Németország több városában és Bernben is városi kötöttpályás járművek cseréje került sínre. Falevelekkel küzd a londoni metró. Hidrogénes buszokat vett át Wuppertal. Újraindulhat Olaszország legkülönlegesebb villamosüzeme.
A fákkal csak a baj van
London | Nagy-Britannia – Már hetek óta nem közlekednek a Piccadilly Line vonatai Rayners Lane és Uxbridge között London nyugati elővárosában. A TfL szerint a fakockák falevelek okozzák a problémát. Közölték: a falevelekkel az a baj, hogy a vonatok kerekei megcsúszhatnak és ezáltal a futófelület megrongálódhat, ami idő előtti műhelyi látogatást tesz szükségessé. Azt mondja a TfL, hogy az ősz elején már nagyon sok vonat kiesett emiatt a forgalomból és ezért döntöttek úgy, hogy az időjárás függvényében felfüggesztik ezen a szakaszon a vonatok forgalmát. Azt reméli a TfL, hogy a jövő évtől forgalomba álló új vonatok már nem lesznek ennyire érzékenyek a falevelek okozta tapadás-csökkenésre és jövőre már nem lesz példa hasonló lépésekre. Bár a TfL időszakos forgalomkorlátozásról beszél, a gyakorlatban hetek óta nem járnak az érintett része a Piccadilly Line vonatai. Szerencsére a terület nem marad ellátatlan, ugyanezeket a vágányokat használja a nagyprofilú Metropolitan Line is, az itt közlekedő S8-as vonatok azonban jobban kezelik a falevelek okozta problémákat.
Közel már az Opicinai villamos újranyitása
Trieszt | Olaszország – A 2016-os baleset után leállított és azóta sem újraindított villamosvonal Trieszt és Villa Opicina között úgy tűnik mégis kap egy új esélyt a túlélésre. Az olasz vasútbiztonsági ügynökség (Agenzia nazionale per la sicurezza delle ferrovie e delle infrastrutture stradali e autostradali, ANSFISA) december 17-én engedélyt adott a próbamenetek megkezdésére, miután a vonalon az elmúlt években tervezett felújítási munkálatok befejeződtek. A hírek szerint az egyetlen, az említett ügynökség által elvárt új fékekkel felszerelt kocsi jelenleg az 1935-ben gyártott 401-es, de a többi járműhöz is megrendelték az alkatrészeket. Arról egyelőre nincs hír, hogy a személyforgalom mikor indulhat újra, de a helyi sajtó beszámolói szerint már idén év végén, de legkésőbb januárban várható az üzem beindulása.
Az opicinai villamos technológiai szempontból is igencsak különleges, hiszen az 5km-es vonal egy szakaszán drótkötél vontatta sikló rendszerű üzemet találunk. Ezen a szakaszon a hagyományos villamoskocsikat kis siklókocsik tolják fel és eresztik le, ezzel áthidalva az igencsak nagy szintkülönbséget a két város között. A vonal újranyitása ilyen szempontból is örvendetes, hiszen egy vasúttechnológiai érdekesség is megmenekül ezzel.
Karácsonyi ajándék
Würzburg | Németország – December 18-án hajnalban megérkezett a WSB Heuchelhof kocsiszínjébe az első GT-F, melyet további 17 követ majd. A városban egyre sürgetőbb a forgalomba állításuk, mivel az idestova 30 éves GT-N típus problémái miatt már 2023 novembere óta szükségmenetrend szerint közlekednek a járatok. A 2019 végén megrendelt típust Lipcsében gyártja a HeiterBlick a meglehetősen sajátságos követelményeknek megfelelően, mivel Németország leghosszabb meredek pályaszakaszán is alkalmasnak kell lenniük a közlekedésre. Az új villamosokat 2026 végéig szállítják ki, az első utasforgalmi napot nyár végénél nem jósólják előbbre.
Elment az utolsó kék
Bern | Svájc – A Bern és Worb között közlekedő 6-os jelzésű villamos, amelyet a Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS) üzemeltet, egy fontos elővárosi vonal a svájci de-facto főváros közlekedésében. A méteres nyomtávú helyközi vonal a város villamosközlekedésébe van integrálva, annak belvárosi szakaszát is használja. A vonal járműveinek karbantartását az RBS és a Bernmobil eddig is megosztotta egymás között, ennek jeleként a Tram2000 jellegű motorkocsik a 2010-es felújításukkor kapott középrészüket is pirosra festették. A kocsik alapszíne azonban maradt a kék, amely ennek a vonalnak az évtizedes hagyományokra visszatekintő színe. Ennek köszönhetően a köznyelvben ezt a vonalat gyakran emlegetik "Blaue Bähnli"-nek.
