2024. 12. 28.

Karácsonyi gyors – 2024. december 23-28.

Járműveket szerezne be Luxemburg vasútja. Norvégiában vonatmentes volt a karácsony. Hiányzik a hidrogén Berlin mellett. Buszos szolgáltatások szűnnek meg Németországban.


Megszűnik a HEAL


Bad Birnbach | Németország – Néha még magunk is meglepődünk, hogy mennyire régóta futnak egyes projektek, az egyik ilyen pedig a vidéki környezetben közlekedő autonóm kisbusz Bad Birnbachban. A még 2017 végén indult sikeres városi járathoz 2019 végén csatlakozott a vasútállomást elérő vonal, amelyek utasok tízezreit szállították biztonságosan. Viszont a járműveket gyártó EasyMile bejelentette, hogy 2025-től felhagy a fejlesztéssel, valamint a repülőtéri és hajókikötői megoldásokat előtérbe helyezve kivonul a személyszállítási piacról. Ennek következtében a megrendelő Rottal-Inn kerület és az üzemeltető RBO számára nem maradt más lehetőséget, mint a kísérleti üzem 2024. december 31-gyel történő befejezését. Az évente 342 ezer euróba kerülő projektet 2023 nyaráig tartományi és szövetségi támogatásokból tudták üzemeltetni, ekkor egy fél évre a város és a kerület volt kénytelen biztosítani a fedezetet. 2024-ben Martin Wagle bajor tartományi képviselő jóvoltából sikerült újabb támogatást szerezni, amely elegendő lett volna 2025-ben is. A próbaüzem a jogi útvesztők és az egyre jobban elhanyagolt fejlesztések miatt sosem érte el a járműfelügyelő nélküli üzemet, így még 7 év után is szükség volt egy élő emberre a fedélzeten. A 20 virtuális megállóval rendelkező 7016-os jelű városi vonalat utoljára Szilveszter napján lehet használni, a vasútállomási ráhordót pedig március 31-ig. 2024 szeptemberéig 123.163 kilométer megtett útra 110.774 elszállított utas jutott, amiből 24.321 km és 12.646 utas igény alapú volt.

A második generációs buszocska átadásakor a gyógyfürdő előtt pózolt a kamerának
(fotó: Lara Freiburger / DB AG)


Terjeszkedne a CFL


Luxembourg | Luxemburg – Újabb motorvonatokat venne a CFL, hogy bővíthesse a nemzetközi regionális forgalmát. A 24 járműegység egyenként legalább 80, de kettőt összekapcsolva legfeljebb 250 méter hosszú lehet, járműmétereknént pedig ülő- és állóhelyből is 3,5-et kell tartalmaznia. Közlekedési engedélyeket Luxemburg, Németország és Belgium területére kell szerezni, mind 25 kV 50 Hz, mind 15 kV 16,7 Hz táplálású felsővezeték alá. A tárgyalásos pályázatra a jelentkezéshez szükséges anyagokat 2025. február 25-ig várják, a forgalomba állításra 2030 és 2032 decembere között kerülne sor.


Lezárult egy korszak


Karlsruhe | Németország – Miközben nyár óta a tervezhető pótlások miatt még a VBK-val közösen kívánta megerősíteni a buszos ágazatát az AVG, a menetrendváltással együtti koncesszióváltás keretében megszűntek a saját jogon kiszolgált vonalaik. A december 21-án tartott búcsújárat keretében Ettlingenből Bad Herrenalb érintésével a Fekete-erdőbe gurultak el, főleg a 104-es vonalat követve. A járművezetőket a vonalakat átvevő buszüzemek átvették, hiszen ez feltétele volt a sikeres pályázatnak. Az AVG 1957 óta üzemeltetett buszokat, 1964 és 2012 között még saját utazási irodájuk és turistabuszaik is voltak.

A jövőben a vasúti közlekedésre koncentrálnak
(fotó: AVG / X)


Nincs gáz, állnak a vonatok


Basdorf | Németország – Az idei menetrendváltásra ugyan megszerezték az engedélyeket a hidrogénes motorvonatok, viszont mostanra a gázellátással adódtak bajok, ami miatt a NEB megszorításokra kényszerült. A Kreiswerke Barnim és az Enertrag közösen építette ki a tankolási lehetőséget, de a hét járműnek nem elegendő a kapacitás, mivel hiányoznak a töltőhelyek. Emiatt kiegészítő megoldásként egy közúti félpótkocsikból álló rendszert is telepítettek, de annak a töltőkapacitása kisebb. A probléma pedig ott keletkezett, hogy a mobil állomást biztosító Enertrag nem tudja beszerezni a megfelelő mennyiségű cseppfolyósított gázt, emiatt nem tudják tartani a hat járműves kiadást. Az elméletileg kizárólag az új motorvonatokkal kiszolgált Heidekrautbahn ellátásában jelenleg egy Mireo Plus B és két dízelmotoros motorkocsi segíti ki az utasokat, viszont ezek hiányoznak az RB26-ról (Berlin-Kostrzyn), ahol emiatt két szerelvényfordulót szóló járművel, felezett kapacitásal adnak ki. Egyelőre nem belátható, hogy meddig kell az utasoknak szoronganiuk.


Csendes karácsony volt


Norvégia – December 25-én gyakorlatilag teljesen leállt az ország vasúti közlekedése egy informatikai hiba miatt, ami a GSM-R-hálózatot is használhatatlanná tette. Az első jelzéseket még december 24-én 20 óra körül regisztrálták, de a teljes leállást csak másnap 8-kor rendelték el. Az elsődleges vizsgálatok szerint a hibát egy tűzfalrendszer okozta, szabotázs vagy hackerek ráhatása nélkül. A forgalom 21 órakor megindulhatott, bár a végleges javításon tovbbra is dolgoznak a szakemberek. Arild Nybrodahl, a Bane NOR informatikai igazgatója elnézést kért az érintett utasoktól és sajnálta a történteket.


Elfüstölt a villamos


Bonn | Németország – Valószínúleg utolsó szolgálati napja lett 2024. december 27. a 9453 pályaszámú villamosnak a volt szövetségi fővárosban, mivel negyed 11-kor az elektronika lángra kapott Kessenich kerületben. Az SWB és a tűzoltóság hatékony egyőttműködésének eredményeként személyi sérülés nem történt, a 30 éves villamosra pedig mindenképpen a selejtezés várt volna a Škoda 41T-k érkezésének következtében.

A 61-es és 62-es villamosok vonalán órákon át dolgoztak a kárenyhítésen
(fotó: Feuerwehr und Rettungsdienst Bonn)

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.