Hullanak a Bombardier-csontvázak a szekrényből. Felújításra küldi a negyedszázados típusát az SSB. Bécsben kényszerszünet van a metróban. Skandináviába megy a DE18. Vasúton fuvaroznak csöveket a szénbányába.
Arculatot váltanak
Hameln | Németország – Nem volt teljesen megelégedve a Hannover és Paderborn közötti Hameln-Pyrmont kerület közlekedési cége a jelenleg is egyedi arculatával, ezért azt egy hannoveri ügynökséggel közösen átdolgozták. Az egyediséget és felismerhetőséget adó pink helyére a sötétlila szín lép és az eddig csak márkanévként használt Öffis megnevezés bekerül a cégnévbe, valamint egy mosolyt formázó logót is kap a szolgáltató. Az okok között a korszerű megjelenést és az utasok általi jobb felismerhetőséget említették a közleményükben, a kivitelezésre a következő hónapok során kerül sor.
Holger Waldhausen, a VHP ügyvezetője; Constantin Grosch, a felügyelő bizottság elnöke és Dirk Adomat, kerületvezető mutatták be a megújult arculati elemeket
(fotó: VHP)
(fotó: VHP)
Megújult a Franz-Josefs-Bahnhof
Bécs | Ausztria – A bécsi Franz-Josefs-Bahnhof fejállomás feletti épületkomplexumot még 2020 végén kezdték el átépíteni és felújítani. Az ÖBB is kapott az alkalmon, mivel úgyis nagy építkezések zajlanak, felújították a vágányok környékét és a csarnokot is. A regionális jelentőségű állomás néhány évvel ezelőttig még igazi 70-es évek nosztalgia hangulatot árasztott, ideje volt már egy felfrissítésnek. A munkálatokat 2021 novemberében kezdték meg a vágányokkal és a peronokkal. Itt is mindent kicseréltek, új peronburkolatok épültek, természetesen az utastájékoztatás és a bútorzat is megújult, az ÖBB mostani standardjainak megfelelő kinézetben. Itt 2023 júliusára végeztek, amikor már javában zajlott a várócsarnok átépítése is. Végül most, 2024 november közepén itt is sikeresen lezárták a munkálatokat. A csarnok is új fényben pompázik, habár sok berendezést egy kanyargó padsoron és a kötelező pékségen kívül nem találunk, az itt áthaladó ingázó forgalomnak ez is pont megfelel. Természetesen megmaradt az összeköttetés a szomszéd épületben található és főleg vasárnapi nyitvatartása miatt ismert (vagy inkább hírhedt) Billa szupermarkettel is.
Az utcai bejárat is modern, letisztult hangulatot áraszt. Sokkal barátságosabb is mint a régi sötét átjárók voltak.
A váró még nagyon friss-tiszta, és habár sok szolgáltatást nem találunk itt, azért egy pékség helyet kapott a lépcsők alatt.
A peronok is modern, természetes kő borítást kaptak, kiegészítve a standard LED-kijelzőkkel minden megfelel a mai ÖBB-standardoknak. A 4020-as motorvonat persze örök, ezen még az állomás felújítása sem tud változtatni.
(fotók: Berky Dénes)
(fotók: Berky Dénes)
Wasser marsch!
Grevenbroich | Németország – Leközlekedett az első vonat, amely speciális acélcsöveket szállított Brake és Grevenbroich között. A három még működő német külszíni szénfejtés – Garzweiler, Hambach és Inden – a bányászat 2030-ban esedékes befejezése után renaturizációra kerül, a tulajdonos RWE vállalásai szerint egy erdős-tavas környezetet alkotnak majd hosszú évek munkájával. Ehhez pedig szükséges a Rajna vizének lecsapolása és a területre juttatása. Ehhez Dormagentől egy felszín alatti, 45 km hosszú csatornát építenek majd ki, aminek az elemeit Algériában és Törökországban gyártatták, majd hajóval – az idén többször elérhetetlenné vált – Brake kikötőjébe szállították. A feladathoz a kölni székhelyű vasútvállalatnál már szolgálatban álló Siemens Vectron Dual Mode mozdonyt látták a legalkalmasabbnak, a DM 4007 jelű (248 063) speciális matricázást is kapott. A 2,235 méter átmérőjű csővek 8 és 12 méteres hosszban készülnek, ezekből állítják majd össze a vízellátás gerincét adó vezetéket. A szállításhoz 45 vagont béreltek, melyekre saját fejlesztésű, minősített tartószerkezeteket helyeztek.
A kifejezést főleg a tűzoltók használják, amikor a vízellátás megindítására szólítják fel a gépkezelőt
(fotók: RheinCargo)
(fotók: RheinCargo)
Tűz az U1-es metróban
Bécs | Ausztria – November 19-én késő délután a bécsi U1-es metróvonalon dél felé, utasok nélkül közlekedő szerelvényvonat eddig ismeretlen okból kigyulladt. Ekkor a szerelvény a Taubstummengasse megálló előtt volt. A tűz hamar kiterjedt az egyik kocsi szekrényében és az szinte teljesen kiégett. A tűzoltóság hamar a helyszínen volt és sikerült is eloltani a tüzet, de eddigre a Silberpfeil komoly károkat szenvedett. A vezetőnek szerencsére sikerült kimenekülnie és nem esett baja. A szomsédos állomásokon várakozó utasok közül néhányan a füst miatt rosszul lettek, de komoly sérülés nem történt. Az U1-es vonalon innentől a vonatok csak Oberlaa és Reumannplatz illetve Schwedenplatz és Leopoldau között közlekedtek.
Másnap a sérült szerelvényt sikerült eltávolítani az alagútból, ahol megkezdődött a károk felmérése. A vágányt egy 50 méteres szakaszon kell cserélni, amiből az extrém hőterhelés miatt 15 méteren a beton alépítmény is megsérült. Ezen túl a falon vezetett kábelek is elégtek, itt is rengeteg munka van, mire mindent kicserélnek majd. A Wiener Linien becslése szerint december első hetében indulhat majd újra a forgalom.
Addig a helyi szokásoknak megfelelően dedikált pótlóbusz nincs, de a környező villamosvonalak sűrítve közlekednek, így az 1-es és az O, illetve a 13A busz is. A D villamos a Börsétől a Schwedenplatzon át közlekedik a Ringen, majd Hauptbahnhof Ost és Absberggasse után a Reumannplatzig meghosszabbítva jár. Nem segít a helyzeten az sem, hogy az 1-es és a WLB az április óta lezárt Wiedner Hauptstraße helyett a gyakran beduguló Prinz-Eugen-Straßén közlekedik a Belvedere mellett. Ennek az építkezésnek november 30-án lesz vége és akkor az 1-es is jobb alternatívát nyújt majd a kimaradó U1-es helyett.
Addig a helyi szokásoknak megfelelően dedikált pótlóbusz nincs, de a környező villamosvonalak sűrítve közlekednek, így az 1-es és az O, illetve a 13A busz is. A D villamos a Börsétől a Schwedenplatzon át közlekedik a Ringen, majd Hauptbahnhof Ost és Absberggasse után a Reumannplatzig meghosszabbítva jár. Nem segít a helyzeten az sem, hogy az 1-es és a WLB az április óta lezárt Wiedner Hauptstraße helyett a gyakran beduguló Prinz-Eugen-Straßén közlekedik a Belvedere mellett. Ennek az építkezésnek november 30-án lesz vége és akkor az 1-es is jobb alternatívát nyújt majd a kimaradó U1-es helyett.
Tántorog az Alstom?
Berlin | Németország – Miközben az Alstom éppen az utolsó simításokat végzi a Bombardier felvásárlása után szükséges konszolidáció során, nem minden ponton sikerül tartani a terveket. AZ LNVG számára szállítandó 34 Coradia Max – melyet Berlinben már láttunk – tovább késik, már a 2025 decembert sem tudják tartani. A salzgitteri gyár legújabb ajánlata az első 20 darabra 2026 március, de nem tartják kizártnak a májust sem. Ez amiatt pikáns, mivel a jelenlegi és majdani üzemeltető DB Regio a Brémai Expresszkeresztnek nevezett hálózaton szolgáló járműveket más, még régebbiek kiváltására már máshol hasznosítanák a jövőre esedékes menetrendváltástól. A megrendelő LNVG közleményében felhívta a figyelmet, hogy a gyártó számára ez egy drága dolog lesz, mivel a kötbér mellett az átmeneti időszakra a járművek bérletét is áthárítják, illetve egyes menetrendi fejlesztéseket csak később tudnak majd bevezetni.
