2024. 11. 30.

Hétvégi gyors – 2024. november 25-30.

Buszmegállók biztonságát növelné London. Egyelőre marad a nyomtatott menetrend Németországban. Francia szerződést kötött német mozdonyra a Railpool. Óvatos fejlesztések és menetrendi korrekciók történnek Budapesten. Utolsó napjait teljesítik az utolsó klasszikus belga motorvonatok.


Lapzárta után érkezett

Megjelent a menetrend


Magyarország – Az éj leple alatt és a törvényi határidőkre fittyet hányva hírösszefoglalónk megjelenése után adta ki a MÁV-csoport a 2024/2025-ös menetrendet. A változásokról egyelőre vasárnap reggelig sem érkezett szerkesztőségünkhöz közlemény (lehet, hogy a MÁV Kommunikációs Igazgatóságánál sem látták jönni mindezt?), azonban a kiadott menetrendi mezők már böngészhetők a vállalatcsoport weboldalán. A menetrend kiadásának csúszásáról, illetve annak okairól pedig korábban már írtunk.


Fenyőszállító nightjet


Bécs | Ausztria – Immár 27 éve Ausztria ajándékozza az Európai Parlament brüsszeli karácsonyfáját, emellett 2021, 2022 és 2023 után sorozatban negyedik éve a nightjet fedélzetén utazik a VIB. A tradíció ápolása ötödik éve Alexander Bernhuber feladata, aki szerint jelzésértékű, hogy egy fenntartható gazdálkodású faiskolából a legkevésbé környezetszennyező módon juttatnak el egy darabka Ausztriát. Az Európai Bizottságot képviselő Christian Wigand szerint a közösség sokszínűségét is mutatja, hogy ilyen régóta fennmaradt ez a hagyomány. Az ÖBB személyszállítási igazgatója, Sabine Stock kiemelte, hogy bőszkeség az Európai Unió karácsonyfájának hivatalos szállítóinak lenni. Idén az alsó-ausztriai Maria Laach am Jauerlingben termelő König család ültetvényéről származó 3,8 m magas Nordmann-fenyő utazhatott az NJ 424 fedélzetén.

Idén is Bécs főpályaudvarán búcsúztatták a nem mindennapi utast
(fotó: Daniel Willinger / ÖBB)


Biztonságosabb buszmegállók


London | Nagy-Britannia – Tizenöt buszmegállóban telepítenek térfigyelő kamerákat a közeljövőben, amelyek így az utasok, elsősorban pedig a hölgy utasok biztonságát hivatottak növelni, közölte a TfL. A projekt folytatása egy olyan programnak, amelynek keretében az elmúlt években vagy kifejezetten forgalmas vagy nagyon is csendes helyekre kerültek biztonsági berendezések és a mostani folytatásban olyan helyszíneket kerestek szerte Nagy-Londonban, ahol elsősorban a nőket ért inzultusok miatt kellett fellépnie a Metropolitan Police-nak.


Jövőnk zálogai a nyugdíjasok!


Berlin | Németország – A héten futótűzként terjedt el a korábban még hivatalosan nem kommunikált döntés a német médiában, hogy a Deutsche Bahn a menetrendváltással elköszönne az állomásokon megtalálható nyomtatott formátumú érkezési hirdetményektől. A fehér hátterű menetrendi kivonatok megszüntetését a tervezett változások miatti munkaigénnyel és az operatív változások (vonatlemondások, vágánycserék) magas számával indokolták. Véleményük szerint az indulási jegyzék elegendő információt szolgáltat az utazástervezéshez, amennyiben a weboldal, a DB Navigator, a személyes ügyfélszolgálat és a jegykiadó automata mellett az állomási kijelzők garmadája sem lenne elegendő segítség. Ahogy az lenni szokott a leghangosabb kisebbséget megint az idősek szervezetei alkották, akik szerint az okostelefonnal nem rendelkezőket kirekeszti az intézkedés. Péntek délutánra a DB közleményben jelezte, hogy visszavonulót fúj és a 2024/2025-ös menetrendi évben még megtartja ezeket a listákat.

