2024. 12. 08.

Hétvégi gyors – 2024. december 1-8.

Londonban vezetővel, Madridban nélküle képzelik el a metrót. Akkumulátoros vonatoké a jövő? Engedélyt szerzett a Škoda a Bundeshauptdorfban. Különlegességet venne a román vasút.


Önállósodó telephely


Salt Lake City, Utah | Amerikai Egyesült Államok – Még 2015-ben érkezett az első megrendelés a tengerentúlról az akkor még újnak számító nyolc FLIRT 3-ra vonatkozóan, amihez kapcsolódóan a szövetségi támogatások feltételei miatt egy járműgyártó üzemet is alapítottak. Azóta már két tucat KISS és több alternatív hajtású FLIRT mellett nem régiben nagyobb mennyiségű Citylink is gazdára talált az Újvlágban. Ezért a még máig is a Division Schweiz fennhatósága alá tartozó operációt január 1-től saját divízióvá alakítják, amivel Martin Ritter névjegyén a mostani országigazgató pozíciót az Executive Vice President North America felirat váltja. A szervezeti átalakítás Peter Spuhler, a cég igazgatótanácsának elnöke szerint nem érinti a munkakörülményeket, így az 500 dolgozó továbbra is a megszokott feltételek szerint járhat munkába.

Néhány hete négy újabb dízeles FLIRT-öt rendelt az első amerikai vásárló, a TEXRail szolgáltatást üzemeltető Trinity Metro
(fotó: Stadler)


Tokiói metró Londonban


London | Nagy-Britannia – Új üzemeltetője lesz a londoni Elizabeth Line-nak. A hajdan Crossrailként indult vonalat 2025 májusától a GTS Rail Operations üzemeltetheti majd a Transport for London döntése szerint. A cég mögött a brit Go-Ahead és a Tokyo Metro Company áll. A 2022-ben átadott vonalat jelenleg hong kongi kézben lévő MTR üzemelteti, akik még 2015-ben kaptak lehetőséget a Crossrail vonalainak működtetésére. Annak idején a London Liverpool Street–Shenfield és a London Paddington–Heathrow Airport szakaszokon vehették fel a forgalmat, mielőtt még a Londont átszelő szakasz forgalomba került volna. Érdekesség, hogy a hong kongi metrót is üzemeltető MTR még Boris Johnson polgármestersége idején nyerte el a Crossrail üzemeltetését – Johnson azóta már megjárta a Downing Street 10-es számot is.
A TfL szerint a legjobb tokiói tapasztalatokat hozhatják most el a brit fővárosba, miközben felkészülhetnek majd az HS2 csatlakozására is, amely az Elizabeth Line-t az Old Oak Common megállónál érinti majd 2030-tól.


A vezető marad


London | Nagy-Britannia – Nem lesznek vezető nélküli metrók Londonban, az erre vonatkozó folyamatokat nem viszik tovább – írta meg az egyik városatya, Alex Wilson kérdésére a város polgármestere, Sadiq Khan. Ezzel ugyan szembemennek az azóta leköszönt miniszterelnök (és korábbi polgármester) Boris Johnson 2020-as ígéretével, miszerint efelé mozdulnak majd el a fejlesztések, azonban a szakszervezetek élénken tiltakoztak a döntés ellen a BBC híradása szerint. A polgármester szerint megvizsgálták számos nagyváros metróhálózatát és arra jutottak, hogy a vezető nélküli metróüzem bevezetése a meglévő hálózat esetében milliárdos nagyságrendű beruházást igényelne, erre azonban nincs forrása jelenleg a városvezetésnek, hiszen a vezető nélküli rendszerek új járművek beszerzését is szükségessé teszik. A TfL jelenleg a Piccadilly Line szerelvényeinek leváltásán dolgozik, itt az 1972-es sorozatot a közeljövőben új, a Siemens gyártotta vonatok váltják majd, de itt is megmarad a motorvezetős üzem.


Megjött az első


Halle (Saale) | Németország – December 6-án hajnalban megérkezett a HAVAG központi kocsiszínjébe az első új villamos. A Stadler TINA típusból egy ötrészes, 45 méter hosszú darabot szállítottak le, amin tesztek hosszas sorozatát fogják elvégezni a következő hónapokban.



