január 2-ától 11-éig vágányzári menetrendet léptettek életbe az 1-es vonalon. Számos elővárosi vonatot mondtak le, a távolsági vonatok menetrendje is változott, ráadásul a budapesti kiindulási állomásuk is jellemzően Kelenföld lett. A MÁV-csoport weboldalára január 1-jén 18:58-kor került fel a haváriának jó indulattal sem tekinthető helyzetről szóló vágányzári közlemény. A fakivágás ráaádsul annak ellenére sem lehet haváriahelyzet, hogy az elmúlt év utolsó napjaiban volt ugyan Budaörsön felsővezetéki hiba, de vélhetően nem emiatt és az állomáson, nem a nyílt vonalon volt az esemény. A mostani munka egy előre tervezhető akció kellett volna legyen, hiszen egy héttel későbbre is van meghirdetve változás, erre azonban ezek szerint nem volt sem szándék, sem energia – lásd még a 2023 őszi vágányzárat. Mindenesetre, aki útnak indul, tájékozódjon a részletekről a MÁV-csoport megújult weboldalán, ahol a vágányzári menetrendeket sem olyan egyszerű a főoldalról elérni.
Sötétben is föld alatt
München | Németország – Hétvégente – péntek/szombat és szombat/vasárnap – már éjjel is közlekednek majd a bajor főváros metrói, vonalanként 30 perces ütemben. Az U2, U3 és U5 vonalak a belvárosban (Hauptbahnhof, Odeonsplatz és Sendlinger Tor), illetve a Scheidplatz és Innsbrucker Ring állomásokon találkoznak majd menetrend szerint egymással és biztosítják az átszállást. Az U1, U4 és U6 vonalak pedig hozzájuk képest 15 perccel eltolva indulnak a belvárosi csomópontokból, hogy ezekre is át lehessen szállni. Emiatt Az N40-es, N41-es, N45-ös és N76-os buszok menetrendje is változik, hogy jobb csatlakozásokat bztosítsanak a metrókhoz. Az egyéb éjszakai busz- és villamosjáratok közlekedése nem változik.
A legforgalmasabb éjszakákon segíti majd a metrók kapacitása a gyors eljutást
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Egyelőre (?) nem ingázik
Karlsruhe | Németország – A Turmbergbahn, Karlsruhe házi hegyére vezető siklóvasút üzemengedélye 2024 végével lejárt, emiatt azt bezárták. A jelenlegi formájában 1966 óta üzemelő kötélvasúton két kocsi szolgált, melyek nem voltak akadálymentesek. A VBK 2024 novemberében megszerezte a szükséges engedélyeket a meghosszabbítással is járó felújításra, de a városvezetés majd csak 2025. január 21-én dönt a beruházás sorsáról. A 32 millió eurósra tervezett költségek felét szeretnék tartományi forrásból fedezni, ennek a megítélésétől függ a megvalósítás.
Az 1888-ban megnyitott vonal Németország legrégebbi siklóvasútja volt, amely 36%-os meredekséggel üzemelt.
Az 1888-ban megnyitott vonal Németország legrégebbi siklóvasútja volt, amely 36%-os meredekséggel üzemelt.
Szerkezetkész az új tengeri híd
Storstrøm | Dánia – Beemelték az utolsó pályaelemet is az új Storstrømsbro szerkezetébe 2024. december 29-én. A Sjælland szigeti Vordingbirg és a Falster szigeti Orehoved közötti tengerszorosban ugyan már áll egy híd, amelyen 1937 óta két küzúti sáv és egy vasúti vágány is átvezet, de ez a 3,2 km hosszú híd rossz állapotú. A 4 km hosszú új hidat a közút számára 2025-ben, a vasút számára 2027-ben nyitják majd meg és mindkét közlekedési ág két nyomsávot kap. Nagyobb távlatban nézve egy újabb fontos eleme készül el hamarosan a Hamburg és Koppenhága közötti állandó kapcsolatnak, amelyből a legnagyobb kihívást a Fehmarn-szoros alagútja jelenti.
