Franciaországban még a közepesen nagy városokban sem triviális, hogy könnyen megjegyezhető ütem szerint közlekedjenek a közösségi közlekedés járatai. Emiatt az utasbarát menetrendű vonalakat egyenesen kiemelt szolgáltatásként kezelik és ennek megfelelően pozicionálják is a marketingesek.
Hivatalosan is bemutatkozott Franciaország legújabb magas minőségű buszhálózatának első járműve, melyet egy hosszadalmas teszt alapján választottak ki és könnyen felismerhetővé tettek. A 2022-ben májustól júliusig tartó tesztsorozatra hét gyártót (Mercedes-Benz, Solaris, Ebusco, Irizar, Iveco, Volvo és MAN) invitáltak meg a Francia Riviérától némileg nyugatra található Montpellier városába, hogy bizonyíthassák a képességeiket. Ehhez viszont kellett egy merész döntés, melyet még az előző polgármester, Philippe Saurel hozott meg: leállította 6-os és 7-es villamosok tervezését és elkülönített sávokon közlekedő buszokban látta a jövőt. A francia nyelvben a garantáltan ütemes menetrend alapján közlekedő és jellemzően fontos kapcsolatokat megtestesítő vonalakat a BHNS jelzővel szokás illetni, még ha ez akár csak egy vonalat is jelent. A város vezetését 2020-ban Michaël Delafosse, a megyei tanács előző elnöke vette át párttársától, így az első vonalakat a ciklusa végén át is adhatja.
A Bustram nevet kapott hálózat első vonalának első szakasza már karnyújtásnyi távolságba került, hiszen azt május 22-én adják át hivatalosan, másnap üzemkezdettel pedig indul a forgalom. A B1 jelzésű vonal járatai a belváros széléről indulnak és egyelőre egy a 2-es villamos által is kiszolgált, de a szomszédos Castelnau-le-Lez településen lévő P+R-parkolóig ingáznak. A Place de l'Europe és a Notre-Dame de Sablassou megállók között 6 megállót szolgálnak ki, a 4,2 kilométerből 2,9-en van saját sávja a 10 percenként induló járatnak és a mostani 51-es buszt váltja ki. Az aktuális tervek szerint a második szakasz az 1991-ben bezárt és azóta felszedett vasútvonal nyomvonalát részben felhasználva jutna el 2028 szeptemberére Castries régi vasútállomására, ahová már csak 15 percenként lenne szolgáltatás. Az eddigre 20 megállót és 11,8 km-t számláló vonalon 37 perc lenne a menetidő, az utasszám pedig napi 7.400, melynek felé a közlekedési módváltás eredményezné. Ahogy 2031-ig folyamatosan épülnek ki a vonalak, úgy lesz majd nagyobb az utazóközönség is, teljes kiépítettség mellett napi 50 ezerrel több utast várnak a 10 települést lefedő közel 60 kilométernyi vonalhosszon. A buszsávokkal párhuzamosan a kerékpáros infrastruktúrát is fejlesztik, a teljes költségvetés 255 millió euró.
A járművek terén elvárás volt a teljesen elektromos hajtás, melyeket telephelyi töltéssel kell újra forgalomképes állapotba hozni. Végül az MAN hivatalosan 250 km megtételére képes Lion's City szériája lett a győztes, így 50 szóló 12E és 20 csuklós 18E aklotja majd a nettó 45,5 millió euróba kerülő dedikált flottát. Természetesen nem tudták kihagyni a lehetőséget, hogy a francia dizájn megjelenjen a buszokon, így a plakáttervező művész, Alain Le Quernec kapta meg a megbízást egy nemzeti jellegű arculat megalkotására.
A francia nép hármas jelszavának (Liberté, Égalité, Fraternité) parafrazálásával alakult ki a Libres, Égaux, Ensemble szolgáltatás jelmondata, melyet több nyelvre is lefordítottak
A lobogó színeiből alkotott szalagszerű mintát a tetőn is viszontlátjuk
A beltérbe lépve a manapság már egészen elterjedt hajópadlóra emlékeztető mintájú linóleum fogad, az ülések szövetét pirosas mintákkal díszített. Hivatalosan 83 utast szállíthat a szóló busz, bár ehhez nagyban hozzájárul a hatalmas állótér, melyet egyszerre akár három kerekesszékes utas is használhat.
Az ülőhelyektől gyakorlatilag teljesen megszabadított középső részen már-már villamosokat is megszégyenítő többcélú teret láthatunk. Tipikusan francia sajátosság az övvonal alatt is üvegezett oldalfal.
Motortorony nélkül, de klasszikus kardánhajtással készülnek az MAN termékei, emiatt erősen hasonlít a fekvő motoros kialakításra
(fotók: coppeephoto / TaM)
(fotók: coppeephoto / TaM)
Adorján Péter