A képen szereplő Limburg Süd állomáshoz hasonlóan legtöbbször előbb találkozik az utas valamilyen kijelzővel, mint a nem mindig aktualizált papírral
(fotó: Axel Hartmann / DB AG)

A január óta DB InfraGO nevű pályavasúti leányvállalat országosan 5.700 állomást tart fent, ezek közül mindössze 570 közepes és nagy állomáson vannak kihelyezve ezek a lapok. Felhívták a figyelmet, hogy az állomásokon és a vonatokon szinte minden esetben pontosabb információk olvashatók le a kijelzőkről vagy a monitorokról, illetve ezek képesek a valós idejű adatokat is megjeleníteni. Kijelző pedig nagyon kevés kivételtől eltekintve van a legkisebb megállóhelyeken is, bár ott pont nincs érkezési jegyzék. Emellett a nagy utasforgalmú állomásokon információs pultokat és gyalogos egységeket is fenntartanak.

Folyamatosan fejlesztik a megjelenítést is, hogy egyre több információt tudjanak átadni
(fotó: Adorján Péter)


A legforgalmasabb maradt


London | Nagy-Britannia – Az ország legforgalmasabb vasútállomása maradt 2024-ben is a londoni Liverpool Street pályaudvar. A Network Rail adatai szerint 2024-ben 94,5 millióan fordultak meg az állomáson, ez az előző évi 80,4 milliónál 17,5%-kal több – írja a BBC a vasúti infrastruktúrát üzemeltető Network Railre hivatkozva. Azt írják: a forgalom növekedése elsősorban a Crossrail az Elizabeth Line megnyitásának köszönhető. A rangsorban a következő egyébként szintén a londoni Paddington pályaudvar, majd a csak az Elizabeth Line által kiszolgált Tottenham Court Road következik, itt 64,2 millió utast regisztráltak. A legkevésbé forgalmas állomást egyébként Manchester mellett, Dentonban találjuk: itt összesen 54 utast számoltak össze egész évben.


Belga búcsú


Brüsszel | Belgium – A menetrendváltással elbúcsúzik az utolsó klasszikus belga villamos motorvonat a közforgalomtól. A két kocsis szerelvényekből álló járműcsalád első példányát, a 001-est még 1939-ben szerezték be, majd folyamatosan korszerűsített beltartalommal hosszú évekig a belga vasút helyi forgalmának oszlopos tagjai voltak. Az utolsó darabot 1982-ben gyártották, ez a 782-es (pálya)számot kapta. A sorozatokat az első forgalomba állítási év utolsó két számjegyével és a francia AM (Automotrice) vagy MS (motorstel) rövidítésekkel jelezték. A jellegzetes, négytengelyes, ráncajtós motorvonatokból mintegy 400 darab épült és az utóbbi időszakban már csak tíz szerelvény számára volt menetrend szerinti igény. A forgalomban az utolsó pillanatig az AM66/MS66-os és AM73/MS73-as széria darabjai maradtak, ezek közül az 1966-os gyártású 660-as számú egységet a belga vasúti múzeum, a Train World kapja meg. A típus hivatalos búcsúztatója – amely egy egész napos országjárás – az idei menetrendi szezon utolsó napján, december 14-én lesz majd. A kedden meghirdetett különvonatra a 49 €-ba kerülő első osztályú jegyek néhány nap alatt elfogytak, cikkünk írásakor a 35 €-s, másodosztályra érvényes jegyeknek is már csak negyede érhető el.

A múzeumba kerülő darab az utolsó hónapjait a belga-német határvidéken töltötte, így rendszeresen megfordult Aachen főpályaudvarán is


Hazai pályára is betörnek


Párizs | Franciaország – Az ötödik legnagyobb francia vasúti teherfuvarozó szerződést kötött a Railpoollal három TRAXX Universal Last Mile mozdony tartós bérletéről. A német gyökerű lízingcégnek ezek lesznek az első Franciaországba kihelyezett mozdonyai, már csak engedélyeket kell szerezzenek a híresen szőröző francia hivataloktól. A Regiorail teljeskörű karbantartással együtt veszi át a gépeket, melyekkel nemzetközi vonatokat továbbítanak a jövőben és a beépített dízelmotor segítségével felsővezetékmentes helyeken is tudnak majd tolatni. A megállapodás részét képezi további négy ugyanilyen mozdony opcionális bérlete is.

Korábban csak néhány TRAXX DE került francia lajstromba, de azok a francia pályákon nem közlekedtek
(grafika: Alstom)


Kikötői villamos nyílt


Tallinn | Észtország – November 29-én délben hivatalosan átadták a 2-es villamosvonal új szakaszát, mely a régi kikötőbe vezet. Jewgeni Ossinowski, az észt főváros polgármestere beszédében elmondta, hogy a közösségi közlekedés fejlesztésére az évtized végéig 100 millió euró áll rendelkezésre és a saját autó használatával kívánnak versenyezni, ehhez villamosokat, troli- és gázbuszokat szereznek be. Az új vonalat 2023 tavaszán kezdték építeni és 55 millió euróba került a 2,5 kilométer hosszú új szakasz, melyből 36,5 millió EU-s támogatás. A forgalom hivatalosan december 1-jén indul.

Az új vonallal egy barnamezős terület fejlesztései kapnak kötöttpályás kapcsolatot
(fotó: Tallinn Környezetvédelmi és Városfejlesztési Hivatala)


Hálózati reszelgetések Budapesten


Budapest | Magyarország – Közeledik az év vége és erre hivatkozava decembertől a BKK sűríti a repülőtéri forgalmat kiszolgáló járatokat. A prémium árazású 100E a hét közepén (keddtől csütörtökig) 8 és 19 óra között 8-9 helyett 7-8 percenként indul majd, a weboldalon elérhető menetrend szerint viszont nem látni nyomát a hétvégi sűrítésnek. A 200E alapjárat menetrendje viszont hétköznap nem változik, de vasárnap 7:20 helyett már 5:20-tól 10 percenként indul, illetve éjfél körül is óránként egy indulással több lesz. Viszont továbbra is messze vagyunk még a 2018-as nappali 7,5 perces követéstől… Emellett a menetrendi lapokat böngészve derül ki, hogy a Kőbánya-Kispest P+R megálló új neve Kőbánya-Kispest M lesz, amivel egyes külföldi utasokat megkímélnek majd a buszállomás harmadik világbeli állapotaitól.

Káposztásmegyeren a lakótelep dél-keleti vége Gimnázium néven új megállópárt kap, ezáltal az augusztusban meghosszabbított útvonalú 196-os busz utasai számára rövid gyalogtávval, közvetlenül elérhetővé válik az oktatási intézmény és környéke. A megyeri temető irányában Farkas-erdő (Állatsziget) néven is létesül egy megálló, amivel a szabadidős utazások esetén kínálnak eljutást.

Korábban másfél kilométerre volt egymástól az Óceán-árok utca és a Művelődési központ megálló, ezen javítanak december 1-től
(grafika: BKK)

November 29-én délelőtt próbajárattal mutatták meg a sajtó meghívott képviselőinek a Zugló javaslatára létesítendő új viszonylatot. A Mexikói út M és Örs vezér tere M+H közé, az évtizedek óta kiszolgálatlan Miskolci út érintésével kívánnak haránt irányú kapcsolatot kialakítani. Az új viszonylat a 74A megszűnésével járna, a Füredi utcai lakótelepen pedig a 82-es vonalát követné. A tervezett megállóhelyek kialakítását Zugló önkormányzata vállalta, mivel a Miskolci utca jelenleg az ő kezelésében áll. A Társadalmi egyeztetés kérdőívét január 10-ig lehet kitölteni, a megvalósításra viszont egyelőre még nincs kitűzött határidő.

A legrövidebb trolibuszvonal kihasználtsága napon belül is ingadozó, sokszor üresen köröz

Az akkumulátoros önjárási képesség miatt nincs szükség felsővezeték építésére
(fotók: Szundi Szabolcs)


