2024. 12. 15.

Hétvégi gyors – 2024. december 9-15.

Fontos fejlesztések értek célba a 2024/2025-ös menetrend bevezetéséhez kapcsolódóan. Berlinben még a spóroláson is spórolnak. Lecserélné állomási padjait az SBB. Gyári segítséget kapnak a kaliforniai emeletesek.


Boldog új menetrendi évet!


Európa – 2024. december 15-én az üzemnap kezdetével beköszöntött a 2024/2025-ös menetrendi év, mely egészen 2025. december 13-ig tart majd. A vasútvállalatok menetrendi keresőinek használatát erősen javasoljuk, hiszen néha a pár perces menetrendi módosítások is fontosak lehetnek.
A vonatösszeállítások után érdeklődőknek továbbra is tudjuk ajánlani a vagonWEB adatbázisát, melybe folyamatosan kerülnek be az új évad tervezetei is.


Stadler mozdonyok az RhB-nak és az MGB-nek


Bussnang | Svájc – A svájci házigyártó megint ráérzett az igényekre, illetve megint működnek az évtizedes hagyományra visszatekintő szinergiák a svájci keskeny nyomközű vasutak között. Miután az MOB (Montreux-Berner Oberland Bahn) és az MBC (Transports de la région Morges–Bière–Cossonay) is rendelt új, univerzális négytengelyes mozdonyokat a Stadlertől, ezúttal az MGB-n (Matterhorn Gotthard Bahn) és az RhB-n (Rhätische Bahn) a sor. A két, járművek terén is gyakran együttműködő méteres nyomtávú hálózatot üzemeltető vasút összesen 11 mozdonyt rendelt Bussnangból, melyek összértéke 100 millió svájci frankot tesz ki.

(grafikák: Stadler)

Mindkét vasúttársaság mozdonyai hibridek lesznek, felsővezetékes és dízel üzemre is alkalmasak lesznek és első sorban a pályafenntartáshoz fognak tartozni. Az RhB mozdonyai valamivel erősebbek lesznek és ráadásul nem csak 11.000 V váltóáramról, de a Bernina vonalon szükséges 1.000 V egyenáramról is képesek lesznek elektromos módban üzemelni. Ezzel szemben az MGB mozdonyai természetesen a fogasléces szakaszokon való üzemre is alkalmasak lesznek. Igazi tailor made, ahogy a Stadlertől megszoktuk.

Az MGB-nél a két elöregedett HGm (61-62) dízelmozdonyt tervezik lecserélni a három új hibrid géppel. Ezek a régebbi dízelmozdonyok nyáron rendszeresen a DFB (Dampfbahn Furka Bergstrecke) vonalán teljesítenek szolgálatot, így nagy esély van rá, hogy őket át is veszi majd a nosztalgiavasút. Az RhB az összesen nyolc mozdonnyal biztosan ki tudja majd váltani a szintén szép korban lévő Bernina hibrid mozdonyokat (Gem 4/4 801-802) és a Gmf 4/4 242-243 sárga szörnyeket. Ezen felül bővíteni tudják majd a pályás kapacitást, amire a sok építkezés és pályafelújítás idején komoly szükség is van.


Megjött a pecsét


Berlin/Augsburg | Németország – Megszerezte az utasforgalomban történő használtahoz szükséges engedélyeket a Siemsn Mireo Plus H motorvonat, így a NEB és a BRB összesen nyolc járműve megkezdheti a régóta várt üzemét Berlin és Augsburg környékén. A Heidekrautbahn járművét az InnoTrans, a bajor Svábföld vonalait kiszolgálót pedig a névadó ünnepség okán mutattuk be.


Nem elég csak megvenni


Salt Lake City, UT / Millbrae, CA | USA – Miután szeptemberben forgalomba álltak a megrendelt KISS-ek, amelyekhez december 12-én kötötték meg a szervizelésre vonatkozó szerződést. Ennek értelmében a Stadler egy 14 specialistából álló csoportot állomásoztat a kaliforniai vasútnál. A szakértelem mellett a megelőző és korrekciós javításokhoz szükséges alkatrészek szállításáról is rendelkeztek egy meg nem nevezett összeg és időtartam keretében. A jelenleg 16 egységre szóló megállapodás az opcióból lehívott darabokra is kiterjeszthető lesz.