2021-ben még csak a régi Tram2000 jellegű járművek közlekedtek a 6-os vonalon, amikor ez a fotó is készült a Bern állomás előtti villamosmegállóban
(fotó: Berky Dénes)
(fotó: Berky Dénes)
Ennek a korszaknak azonban idén december 13-án vége lett, hiszen a Bernmobil és az RBS közreműködésével az előbbi által beszerzett Stadler Tramlink szerelvények fognak közlekedni a vonalon. Ezek a villamosok fel vannak szerelve a helyközi vonalon való közlekedésre, de már teljesen piros ruhában érkeznek, a kék szín így eltűnik a Bern-Worb vonalról.
Újabb tacskók a völgyvárosnak
Wuppertal | Németország – Folyamatosan érkeznek a függővasútjáról híres városba a hidrogén-üzemanyagcellás buszok, melyekkel a dízelüzeműeket váltják ki (egyelőre még csak részben) Nächstebreck garázsból. A gázzal való ellátást a cégcsoport hulladékégetője biztosítja, így nem szorulnak rá külső szolgáltatóra és az emiatti hosszú szállítási utakra. A hidrogénes flottát eddig 2019-ben és 2020-ban beszerzett 10 Van Hool newA330 és 2021-ben beszerzett 10 Solaris Urbino 12 IV alkotta, ehhez társul majd a jelenleg szállítás alatt álló 32 újabb lengyel tacskó. Wuppertal visszatérően teszteli az akkumulátoros buszokat is minden szóba jöhető gyártótól, de azok hatótávja eddig még nem bizonyult elegendőnek a völgy nehéznek számító terepén.
A 2420-as azonosítót viselő buszon már nincsenek hagyományos üvegtükrök
(fotó: WSW)
(fotó: WSW)
Vágánykeresztezés de luxe
Prostějov/Bréma | Csehország/Németország – A DTVS készíti el Bréma számára a Bennigsenstraße megállónál jövő tavasszal beépítésre kerülő grand uniont. A négyirányú, minden irányt minden másikkal közvetlenül összekötő vágányrendszer a Querverbindung Ost nevű új vonalszakasz fontos eleme lesz, aminek elkészültétől a 2-es vonal elérheti majd Mahndorf vasútállomást. A 82 méter hosszú és 162 tonnás kirakósba 4 egyedi, háromállású és 4 pár egymás mögé helyezett osztályozóváltó, 8 szabványos 50 m sugarú kitérőt, illetve a középső keresztezési részek adják a kihívás nagyját. A tervlapon az összekötő ívek 25 és 30 méter közötti sugarakkal rendelkeznek, ami meglehetősen szűknek számít. A 2 millió euróba kerülő vágányrengeteget a gyárcsarnokban történt megépítést követő szétszerelés után még 2024-ben szeretnék útjára indítani, hiszen a méretei miatt meglehetősen hosszú és bonyolult szállítás vár rá.
A másfél kilométeres vonalszakasz másik végére jövőre szállítanak egy deltát 700 ezer euró ellenében
(fotó: DTVS)
(fotó: DTVS)
Nyugdíjba vonult a korelnök
Düsseldorf | Németország – 2024. december 20-án véglegesen elköszönt az utasforgalomtól a Rheinbahn legidősebb járműsorozata, a GT8SU. A DUEWAG által 1973-ban eredetileg GT8S néven gyártott 69 villamost, melyek közül 40 darabot 1980 és 1984 között az akkoriban korszerűnek számító Stadtbahn-koncepció szerint átépítettek, ezek lettek a GT8SU sorozat tagjai. A stadtbahnosítás során a jobb első ajtó is az oldalfallal egy síkba került, emiatt a homlokfal aszimmetrikus lett. Az eredeti formában megmaradt 27 szerelvényt 2009-ben Krakkónak adták el, ahol a helyi ipar bevonásával alacsonypadlós középrészt is kaptak. 2011 és 2014 között a korábbi bordó-fehér arculatot a szürke-piros váltotta a felújításra kijelölt 32 egység esetében, a többit leállították és elbontották. A 2021-ben megkezdett végleges kivonás során öt darabot szintén Krakkó vásárolt meg, a többi az újrahasznosítás körforgásába került. A legutolsó hat darabot – ahogy az már évek óta megszokott volt – az U75 és U77 vonalakon közlekedtették, de a folyamatosan érkező HF6-os típusú járművek mostanra végképp kiszorították őket.
A Lierenfeld Betriebshof megálló 2017-ben még hagyományos kialakítással üzemelt, 2019 áprilisa óta viszont középen fekvő magasperon mellett állnak meg az U75-ös járatok
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Hírmondóként a Linie D egyesület kezelésében álló 3206-os szolgál, amely 2019 óta üzemképes. Jelenleg egy különlegesebb darab, a középső modulban étkező résszel is felszerelt 3101-es GT8S felújítása folyik, illetve a 3201 gyári állapotúra visszaalakítását tűzték ki középtávú célként.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter