2024. 11. 16.

Hétvégi gyors – 2024. november 11-16.

Korszerűbb járművek jöhetnek a cseh mellékvonalakra. Duplacsuklós buszokat vesz a TEC. Nehézségek miatt változik egy prágai vásúti koncesszió. Szerényebb eredményt vár a Stadler, miközben gőzerővel termel. Opciókat váltottak be a CAF-nál.


Megújul az ostravai forgalomirányítás


Ostrava | Csehország – Új irányítóközpont és új forgalomirányítási rendszer épül ki Ostravában. Minden közlekedéssel kapcsolatos feladat egy közös központba kerül, így hatékonyabbá és rugalmasabbá téve a város közlekedését. A projekt keretében többek között elavult jelzőlámpa-vezérlőket is cserélnek, hogy azok a közösségi közlekedés igényeit jobban kiszolgálva működjenek. Ide tartozik a megkülönböztető fény- és hangjelzéssel közlekedő járművek előnyben részesítése, valamint a kereszteződéshez közeledésükről a buszok, trolibuszok és villamosok értesítése a fedélzeti eszközön; de dinamikusabbá válik a megállóhelyi és a fedélzeti utastájékoztatás is. A fejlesztéssel gyorsabbá és gördülékenyebbé válik a busz- és villamosközlekedés a városban, amivel a meglévő kapacitások bővítését szeretné elérni a DPO. A tenderre érvényes ajánlattal jelentkezni 2024. december 16-ig lehet, a megvalósításra pedig 2027 végéig van lehetőség.



Új járművek miatt fáj a fejük


Frankfurt am Main | Németország – Újabb jelentős problémával szembesült a VGF és emiatt az összes eddig forgalomba állított, az Alstomtól vásárolt T típusú villamosát kivonta. A hivatalos indoklás szerint egy közelebbről megnevezni nem kívánt műszaki probléma miatt kényszerültek a döntés meghozatalára, aminek a megoldásán a gyártóval közösen dolgoznak. A Citadis sorozatba tartozó villamosok sok késéssel kerültek a megrendelőhöz és eleddig csak a rövid variáns szállíthatott utasokat az utóbbi bő másfél évben. A 14 jármű hiánya már az utasok számára is láthatóvá vált a kiamaradó indulások által, pedig tavasz óta a személyzethiány miatt eleve szükségmenetrend szerint közlekednek a járatok. A VGF a típus hosszabb kiesésével számol, mivel a megoldás ezúttal is a már többször elbúcsúztatott Pt sorozat darabjainak reaktiválása lesz, de az legalább januárig eltart.

Lehet, hogy a vásárváros irodatornya előtti Hammering Man szaktudása is kelleni fog, hogy újra utcára kerüljön a széria

Kész szerencse, hogy a múzeumi példányok mellett forgalomképes darabokat is elraktak vésztartalékként
(fotók: Adorján Péter)

Az éves menetrenden is módosítanak a metróvonalak esetén, hogy a személyzethiányokat valamennyire elfedjék és plusz kocsikkal erősítik a szerelvényeket a kapacitás szinten tartása végett. Az U2 és az U8 december közepétől a mostani 7,5 és 15 helyett egységesen 10 percenként indul majd, csúcsidőben négy kocsival. A most még 5-7,5 percenként induló U4-es vonal ritkul, ezáltal a jelenleg 10 percező U5 sűrítése és a közös szakasz egyenletessége érdekében mindkét vonalon csúcsban 7,5, azon kívül 10 perces követést vezetnek be. Szombatonként az U9-en 30 helyett 15, vasárnaponként az U6-on 20 helyett 10 perces követés kerül a menetrendbe. Ezzel a csatlakozások is kiszámíthatóbbá válnak.

Nem csak a városban okoz problémákat az új jármű, hanem a DB-leány RVSD által üzemeltetett Taunus-koncesszió motorvonatai is több címlapos hírt generáltak az utóbbi két évben, mint az egészséges volna. Itt jó esetben kétrészes iLINT-ek szállítanák az utasokat az elővárosi hálózaton, de az idénre várt stabilizáció nem következett be. Emiatt az üzemeltető és a megrendelő döntése alapján januártól 16 dízelmotoros LINT-et bérelnek egy éves időtartamra, ami alatt a gyártó rendbe teszi a szerelvényeket és fizeti a bérleti díjat is.