(fotó: Stadler)


Visszatértek az alagútba a vonatok


Weststrecke | Ausztria – Nehezen gondolta volna bárki az első hírek és képek után, hogy alig egy negyedév elegendő lesz Ausztria legfontosabb vasútvonalának helyreállítására. Szeptember közepén a Boris ciklon bénította meg gyakorlatilag az összes fontos osztrák vasútvonalat, aminek következtében tartósan 30-60 perccel növekedtek meg az eljutási idők. Október elején már megbízható prognózist tudott felmutatni az ÖBB Infrastruktur és a menetrendváltásra ígérték a forgalom újrafelvételét a különösen sok kárt elszenvedett Bécs–St. Pölten nagysebességű vonalon. A végleges átvételre december 13-án került sor, így már semmi nem akadályozta a menetrendváltást. Többek között 60 km üvegszálas, 16 km közepes- és 1,4 km nagyfeszültségű tápkábel újraépítése mellett szinte az összes kapcsolódó biztonsági berendezést, a teljes vízelvezetést is javítani vagy cserélni kellett. Teljes ellenőrzést és javítást kaptak a GSM-R, GSM és TETRA hálózatok is, ahogy a PZB és ETCS is beavatkozást igényelt.

A szükségprojekt első fázisának lezárását a Tullnerfeld állomáson készült kép szimbolizálja legjobban
(fotó: Marek Knopp / ÖBB)

A helyreállítás mostanra még nem teljeskörű, erre május 12. és júnuis 5. között kerül majd sor egy újabb lezárás keretében, amikor újfent a régi pályán közlekednek majd körülbelül fél órával hosszabb menetidővel a távolsági járatok.


A kényelem rejtőzködő szigetei


Bern | Svájc – Megújítaná állomási padjait az SBB, ehhez pedig nyílt pályázatra várja a potenciális gyártókat. 2025 második felétől kezdődően évi 100 darabbal számolva viszonylag sokáig tart majd az 5000 körüli darabszámban meglévő padok cseréje, viszont idővel egyre több darabot tudnak majd cserélni. A Dietikon állomáson már tesztelt megoldásokat az utasjogi képviselettel és a fogyatékkal élők szervezeteivel is megvitatták. A betonból, fémből és fából felépülő utcabútorok kollekciót alkotnak majd: egy- és kétoldalas padként, reklámkeretként funkcionáló háttámlával vagy nélküle és fenéktámaszként készülnek. A folyamatosan növekvő utasszámoka mellett a peronokon egyre nagyobb igény mutatkozik az ülőhelyek iránt, viszont az elhelyezésüket csak a biztonsági előírások betartásával engedélyezik.


Nem drágább, de átmenetileg jobb


Berlin | Németország – Ahogy arról közel egy hónapja beszámoltunk, a berlini városházán hosszas viták után súlyos megszorításokat kellett eszközölni a költségvetés hatalmas hiánya miatt. Ennek egyik fontos pontja volt a választási fogásként (újra)bevezetett Berlin-Abo elkaszálása lett. A 29 euróba kerülő, de legalább 12 hónapra szóló előfizetést a városházi források tudták életben tartani. Bár a termék nem volt különösebben népszerű, mégis sokba került. Aki rendelkezik ilyennel és nem tesz semmit, az eredeti futamidő végéig 29 eurót fizet, de a januártól már 58 euróba kerülő Deutschlandticket funkcionalitását élvezheti és később akár le is mondhatja azt. A formális tarifaemelés miatt az előfizetőt azonnali felmondási jog illeti meg, így aktív visszajelzés esetén megszűnik a 12 hónapos kötöttség is. Ugyan ezután a még megmaradó utasoknak továbbra sem lesz jelentősen drágább az utazás, a városháza spórol is: a korábbi jegyenkénti 37,40 helyett csak 29 eurót kell kipótolnia a közlekedési szövetség felé. Összehasonlításként egy Berlin AB bérlet havi 71,40 € lenne polgári áron.


Nagy sebességgel a szomszéd fővárosba


Amszterdam–Brüsszel | Hollandia–Belgium – Újabb vonatnemet választhatnak a menetrendváltástól akik a holland és a belga főváros között kívánnak utazni és az eddigi napi 16 EuroCity vonatpár nem volt elég gyors vagy Brüsszel felől Rotterdamon túlra tartott. A szintén az állami vasutak kooperációjában közlekedő Eurocity Direct vonatnemben közlekedő ICNG-B (Belgiumba is engedélyezett Alstom Coradia Stream) motorvonatok a 2 óra és 7 perces menetidőt tudnak Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal, Rotterdam-Centraal, Schiphol és Amsterdam-Zuid megállásokkal. A szintén naponta 16 vonatpárt jelentő új kínálat reggel 6 és este 21 óra között érhető el órás ütemben, akár már 19 € ellenében. Közvetelen konkurens az Eurostar, bár annak tagadhatatlan előnye a 20 perccel rövidebb menetidő és Amsterdam Centraal elérése, cserében 90 € alatt nehezen találni rá jegyet.

A bevezetéssel a Fyra által generált bő évtizedes kálvária végére kerülhet pont
(fotó: NS)

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.