2024. 12. 17.

Kész a Riedbahn-projekt

Elkészült az első nagy projektjével az egy éve alapított DB InfraGO és a forgalomba helyezés is nagyobb hibák nélkül lezajlott. A siker még nem volt teljes mértékű, de a vasútvonal elkészültére egy új vonatpárnak is alapvető szüksége volt. Néhány napon belül két nagyobb sajtóeseményt is tarthatott a Deutsche Bahn AG, ahol a sikereket emelték ki.




Németországban az elmúlt évtizedekben ugyan sok új járművet helyeztek forgalomba, de erősen háttérbe szorult a pályahálózat fenntartása. Ehhez járult még az állami monopóliumok lebontása miatt megnövekedett érdeklődés főképp a teherszállítás terén, de ezzel nem tudott lépést tartani a pályakapacitás. Ennek eredménye a vonatok késésének látványos növekedése és a tervezhetőség romlása, melyet az éghajlatváltozás jelenségei is katalizálnak. A korábban a pontosságáról híres DB-nél az utóbbi három évben nem sikerült a távolsági forgalomban a 70 százalékos pontosságot sem elérni, de voltak 52%-os hónapok is.

Bár a vasút szövetségi tulajdon, a központi költségvetés felől sem érkezett túlzottan sok támogatás, illetve elvárás volt a papíron hatékony működés. A konszernen belül keletkezett veszteségek és nyereségek a kreatív könyvelés miatt nem voltak követhetőek, ennek ellenére az igazgatósági tagok szinte minden évben súlyos milliókban mért prémiumokat vihettek haza az egyre jobban látványossá váló leromlás ellenére is. Amire viszont nem jut elegendő pénz, az egy idő után elromlik, így például egyre sűrűbben találkozhattak országszerte az utasok és a fuvarozók az infrastruktúra okozta zavarokkal.

Ilyen előzmények után egészen meglepőnek is mondhatóan irányváltás történt, ami egy 40 vonalszakaszból álló listát eredményezett, amin a legfontosabbak szerepelnek. Ezek állapota általában kielégítő, de helyi mércével semmiképpen sem jó. A zavarérzékenység csökkentése érdekében hosszú előkészítés után az első nagyobb beavatkozást a Frankfurt am Main és Mannheim közötti Riedbahn nevű pálya kapta, ahol gyakorlatilag egy teljes újraépítés valósult meg a Németországban megrendezett 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság miatt mindössze öt hónap alatt.Az egyik legfontosabb észak-déli kapcsolat teljes kizárással járó munkálataihoz kapcsolódóan fontos volt az előkészítés is, hiszen már 2023 nyarán elkezdték kommunikálni a tereléseket és pótlásokat. 2024 januárjában az előkészítő munkálatok miatt egy háromhetes tesztüzem is lefutott, aminek az eredményeit a július közepén érvénybe lépett verzióban hasznosították. A végeredmény nem is lett túlzottan rossz: az utasok körében folyamatosan végzett felmérések szerint az elégedettség végig emelkedett és a pótláshoz beszerzett 150, egységes arculattal ellátott busz felszereltségét sem érte túl sok kritika.

Frankfurtban a főpályaudvar melletti Mannheimer Straße délutáni forgalmával küzdött ez az MAN 18C 2024. októberében készült felvételünkön

Szintén Frankfurtban, Niederrad állomás mellett került lencsevégre egy MAN 42C egy hónappal korábban

A hivatalos átadásra 2024. december 14-én került sor Gernsheim állomáson, ahol az aktuális szövetségi közlekedési miniszter, Dr. Volker Wissing dícsérte a Riedbahn-Team megnevezés alatt az összes részes szakembert, hogy egy eddig még nem kipróbált munkafolyamatot precízen hajtottak végre. Dr. Richard Lutz, a DB elnöke megemlékezett róla, hogy a sikerhez nem csak a vasútépítők szakértelmére, hanem a politikai akaratra is szükség volt. Az eseményre egy járműkiállítással is készültek, ahol a teher és személyszállítás is megjelent.

Dr. Volker Wissing és Dr. Richard Lutz együtt nyomhatta meg az átadást jelképező gombot

A járműkiállításon a DB Cargo részéről a 249 028 azonosítójú Siemens Vectron Dual Mode, Az SBB Cargo Internationaltól az XLoad funkciós 193 458 Alppiercer jelképezte a a nemzetközi áruszállítást. A regionális közlekedés képviseletében a Danke #TeamRiedbahn matricával kiegészített 446 011 és a Bundesrepublik Deutschland nevű hosszú ICE 4-es, a 9457 jelenítette meg a távolsági forgalmat

Bár a munkálatokba bevont szakasz hossza csak 70 kilométer, vágányból 111 km került teljes cserére, felsővezetékből 130 km, annak tartóoszlopaiból 383 került megújításra. Kitérőből 152-t, fényjelzőből 619 új darab került beépítésre, illetve újabb 16 kilométeren lehet az alföldi jellegű táj helyett a zajvédő falakat nézni. Kezelésbe vették a szakasz 20 állmásának utasforgalmi tereit is, ahol főképp az aluljárók kaptak fehér festés helyett színes csepéket, illetve a peronokra új fém ülőalkalmatosságokat és szélfogókat.

Az aluljárók mintázata hullámok és növények formájában organikus elemeket rejt

A peronok korábban is 55 centi magasak voltak, ezúttal csak kijavították a hibákat és megújították a bútorzatot és a világítást

A készültségi fok jelenleg 95%-os a teljes projektterületen, mivel a mellékvonalakon még hiányoznak egyes elemek, amik megakadályozzák az S8-as (Biblis–Mannheim) és S9-es (Groß-Rohrheim–Mannheim), valamint az RB 62 (Worms–Biblis) és az RB 63 (Worms–Bensheim) viszonylatok üzemét, így ott december 24-ig autóbuszok pótolják a vonatokat. Szintén nem épült ki teljes mértékben az ETCS, így annak beüzemelése 2025 nyaráig valósul meg, bár ez egyelőre nem befolyásolja a közlekedést.

Az idei év legfontosabb menetrendi fejlesztése az új Berlin–Párizs vonatpár bevezetése, melyet az InnoTrans keretében jelentettek be. December 16-án a berlini főpályaudvaron tartottak ünnepséget az első vonat indulásához kapcsolódóan, ahová Dr. Volker Wissing és Dr. Richard Lutz mellett François Delattre, francia nagykövet is meghívást kapott. Az ICE 9590 és ICE 9591 számon közlekedő vonatpár napi egyetlen nappali kapcsolatot jelent és feltehetőleg az ÖBB által tavaly december óta közlekedtetett Nightjet sikerességét lovagolják meg ezzel.

A közlekedtetéséhez szükség volt a Riedbahn átadására is, mivel Frankfurt/Main Süd és Mannheim között ezen közlekedik, bár utóbbi helyet kihagyva csak Karlsruhe főpályaudvarán áll meg. Jelenleg a DB-nek csak a 407-es sorozatú Velaro D motorvonatai járnak francia célok felé, így viszonylag egyszerű kitalálni az utazási élményt. A 444 ülőhely közül 111 első osztályú és a francia oldalon akár 320-szal is haladhat.

Dr. Volker Wissing, Dr. Richard Lutz és François Delattre nyakába Bon voyage feliratú mézeskalácsszív került a határon átnyúló kooperációt jelképezve

A nyitójáratot a 717-es azonosítójú, Paris nevet viselő egység teljesítette

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.