Az elmúlt hetekben az is bizonyossá vált, hogy az emeletes kocsijairól híres, az '50-es évek óta erre specializálódott görlitzi üzemet 2026 márciusában végleg bezárják, ott nem készül majd több vasúti kocsi. Ez összefüggésben van a hatodik generációt megtestesítő TWINDEXX Vario sorozat számos ok miatti sikertelenségével és a megrendelések kifutásával. A fennálló elektronikai és vázszerkezeti problémákat addig még itt javítják. A hírek szerint a holland bejegyzésű KNDS veheti meg a csarnokokat, hogy páncélozott harcjárműveket gyártson bennük.
Meg nem nevezett összegért eladta az ÖBB által soha át nem vett Talent 3-ak tulajdonjogát az Alstom, bár továbbra is ők üzemeltetik majd a motorkocsikat. A vevő a brit Rock Rail, a finanszírozást pedig a szintén brit abrdn Core Infrastructure biztosította. Három egység a tavalyi menetrendváltással állt forgalomba a Saale-völgyében futó, az Abellio által kiszolgált RB25-ös (Halle (Saale)–Naumburg (Saale)–Saalfeld/Saale) vonalon, mivel a Deutschlandticket sikere miatt szükséges volt a kapacitások bővítése. A maradék 28 egység Baden-Württemberg tartományban közlekedik, 2023 januárja óta a Mannheim és Heilbronn közötti RE10a és RE10b vonalakon, illetve az ETCS-telepítésekkel összhangban szükség szerint máshol is. Eredetileg 46 egységet rendelt az ÖBB, de mindössze a most eladott 31 készült el.
A helyiek által csak Keksrolle névvel illetett JenTowerrel a háttérben, a Saale partján kanyarog egy Talent 3-as egység Saalfeld/Saale felé
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Bukarest | Románia – Forgalomba állt az első Coradia Stream motorvonat, melyet a román vasúti hatóság rendelt meg 2022-ben és a CFR Călători közlekedteti. Az első vonatpárt (IR 16005/IR 16006) Coradia névvel közlekedtették, a jegyeket pedig reklámáron 63 és 91 lej [kb. 5.200 és 7.500 forint] ellenében lehetett megváltani Bukarest és Brassó közé. Másnap ugyan nem közlekedett a TS02 jelű szerelvény, de november 22-től az IR 16001 (București Nord [Bukarest Északi] 05:40 – 08:08 Brașov [Bassó]) és IR 16002 (Brașov [Brassó] 08:43 – 11:12 București Nord [Bukarest Északi]) vonatokra jelölték ki. A szerelvények magyar hozzáadott értéket is tartalmaznak, hiszen a forgóvázkeretek Mátranovákon készültek. A karbantartást a megrendelő igénye szerint 15 évig a gyártó végzi.
Kontrasztos az akár 160 km/h sebességre is képes korszerű motorvonat és a lepusztult fővárosi főpályaudvar egy képen
(fotók: Alstom)
(fotók: Alstom)
Köln | Németország – Hivatalosan is aláírásra került a flottacsere szerződése, így most már biztosan a francia-német konglomerátum szállíthatja Köln számára az új gyorsvasúti szerelvényeket. A júluisi eredményhirdetés óta az is kiderült, hogy a megrendelőként fellépő go.Rheinland átnevezi a hálózatot és a jövőben S-Bahn Rheinland névvel illetik azt – ebbe a csoportba tartozik majd a mostani és tervezett vonalak mellett az Essenből induló S6-os is. A finanszírozást az EIB mellett az NRW.BANK, a KfW IPEX-Bank és a BayernLB biztosítja, a tulajdonos pedig a go.Rheinland és a VRR lesz, akiktől az RRX-hez hasonlóan a majdani üzemeltető bérli a járműveket.