Újratervez a Stadler


Busnang | Svájc – Nem csak fizikai károkat, hanem súlyos anyagi veszteségeket is okoztak az idei árvizek a Stadlernek. A vázelemeik nagy részét beszállító cég üzemét tette tönkre a nyári árvíz, így valószínűleg csak 2025 augusztusára sikerül ledolgozni az elmaradást. Az osztrák árvíz következtében egy már kiszállításra előkészített KISS – melyet múlt héten láthattak először az utasok – került fél méteres víz fogságába, ami ennek az egységnek megpecsételte a sorsát. Emellett az InnoTrans rendezőjében is látott berlini metrók is bő háromnegyed éve szoftveres problémák miatt kényszerültek vakvágányra, de az 1500 kocsiból is csak 376-ot hívott le a BVG, ami a Pankow-i üzem kihasználatlanságához vezetett. Utolsó csapásként érkezett Valencia környékén a villámárvíz, ami az ottani gyárat sem kímélte és egyelőre áll a termelés – itt készülnének a Citylink/Tramlink és az EuroDual sorozatok.

Svájcban, Ausztriában és Spanyolországban is komoly pusztítást végzett a természet
(fotók: Stadler)

Következményként a 2024-es profitrátát 2 százalékkal vethetik vissza az események, miközben korábban 5 százalékos növekedéssel számoltak – a 3,6 milliárd svájci frank köré várt célt fel is adták. A következő évekre vonatkozó előrejelzéseket visszavonták és 2025 első negyedévében tudják majd megjósolni az új számokat. A koronavírus-világjárvány időszakában szerzett tapasztalatukat is bevetve szeretnék mihamarabb ledolgozni az elmaradásokat, hiszen a megrendelők várnak ezekre a járművekre. Jelenleg 188 új és 150 még garanciális projekt fut Markus Bernsteiner, a csoport vezérigazgatója szerint, melyek összértéke közel 27 milliárd svájci frankos megrendelés-állományt jelent.


Villamos mellé duplacsuklós villanybusz


Liège/Luik/Lüttich | Belgium – A Solaris akár 45 duplacsuklós elektromos buszt szállíthat a Belgiumban található Liège-be, ami a lengyel buszgyár legnagyobb ilyen rendelése. Az első, 18 darabra szóló lehívást Vallónia regionális közlekedési vállalata, a TEC adta le, ami két részletben érkezik majd: az első öt busz 2025-re, a maradék 13 pedig 2026-ra várható. Az járművek MetroStyle dizájnnal, 50 ülőhellyel, USB töltőkkel, korszerű LED világítással és fejlett vezetőtámogató rendszerekkel (beleértve egy 270°-os kamerarendszert és vészfék-asszisztenst) lesznek felszerelve. A meghajtást a legújabb generációs Solaris High Energy fantázianevű akkumulátorcsomag biztosítja. A Solaris eddig közel 50 duplacsuklós buszt szállított, ebből 14 darab Aalborgban, Dániában üzemel, de trolibuszként Pozsonyban és Prágában is találkozhatunk a Solaris leghosszabb gumikerekű járműveivel.


Épül, szépül


Siedlce | Lengyelország – A 2022 nyarán megrendelt villamosait Rostock is csak késve fogja megkapni, az elsőt 2025 február végén. Hogy végül mikortól állhatnak az utasok szolgálatába, az egyelőre kérdéses, de várhatóan még 2025-ben megtörténik.

A Stadler lengyel járműgyárában egyszerre négy villamoson dolgoznak
(fotó: Stadler)


Új szolgáltató, új vonal, módosuló tervek


Prága | Csehország – Már 2024 nyarán is hírt adtunk róla, hogy a RegioJet fog szolgáltatni két, nagyobb részt Prágán belül közlekedő elővárosi nagyvasúti viszonylaton, ami ha teljes egészében nem is a menetrendváltással, de meg fog valósulni. Az új S61-es vonal eredetileg a Praha-Vršovice – Praha-Zahradní Město – Praha-Běchovice útvonalon haladt volna és vadonatúj megállót is kiszolgált volna: Jahodnice, Hostavice és Jiráskova čtvrť állomásokon. A vasúti infrastruktúra-üzemeltető Správa železnic és a Csehországi Vasúti Teherfuvarozók Szövetsége (ŽESNAD) végül a megállóhelyek építésének elhalasztását kérte, mivel az más, szintén pályakapacitás-korlátozással járó munkákkal egy időben történne, amivel aránytalanul nehéz lenne vonatokat közlekedtetni Prágán keresztül.

Amíg nem lesznek új megállók, marad az az útvonal, ahol vannak.
(grafika: ROPID)

Mivel az új megállóhelyek nélkül viszonylag kevés értelme van az S61-esnek az említett eredeti útvonalon járnia, ezért egy rövidebb – mondhatni klasszikus – irányban fog közlekedni: a prágai főpályaudvarról északra indul majd és Praha-Libeň érintésével jár Úvaly állomásig. Az, hogy mikortól, az is változott: mivel a szükséges engedélyek közül még nem mindegyiket kapta meg a PESA új motorvonata, amivel a RegioJet tervezte felvenni a forgalmat, ezért az S61-es vonal és az új motorkocsik is csak 2025 márciusától várhatóak. Az új vonal csúcsidőben 30, azon kívül 60 percenként fog járni – ahogy hétvégén is, akkor viszont a főpályaudvar helyett Praha-Vršovice állomásról indul. De a meglévő S49-es városi-elővárosi vonalat is átveszi a RegioJet, ahol szintén az új motorkocsik ideiglenes hiánya miatt, továbbra is az Arriva 845-ös (ex-DB 628-as) sorozatú motorkocsijai fognak közlekedni.

Szép(?), de papírok hiányában egyelőre utasokkal nem közlekedhet a RegioJet új, PESA Elf.eu típusú motorkocsija.
(grafika: ROPID)


Megmutatták az újakat


Weinfelden | Svájc – Hivatalosan is bemutatta az SBB, a Thurbo és a RegionAlps a már elkészült FLIRT Evo motorvonatait, mivel már minden verzióból létezik legalább egy üzemképes darab. Az esemény helyszíne a Thurbo megújult karbantartócsarnoka volt, amely csak egy ugrásra van a Stadler bussnangi központjától. A három évvel ezelőtt megkötött szerződés a svájci vasutak történetében az egyik legnagyobb darabszámú megrendelés és bőséges opciók is tartoznak hozzá. A forgalomba állást jelenleg 2026 és 2033 közé teszik, az opciós darabok közül 10 kerül a Boden-tó német oldalára, de svájci üzemeltetésbe és 33 Basel környékére, amikkel együtt eddig öszesen 329 darabot hívtak le.



Lesz pénz motorkocsira


Csehország – Az SFŽP kiírta a régóta várt programot az új motorkocsik vásárlásának támogatására: erre a kerületek és Prága (mint a közösségi személyszállítás megrendelői) pályázhatnak. Összesen 15 milliárd cseh korona kerül kiosztásra, ami az eddigi legnagyobb támogatási felhívás új vonatok beszerzésére, a pénz az emissziós kötvények értékesítéséből származik. Az állam támogatja az elektromos egységek, az akkumulátoros egységek (BEMU) és az elektromos-hidrogénes egységek (HMU/HEMU) beszerzését, amelyek a dízel- vagy régebbi elektromos járművek helyettesítésére szolgálhatnak. A program feltételei miatt hátrányban lehetnek azok kerületek, ahol alacsony a villamosított pályarészek aránya: így például a karlovy vary-i vagy a libereci kerület. Ők jellemzően csak a drágább, hidrogénnel üzemelő vonatokra kérhetnek támogatást, mivel az elektromos vagy akkumulátoros vonatok közlekedésre nincs lehetőség. A támogatás mértéke a dízelvonatok cseréje esetén a költségek 70%-a, a régebbi elektromos vonatok cseréje esetén 40%-a lehet. A kerületeknek 2025. március 31-ig van idejük benyújtani a pályázatot.


Villamosból is a hosszú lesz a nyerő


Pozsony | Szlovákia – Az extra hosszú (24 méteres), duplacsuklós trolibuszok után, hosszú villamosok vásárlását helyezi kilátásba a DPB. A városban eddig csak a „csehszlovák szabványnak” tekinthető 30 méter körüli villamosszerelvények közlekedtek, ám a jövő közlekedési változásaira felkészülve most nagyobb, 49 méteres villamosokat venne a szlovák főváros. Ezekre a kalkulációk alapján nagyjából százzal több utas férne, mint az elmúlt időben forgalomba állt, 32 méter hosszú Škoda 30T típusú villamosokra. A MEGAelektričky fedőnevű projekt egy 60 darabos keretszerződést tartalmazna, melynek keretében ráadásul kétirányú villamosok érkezhetnének Pozsonyba. A 404,5 millió euró értékű beruházást főként EU-s forrásból finanszírozná a DPB.


Opciókat gyárthat a CAF


Amszterdam | Hollandia – Az eredetileg 30 darabos megrendelést növelte meg a GVB 13 darabbal, így már 43 M7-es szerelvényt gyárthat a baszk járműgyár. A lehívás után még további 17 darabra maradt opció. A CBTC-vel felszerelt és akár GoA4-es szintű autonómiára képes háromrészes egységek jellemzően párosával közlekednek 2023 februárja óta. Bár korábban csak 11 egység vásárlását tervezték, időközben két M5-ös egységet selejteztek, így alakult ki a végső darabszám.

Jobbra látható a holland főváros számára készült egyik egység
(fotó: CAF)

Palermo | Olaszország – Bár tavaly már elnyerte egy konzorcium tagjaként az A, B és C jelű vonalakra 9 villamos szállítását a CAF, a szicíliai város további 14 darabot rendelt a növekvő hálózatán tervezett menetrend lefedése érdekében. Ennek keretében megépülne a D, E2, F és G jelű szakasz is, aminek a kivitelezését hamarosan pályázatra bocsátják.
A két megrendelés összértéke 130 millió eurót tesz ki.

Összeállította: Adorján Péter, Mellár Marcell