Mobilnet utólag


London | Nagy-Britannia – A teljes Elizatbeth Line-ra kiterjesztették a 4G-s mobilnet-lefedettséget a TfL ígéretei szerint. Az utasok jelenleg ugyanis az ország legújabb (2022-ben átadott) vasútvonalán az alagúti szakaszra a 4G-s lefedettséget, míg a Paddington és Abbey Wood közötti részen az 5G is elérhető a föld alatt. Mindez azért meglepő, mert nem az építéssel együtt, hanem utólag telepítették a mobiltelefonos bázisállomásokat. Londonban eddig a Central, a Northern és a Jubilee vonalakon volt elérhető a legnagyobb arányban a föld alatt a mobilnet, sok helyen még telefonáláshoz megfelelő térerő sem állt rendelkezésre.


Előkarácsonyi ajándék


Wiener Neudorf | Ausztria – Hasznos ajándékot kapott december 2-án az ÖBB képzési központja a KISS-ek forgalomba állásához kapcsolódóan. Nagyrészt a Stadler és a Solaris számára építenek vontatómotorokat, így nem túlzottan meglepő, hogy az ÖBB legutóbbi beszerzései után szükségök lett a képzéseikben is néhány változtatásra. Ezt elősegítendő a Traktionssysteme Austria egy KISS-hez való motort adományozott a St. Pöltenben található intézménynek. A kiadott közlemény alapján a járműszerelők következő generációi számára lesz különösen fontos a korszerű alkatrészek ismerete.

Az új képzési tárgy Patrik Greiner, az ÖBB vontatási képzési szakértője; Danijel Cvijanovic, a TSA termelési igazgatója; Ursula Bazant, az ÖBB képzési szakterületvezetője; Harold Schmidt, a TSA ügyvezetője és Christian Grabensteiner, az ÖBB járműves képzéseinek vezetője jelenlétében cserélt gazdát
(fotó: TSA)


Feltörték, de újra működik


London | Nagy-Britannia – Még szeptemberben érte kibertámadás a TfL hálózatát, aminek következményeképp számos, a fizetéshez kapcsolódó online szolgáltatást felfüggesztett a közlekedésszervező. Többek között az utazási előzményeket sem lehetett elérni, ezt tette most ismét hozzáférhetővé a TfL. Ennek fontos szerepe van, ugyanis a rendszerben időnként előfordulhatnak téves be- és kicsekkolások, amik esetében a legnagyobb egyúti tarifát vonja le a rendszer. Ezeket bizonyos keretek között lehetett korrigálni és a többletköltséget vissza lehetett kérni korábban a webes felületen – ez most ismét működik. A leállás miatt egyébként több, megszemélyesített kedvezményes utazási kártya is lejárt, ezeket azonban az év végéig még elfogadják.


Kettős üzemű motorvonatot vennének


Bukarest | Románia – Újabb érdekes járműbeszerzést hirdetett meg a román Vaútreform Hatóság, ezúttal felsővezetékes-hidrogénes motorvonatokra. Az RE-H projektnevű járművekből 12 gyártását, forgalomba helyezését és 15 évi karbantartását kell magában foglalnia az ajánlatnak. Műszaki oldalon legalább 120 km/h végsebesség, a PZB90 mellett ETCS L2 és legalább 110 ülőhely áll a követelményben. Bevetési területük a Bukarest-Északi–Henri Coandă repülőtér, a Bukarest-Északi–Pitești–Craiova, a Bukarest-Északi–Târgoviște és a Pitești–Curtea de Argeș vonalak lennének.


Mellékvonali változások a Rajnánál


Düsseldorf–Remscheid | Németország – A Düssel-Wupper-Express nevet viselő, jelenleg azonban járműhiány miatt szünetelő forgalmú RE47-es viszonylaton 2026 nyarától a Siemens frissen alapított Smart Leasing nevű cégén keresztül érkező Mireo Plus B motorvonatok dolgozhatnak majd legalább 2031 végéig. Az üzemeltetést ezzel párhuzamosan továbbra is a belső szolgáltatónak számító Regiobahn végezheti. A VRR tervei szerint a párhuzamos S7-es viszonylattal együtt 2031 decemberétől újra megpályáztatnák és mindenképpen BEMU-t várnának el.

