Újabb mérföldkövet ért el legnagyobb darabszámú elektromos motorvonatainak beszerzésében a cseh állami vasút, ugyanis hivatalosan is átvette a legutolsó felsővezetékes darabot, így már csak az akkumulátoros verzióból maradt megrendelt darab. A Škoda Group közel másfél évtizede gyártott típusa a korábbi hibák ellenére a villamosított vonalak mindenese lett.
Lezárult egy újabb fázis az állami tulajdonú České dráhy flottamegújítási programjában, amivel leginkább a keleti kerületek utasai profitálnak az egy hónappal ezelőtti menetrendváltás óta. A legelőször 2011-ben leleplezett és 2012-ben forgalomba állt típuscsalád jelenleg az egyszintes elektromos motorvonati flotta gerincét adja, a kezdeti óvatos vásárlásokat (hét és tizenegy darab) először ötven, majd harmincegy példány vásárlásáról döntöttek. Ugyan időközben történtek változtatások a portfólióban (az összes csak egyenáramú darab kétáramnemű lett és kilenc darabot át kellett adjanak az Arriva részére Plzeň környékén), Dél-Morvaország saját példányaira szóló koncessziót is a ČD nyerte meg. A legnagyobb versenytársuk, a RegioJet is ilyen járműveket rendelt az Elba-völgybe. A piros vonal másik oldalán, helyi kooperációban épül az opciókat folyamatosan beváltva egyre több a szlovák állami vasút számára is. Eddig a ČD összesen 162, Dél-Morvaország 37, a RegioJet 23, a ZSSK pedig 45 regionális forgalmú egységet vásárolt, vegyesen két-, három- és négyrészes kivitelben.
Děčín és Hradec Králové fűtőházához tartoznak az utólag felokosított darabok, melyek a 440.0 helyett már a 640.1 sorozatba tartoznak. Az első generáció darabjai még más fényszórókkal épültek.
(fotó: Gergits Konrád)
(fotó: Gergits Konrád)
A második generációsnak nevezett szériákat az egyszerűsített fényszórókról lehet megismerni, a fényezés és a beltér elrendezése a kerületi megrendelők kérésének megfelelő. Ezekből összesen 106 egység épült, 46 kétrészes 650.2 sorozatú és 60 háromrészes 640.2 sorozatú. A 21 ezer új ülőhelyet jelentő járműpark hozzájárult ahhoz, hogy áprilisban kivonhassák az utolsó klasszikus motorvonatot is.
Tomáš Ignačák, a Škoda Group vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy ez a kiemelt fontosságú projektcsokor reményeik szerint hozzájárulhat ahhoz, hogy az autózás helyett többen válasszák a vasutat. Jiří Ješeta, a ČD személyszállítási igazgatója kiemelte, hogy a legnagyobb számban Olomouc környékén találni a korszerű motorvonatokból, itt 27-et állítottak forgalomba. De emellett Hradec Králové, Karlovy Vary, Zlín körül, Dél-Csehországban, Közép-Csehországban, Vysočina és Morva-Szilézia területén is találkozni az elmúlt években gyártott járművekkel.
A cipő-, gumi- és repülőgépgyáráról ismert Otrokovice állomásán cserél utast a számozás szerint utolsó előtti háromrészes RegioPanter
A legutóbbi nagy dobásra Morva-Sziléziában került sor a menetrendváltáskor, ahol forgalomba állt az első négy felsővezeték nélkül is üzemképes RegioPanter, melyek összesen napi 2.000 kilométert tesznek meg. Ezzel a kerület képes volt közvetlen vonatokat megrendelni eddig csak átszállással elérhető irányokba, illetve ezen felbuzdulva a ČD-vel karöltve rögtön 15 újabbat is rendeltek 3,5 milliárd koronáért [~139 millió euró]. Amennyiben tudja tartani a vállalt ütemezést a Škoda Group, akkor 2027-re az Ostrava–Opava–Krnov, hétköznaponként az Ostrava–Suchdol nad Odrou–Nový Jičín, hétvégente az Ostrava–Budišov nad Budišovkou, illetve a Ostrava–Český Těšín–Frýdek-Místek (távlatilag Ostrava–Český Těšín–Frýdek-Místek–Ostrava) vonalakon forgalomba is állhatnak az akkumulátoros RegioPanterek.
A 690 247-es pályaszámú, elsőként gyártott akkumulátoros motorvonat, melyet a gyártó 15Ev3 típusjelzéssel látott el. Az egyelőre kicsi széria néhány éven belül már szemmel látható méretűvé válik.
(fotók: ČD)
(fotók: ČD)
Adorján Péter