Villamosnepperek, szevasztok!
Poznań | Lengyelország – Megtalálta a legújabb villamosait a Nagy-lengyelországi vajdaság központjának közlekedési szolgáltatója egy rendkvívül kedvező ajánlat keretében. A 2025. január 3-án a TED-be feltöltött hirdetmény alapján megvásárolják Bonn összes DUEWAG-villamosát, melyeket 2025 végéig kell elszállítani a lengyel nagyvárosba. A 24 villamost és a tartalék alkatrészeket gyakorlatilag vasárban, 2 229 300,44 ellenében vásárolták meg, hivatalosan még december közepén. Az SWB-nél R1.1 típusként nyilvántartott DUEWAG/Siemens NGT6D villamosok ugyan 1994-es gyártásúak és „csak” 70%-ban alacsonypadlósak, Poznań számára a kétirányú kialakításuk volt a döntő szempont, mivel a 230 darabos flottában mindössze 33 ilyen jellegű járművel rendelkeznek. A vállalati közlemény szerint Krzysztof Dostatni, a közlekedési vállalat vezérigazgatója helyes döntésnek nevezte, hogy a használt villamosok piacát figyelték, mivel így egy különösen kedvező ajánlatot tudtak kialkudni. A végösszeg még változhat annak függvényében, hogy az egyes darabok milyen állapotban lesznek elérhetőek és milyen engedményeket tesz a német fél – például a karácsony után elfüstölt darab esetén. Ezzel a beszerzéssel és a korábban megrendelt 30 Modertrans Gamma villamossal (melyet gyakorlatilag a városi főműhely gyárt majd) teljes mértékben kiválthatják a 105Na típust.
Bonnban a típusra rövid távon sem számítanak, mivel a Škoda 41T már minden szükséges engedélyt megszerzett.
Bonnban a típusra rövid távon sem számítanak, mivel a Škoda 41T már minden szükséges engedélyt megszerzett.
Három évtized után még mindig látnak benne fantáziát a lengyelek, ahol némi átalakítást azért majd kapnak a forgalomba állítás előtt
(fotó: MPK Poznań)
(fotó: MPK Poznań)
Osztanak, hogy beférjenek
Frankfurt am Main | Németország – A német hálózat egyik legfontosabb főpályaudvara egyben a hálózat egyik forgalmilag legterheltebb pontja is, mivel kelet-nyugati viszonylatban itt utazik át a legtöbb utas, akik legtöbbször átszállásra is kényszerülnek. Emiatt az állomás peronos vágányai sokszor foglaltak, ami egy jellemzően 300 méter feletti peronokkal rendelkező fejállomás esetén nem elég hatékony a regionális vonatok esetén. Emiatt a város alatti vasúti alagút építése előtt a rugalmasság növelésére a 10., 11., 14., 15., 16. és 17. vágányok májusig a vágányhossz megfelezésére és vonatvágányút beállítására lehetőséget adó jelzőket, Zugdeckungssignalokat kapnak. A munkákat a kisebb forgalmú esti és hétvégi időszakokban, a forgalom minimális zavarása mellett végzik majd a szükséges tűzszerészeti vizsgálatokat követően. Távlatilag ezeken a vágányokon egyszerre két szerelvény is tartózkodhat majd és cserélhet párhuzamosan utast, míg ma ehhez alacsonyabb biztonságú tolatási mozgások lennének szükségesek.
A hivatkozott vágányokon főként DB-s TWINDEXX Vario vagy HLB-s Coradia Continental egységekből álló vonatok szerelvényei fordulnak, így néha szükség lehet a megbontásukra
A jelzőt sok pályaudvaron használják, Würzburgban jellemzően a frankfurti és a bambergi irány végződő regionális vonatait állítják így egymásra
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Összeállította: Adorján Péter