A vonal kiemelkedő műtárgya a Wupper felett 107 méterrel fekvő Müngstener Brücke
(fotó: Siemens)

Düren | Németország – Bár korábban hidrogénes motorvonatok beszerzésével számoltak, a go.Rheinland a végleges kiírás előkészítése közben az aktualizált költségszámítások, illetve a tartósnak bizonyuló hesseni és alsó-szászországi problémák miatt mégis eltekint ettől. A 2025 decemberétől induló legalább 12 éves időtartamra szóló közszolgáltatási szerződésben így elegendő lesz a használt dízelmotoros járműveket megajánlani. A vonalak elnevezését minimálisan módosítják is: a mai RB21 Düren–Heimbach szakasza RB23 néven üzemel majd. Mellékszál, hogy a már megigényelt szövetségi támogatást átirányítanák akkumulátoros egységek vásárlására, amivel akár hat járművet is lecserélhetnének.

Kapnak még néhány évet a LINT-ek és az RS1-esek
(fotó: Alexander Barth / RTB)


Ünnepi készülődés a sárga vasútnál


Utrecht | Hollandia – Megkezdődött a karácsonyi szezon hollandia vasútján is, bár nem egy fényfüzérrel díszített mozdony képében. December 9 és 19 között kilenc kiválasztott állomáson lehet a kihelyezett 400 képeslap egyikét megcímezni és elküldeni a szeretteinknek. Az állomásokon található Kiosk, StationsHuiskamer és Julia's üzletláncoknál pedig egy kisebb harapnivaló és egy meleg ital mellé a készlet erejéig egyedi karácsonyfadíszeket lehet beszerezni.

Kis szerencsével tartósabb formában is hazavihetjük a kedvenc kávénkat
(fotó: NS)


Meglepő partnerség


Madrid | Spanyolország – Nagy meglepetést ugyan nem okozott, hogy a CAF nyerte a madridi metró 1-es vonalára szállítandó 40 szerelvény gyártási lehetőségét 400 millió euró értékben. A hatkocsis szerelvényeken egyelőre még marad az indulást és ajtózárást végző járművezető, de később lehetőség lesz ezek automatizálására is. Nagyobb meglepetés viszont, hogy az elektronikai egységeket a Siemens szállíthatja hozzájuk, melyek mind a keskeny, mind a széles profilú vonalakra kerülő vonatok esetén azonosak lesznek. A hajtáskonténerek, a motorok és a fékellenállások is képesek lesznek 600 és 1.500 voltos táplálás esetén is a legnagyobb teljesítmény leadására.

A képen látható 800-es széria még nem köszön le, de vannak bőven a '80-as és '90-es években épült szériák
(fotó: CAF)


Elkészült a fényezőkamra


Oulu | Finnország – Tíz millió eurós befektetéssel megépült Finnország legnagyobb fényezőkamrája, ahol az állami vasút járműveit tudják szakszerően kezelásbe venni. A 64 méter hosszú, 7 méter széles és 8 méter magas csarnokban akár emeletes kocsikat is megmunkálhatnak. Az első nagyobb projekt az Sm6 sorozatú Allegro motorvonatok felújítása lesz, melyeket a szentpétervári vonal megszüntetése és az RŽD-vel közös Karéliai Vasút szanálása után 2025-től belföldön kívánnak forgalomba állítani, immár az új vállalati arculattal.

Széles nyomtávon nincsenek kicsi méretek
(fotó: VR FleetCare)


Megjött a papír


Bonn | Németország – December 7-én kisebb ünnepséget tartottak Bonnban a Beuel kocsiszínben annak tiszteletére, hogy a Škoda ForCity Smart 41T megszerezte a közlekedéshez szükséges engedélyeit. Egyelőre a meglévő négy darabot a 61-es vonalon kell keresni, a további 24 kiszállítása pedig folyamatos.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.