Sic transit gloria mundi


Budapest | Magyarország – 2019. július 1-jei leállítása után többször meghirdette eladásra a BKV az IIG-954 rendszámot viselt egyedi autóbuszát, a híres-hírhedt Irisbus Agorát. Viszont jelentkező hiányában végül nem járműként, hanem fémhulladékként értékesítette egy budapesti vállalkozás részére, amelynek telephelyére november 27-én vontatták el. Meglepő, hogy a város első akadálymentes csuklós autóbuszától ennyire könnyen megvált az egyébként változatos történelmi flottájáról Európa-szerte ismert fővárosi buszüzem. Emellett az is érdekes, hogy egy ilyen fontos mérföldkövet jelentő autóbuszra a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum sem csapott le.
Kezdetben Cinkotához tartozott a 2003-ban érkezett jármű, melyet többnyire a 7-es vonalon közlekedtettek, majd 2005 és 2016 között Dél-Pestre került, ahol főleg a Nagykőrösi úti vonalakon közlekedett, de egy időben a Reptér-busz volt a feltalálási helye. 2018-ban Kelenföldre helyezték, ebben az időszakban a 9-es és 108E vonalakon közlekedett, de többször a metrópótlás során is kisegített.
A típus történelmét 2020 tavaszán mutattuk be.

Az Agora még eredeti festésben, de már BKV+ matricákkal a dél-pesti telephely kötelékében töltötte a műszaki pihenőjét Kőbánya-Kispesten 2006. május 12-én. A 136-os gyors viszonylaton is megfordult a kocsi, mint azt a felvétel tanúsítja. Mellette balra a BPO-576-os a 48-ason vár egy újabb körre, míg BPI-767 a 85-ös gyors két része közötti pihenőn volt.
(fotó: Halász Péter)


Milliós beruházások


Graz | Ausztria – A februárban megrendelt új villamosok miatt bővíteni kell a meglévő kocsiszíneket is, ezek közül az Alte Poststraße hamarosan elkészül, a következő pedig a főműhelynek is helyet adó Steyrergasse bővítése lesz. A 25 hosszú villamos elhelyezésére méretezett új tárolócsarnok mellé további karbantatócsarnok is épül, ahol szinte az összes szükséges karbantartást és revíziót el tudják majd végezni. Emellett a meglévő vágányokat is felújítják és az igények szerint bővítik is a kapcsolatokat. A tetőt zöldítik és 5.500 m² napelemet helyeznek el, ami 1,4 MWp teljesítményt jelent. Mivel a területen korábban a városi gázművek üzemegységei voltak és azokat 1945-ben lebombázták, jelentős mennyiségű kátrány szennyezte be a talajt. A főműhely 2010-es átépítése során részben elvégezték a BALSA terhére a kármentesítést, ezt fejezik majd be a csarnok megépítése előtt. Mivel ehhez 7-8 méter mélységben el kell távolítani a talajt, így bő 200 parkolóhelyet tudnak kialakítani a térszín alatt a dolgozók számára. A kivitelezésre 2026 elejétől 2029 teléig kerül sor és a puntigami ipartelepre tervezett külső anyagraktárral együtt mintegy 229 millió eurót költ el a városi önkormányzat.

Mind területében, mind karbantartási lehetőségeiben bővül a telephely
(grafika: Holding Graz)


Beköszönt a fényjárművek szezonja


Budapest | Magyarország – December elsején a 16:50-kor Szegedre induló Napfény Intercity mozdonyaként debütál a Fény Szili, amely december közepéig Győr kivételével szinte minden nagyobb vasúti csomópontba eljut. Az első üzemnapján már túl is van a Gyermekvasút feldíszített karácsonyi szerelvénye, amelyik egy mozdonyból és egy kocsiból áll. Szintén társul a programhoz a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút, ahol 11 és 18 óra között van forgalomban a fényfüzérekkel körbetekert személykocsi. December 6-án Mikulás HÉV, az adventi vasárnapokon pedig Fény HÉV névvel indul különjárat a H5-ös vonalon az M.VIII motorkocsiból, P.XV pótkocsiból és L.VII mozdonyból álló szerelvénnyel. Idén a MÁVAUT újraalapítása Volánbusz integrációja jegyében a tatabányai Ikarus 55-ös kap fényfüzéreket és közlekedik budapesti városnéző járatként december 6-án és az adventi hétvégéken.
További részletek a MÁV-csoport vonatkozó oldalán.

Nem marad ki a BKV sem, de ők csak december 2-án délután tartják a flottabemutatót és utána válik hivatalossá a menetrend is. A villamosok és trolibuszok hirdetményei már szerepelnek a BKK menetrendi oldalán.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.