Az aláírók: Oliver Krischer, NRW közlekedési minisztere; Oliver Wittke, a VRR szóvivője; Marcel Winter, a go.Rheinland ügyvezetője és Tim Dawidowsky, az Alstom regionális elnöke
(fotók: RheinCargo)
(fotók: RheinCargo)
Bern | Svájc – A héten megjelent interjú szerint az SBB valóban szeretné megoldani a sokat szenvedett FV-Dosto (TWINDEXX Swiss Express), ehhez még 2022-ben elhatározták a sikertelen Wankkompensation tartós kikapcsolását. Az íves pályaszakaszokon a hagyományos szerelvényeknél magasabb sebességet lehetővé tenni hivatott rendszer kifejezetten ehhez a sorozathoz lett fejlesztve, de mind az üzemeltetése, mind az utasok által érzékelt hatása problémás volt. Jelenleg az Alstommal folynak az egyeztetések és egy prototípus egység fogja megkapni az új forgóvázakat. Amennyiben sikeresek lesznek a tesztek, az esedékes revíziók alkalmával cserélik is majd a komponenseket. Korábban olyan tippek is elhangzottak, hogy mindez 250 millió frankba fog kerülni, de Monika Ribar, az SBB igazgatóságának elnöke szerint kétjegyű marad az összeg.
Fagyos dízelek
Kiel | Németország – Tíz mozdonyt rendelt meg a járműbérlettel foglalkozó Northrail a svéd és norvég ügyfelei részére a Vossloh Rolling Stocktól. A DE18-as típust a skandináv körülményeknek és elvárásoknak megfelelően építik, emiatt STage V besorolású, akár HVO-val is üzemeltethető, 1.800 kW teljesítményű motort építenek beléjük. A számítások szerint az elöregedett tolatómozdonyok kiváltásával 40, a szintetikus üzemanyaggal további 50 százalékkal csökkenthető majd a szén-dioxid-kibocsátás. Természetesen a legújabb ETCS-verzió is felkerül a mozdonyokra, ahogy az országspecifikus komponensek is. Az InnoTranson már látott és hallott típusból további tízre szóló opciót is fenntartottak.
Nem csak a korszerűbb motor, hanem az akkumulátorcsomagokkal megtámogatott Start-Stop-funkció is csökkenti a fogyasztást
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Kúrára utalták
Stuttgart | Németország – Élettartam-növelő felújításra küldi az SSB az 1999/2000-es évjáratú DT8.10 és 2004-es évjáratú DT8.11 sorozatát a következő években, hogy újabb 20-25 évig közlekedhessenek Baden-Württemberg tartomány fővárosában. Az összesen 50 jármű a gyártó Siemens által újul meg és valószínűleg 4300-as pályaszámokat kapnak majd.
Gyakorlati oktatás a reptérre
München | Németország – Menetrendváltástól új színű szerelvények jelennek meg a BEG tavalyi döntése nyomán a müncheni repülőtér alá befutó sínpárokon. Az agilis a héten közlekedtette az első próbajáratát a légikikötőhöz, a következő hetekben pedig szintén feltűnhetnek a szükséges oktatások miatt. Decembertől Regensburg alatt hivatalosan az DB Regio alvállakozójaként fognak adni hét vonatpárt, cserében Nürnberg felé napi három párral jár majd fel a DB Regio.
Szeptember óta közlekedik az Agilis az új típussal Regensburg és Nürnberg között
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Megmutatták az új kislányt
Halle (Saale) | Németország – Kezd összeállni az új generációs jármúvek első darabja, melyeket a HAVAG két éve rendelt meg. AZ összesen 56 jármű színezése jelentősen megváltozott, mire gyártásba került, amint azt a beágyazott poszt is mutatja. Elsődleges információk szerint a hivatalos bemutatásra egy nyílt nap keretében kerülhet sor 2025. májusában.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes