2024. 11. 10.

Hétvégi gyors – 2024. október 28-november 10.

Budapesten kisebb, Prágában és Pozsonyban nagyobb buszok felé mozdulnak. Újabb Talent ment füstbe Berlinben. Bővíti lengyel gyártási kapacitásait a Stadler. Akkumulátoros technológiát tesztel a Hitachi Nagy-Britanniában.


Meglocsolták a csíkos csókot


St. Pölten | Ausztria – November 6-án hivatalosan is bemutatta az ÖBB az emeletes járműveinek új generációját jelentő Stadler KISS motorvonatok egyik első darabját. Az InnoTrans rendezőjét is megjárt 4734 104 képviselte a sorozatokat, melyekből eddig összesen 109 elővárosi (89 négyrészes és 20 hatrészes) és 17 távolsági (3 ötrészes és 14 hatrészes) megrendeléséről döntöttek, így még 60 opciós egység maradt szabadon a keretből. Az első megrendelés keretében készülőkkel már 2026-ban lehet majd utazni a bécsi Stammstrecke vonalain, főleg a REX-ek kapacitását növelendő Retz/Znojmo és Bernhardsthal/Břeclav, illetve Wiener Neustadt és Payerbach-Reichenau felé. A lassan 30 éves ötkocsis mozdonyos garnitúrákat nem tudják 140 km/h feletti sebességgel közlekedtetni, de a hatkocsis KISS majd akár 160 km/h sebességet is biztosíthat.

A pezsgős köszöntésen Christian Diewald, a Stadler Austria ügyvezetője; Udo Landbauer, Alsó-Ausztria tartományvezetőjének helyettese; Andreas Matthä, az ÖBB elnöke; Johanna Mikl-Leitner, Alsó-Ausztria tartományvezetője és Matthias Stadler, St. Pölten polgármestere vett részt
(fotó: Daniel Willinger / ÖBB)


Lopakodó kapacitáscsökkentés?


Budapest | Magyarország – Hosszú várakozás után megkötötte a szerződést a BKV 65+20 úgynevezett maximidi kategóriájú busz tartós bérletére. A választás a fővárosi cég számára ezen a téren nem ismeretlen Truck-Trailer & Parts Kft. ajánlatára esett, melyet 96 és opcionálisan további 24 hónapra, avagy akár 10 évre vonatkozóan kötöttek meg. A 10,6 méter hosszú Mercedes-Benz Citaro K típusú buszokat a BKK előírásainak megfelelően gyártatják le, emiatt várhatóan 2025 őszétől lehet majd velük utazni „keskeny hegyvidéki utcákban vagy forgalomcsillapított övezetekben”. Az ülőhelyek számáról egyelőre nem kommunikáltak hivatalos adatot, de valahol bruttó 80 fő magasságában lehet, tehát minimálisan kisebb a hagyományos szóló autóbuszokénál. Ugyan a közleményben a rövidebb tengelytáv miatti kisebb fordulókört említik előnyként, a járműtest közepéről „hiányzó” másfél méter mellett a túlnyúlások a hagyományos méretűek. Budapest esetében inkább utóbbiak határozzák meg a bejárható vonalakat, illetve egyes helyeken a maximális összsúly.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója és Kósa József Attila, a Truck-Trailer & Parts Kft. ügyvezetője a szerződés aláírását követően
(fotó: BKV)


Eggyel kevesebb Butuska


Berlin | Németország – Újabb Talent motorvonatot veszített el a Niederbarnimer Eisenbahn, ezúttal az RB25-ös vonalon. Az eddig elérhető hírek szerint feltételezhetően gyújtogatás következtében semmisült meg november 2-án éjjel a 2004-es gyártású, VT 643.14 jelű jármű. Szerencsére a peron mellett sikerült megállni és az utasokat evakuálni, de az S-Bahnnal közös állomás forgalmát utána napokig busszal kellett pótolni, mivel a perontető is megrongálódott az esetben.
Az NEB-nél valószínűleg nagyon várják már a napot, amikor a Mireo Plus H és Mireo Plus B típusú motorvonataik megkapják a végleges engedélyeket.

2024. szeptember 29-én készült képünkön Bergfelde S-Bahn-állomás mellett halad el az Alpha Trainstől bérelt 95 80 0643 870-8 + 95 80 0943 370-6 + 95 80 0643 370-9 D-NEBB pályaszámú motorvonat, amely korábban a Csallóközben is közlekedett a RegioJet égisze alatt
(fotó: Adorján Péter)


Ismét új buszok érkeznek Prágába


Prága | Csehország – Összesen 68 darab új buszt vásárol a DPP. A 68-ból 50 darab a korábban megkötött keretszerződés keretében érkezik, amely Iveco Urbanway 18M Hybrid buszokat tartalmaz. A típusból 20 darab már közlekedik a cseh fővárosban, a keretszerződés pedig összesen 140 ilyen járművet tartalmaz. Az 50 új csuklós hibrid Ivecoból 30 darab 2025 június végéig, a többi 20 darab pedig szeptember végéig érkezhet meg. A többi 18 buszt a SOR szállítja: a DPP ismét elektromos buszokat vesz, a SOR ENS 12 típusból vásároltak. Itt szintén egy keretszerződésről van szó – egy 100 darabosról – amelyből az első 18 példány 2025 októberére érkezik Prágába. Az első, nagyobb tételben vásárolt elektromos buszok (Škoda 36BB típus) nem lettek túl sikeresek: a buszok karrosszériáját a török TEMSA gyártotta, amivel rendszeresen meggyűltek a bajok a prágai forgalomban. A csuklós hibrid Iveco buszok darabonként 11,24 millió cseh koronáért (átszámítva mindegy 181,32 millió forintért), az elektromos SOR buszok pedig szintén darabonként 14,1 millió koronáért (nagyjából 227,45 millió forintért) érkeznek a DPP-hez.


Elektromos buszokat vesz Pozsony


Pozsony | Szlovákia – Negyven új elektromos buszra írt ki tendert a DPB. A legalább 120 férőhelyet kínáló, legfeljebb 18,8 méter hosszú, alacsonypadlós elektromos buszokat a vállalat a Pozsonyligetfaluban található Kutlíkova végállomást és a Dúbravka városrészt összekötő 83-as autóbusz vonalán kívánja foglalkoztatni. Az előbbi végállomáson épülne ki töltőpont is a járműveknek – ez jelentős különbség mondjuk a budapesti elektromos buszos lázálmokhoz képest. A szlovák főváros 2018 óta üzemeltet elektromos buszokat, 16 darab SOR ENS 12 és két SOR EBN 8 van jelenleg a DPB állományában.


Metrót hódítanak


Bussnang/Lisszabon | Svájc/Portugália – Október 30-án hozta nyilvánosságra a Stadler Rail AG, hogy a portugál főváros metróját üzemeltető Metropolitano de Lisboa 24+12 szerelvény gyártására kötött szerződést velük. A 49,6 méter hosszú háromrészes egységek akár 450 utast is szállíthatnak, köztük két kerekesszékest is. A megrendelt járművek értéke 134 millió euró és a még 2021-ben megrendelt 14 szerelvény első darabja már az engedélyek megszerzéséhez szükséges próbafutásokat végzi a hálózaton.

A legtöbb metróüzem esetében a dizájnra nem sok lehetőség marad, de a svájciak az aktuális irányvonalukat jól ültették át
(grafika: Stadler)

Lisszabon | Portugália – Kapcsolódó hír, hogy az utastájékoztatási rendzsert is megújítják a hálózaton, ezt a feladatot a Hitachi Rail nyerte el. Ide az APIS nevű rendszerüket szállítják, amely már Portóban és a nagyvasúton is üzemel és megkönnyíti az utasok tájékoztatását a moduláris és skálázható felépítésével. A projekt részét képezi 10 állomás kijelzőinek cseréje és a teljes hálózaton a hangosítás cseréje.

Példaként a Santa Apolónia állomás jelenlegi állapotát hozták, ami nem tűnik idejét múltnak
(fotó: Hitachi Rail)


Megint előkerült a varászdoboz


Budapest | Magyarország – A korábbi hírekhez képest egy hónappal később, november 9-től megint módosításra került a 75-ös trolibusz útvonala. Ezúttal a kiépített és évtizedek óta üzemelő Kőbánya alsó vasútállomás (korábban Liget tér, Kőbánya városközpont és Zalka Máté tér neveken is ismeretes) helyett a Csajkovszkij park bejáratánál lévő Kápolna tér megállóhely lett a végállomás. Mivel a végállomáson kötelező a szociális helyiség biztosítása, a vonalat üzemeltető BKV kénytelen volt megoldást keresni és egy önkormányzati hivatali épülethez kaptak kulcsot a járművezetők. A fővárosi közlekedésszervező munkatársainak ezzel a lépéssel sikerült a környéken lakókat is magukra haragítani, mivel a végállomási várakozás igényének kielégítése közben 40-45 parkolóhelyet is sikerült megszüntetni, amelyek alig néhány éve kerültek kijelölésre a 36-os villamos végállomási vágányainak helyén. További értelmetlen lépés, hogy a Hungária körúti megállóhely – a jelenlegi 75A Puskás Ferenc Stadion M nevű végállomása – mindkét irányú érintésének kényszere miatt további zavarforrást, illetve egy újabb és üzemeltetésileg teljesen felesleges vezetékmentes szakaszt építettek az útvonalba. Sokkal értelmesebb lépés lett volna például az Asztalos Sándor út feltárása és ezzel egy eddig kiszolgálatlan terület bekapcsolása, ha már a vonalat elterelték a Salgótarjáni utcára.

Szintén november eleji bejelentés, hogy a két és fél éve bevezetett BudapestGO nevű utazástervező – melyet anno mi is teszteltünk – végre felhasználóbarátabb lesz a bérlettel utazóknak. Az alig több, mint egy évet megélt és sokszor nem működő NFC-matricás jegyérvényesítést fokozatosan kivezetik és szoftverfejlesztéssel a bérletes utasok előráthatólag decemberben kapnak egy Felszállok feliratú gombot. Továbbra sem értjük, hogy a bérletes utasnak miért kell aktívan bizonyítania minden alkalommal, hogy rendelkezik előre megváltott utazási jogosultsággal. Sokkal korszerűbb lenne a járművek felszerelése vonalkódolvasókkal, melyek valóban gyorsíthatnák a jegyellenőrzést.
Emellett azt is közölték, hogy az eleddig csak vonaljegy vásárlására alkalmas Pay&GO nevű fizetési rendszert is szeretnék kiterjeszteni a teljes városra. Csak remélni tudjuk, hogy a napi, heti vagy havi limitálást is szeretnék megvalósítani, ahogy az már Európa számos városában évek óta működik. Határidő természetesen ehhez a fejlesztéshez nem tartozik.


Elektronikai kompetenciaközpontot avattak


Białystok | Lengyelország – Fontos üzemet avatott november 4-én az egyre inkább globális szereplőnek számító Stadler Rail&AG Podlaskie vajdaságban, Lengyelország észak-keleti részén. A 250 új munkahelyet biztosító üzemben a járművek legfontosabb komponenseit, áramirányítókat és invertereket állítanak majd elő. A 2026 közepéig még tarta a felskálázás, amikortól évi 1.000 járműhöz való mennyiséget tudnak majd gyártani és ellenőrizni a 7.000 m²-es üzemben. A részegységek házon belüli gyártása növeli a hozzáadott értéket és az ország iránti elköteleződést.

Fontos szerepet kapnak az innen kikerülő modulok, amikkel a járművek meghajtását vagy az utastéri funkciókat vezérlik majd
(fotó: Stadler)


Meggyőző teljesítmény


Newton Aycliffe, Durham megye, Anglia | Egyesült Királyság – Idén szeptemberben kezdődtek meg a gyakorlati tesztek a Hitachi Rail, az Angel Trains és a TransPennine Express közreműködésével egy baleset miatt ideiglenesen kivont Nova 1 egység átalakítása után. A 17 millió fontos projekt során az eredetileg három, egyenként 700 kW teljesítményű MTU 12V 1600 R80L dízelmotoros egység egyikének helyére akkumulátorok kerültek, amelyek segítségével szintén összesen 700 kW teljesítményt tudnak előállítani az elektromos meghajtás számára. A próbafutások során ez elegendőnek bizonyult a teljes szerelvény 75 mérföld/órás [120 kilométer/óra] sebességű mozgatásához, illetve 70 kilométer tisztán akkumulátoros üzemű megtételéhez. Sikerült 35-50 százalékos üzemanyag-megtakarítást is elérni reális körülményű tesztek során, ami 30 százalékkal múlja felül a várakozásokat. Az úgynevezett Eco módban reális lehet egy teljesen akkumulátoros verzióval a 100-150 kilométernyi hatótáv, amennyiben a megfelelő vezetéstechnikát alkalmazzák a járművezetők, ezáltal karnyújtásnyi távolságba kerül a dízelmotorok teljes kiváltása és ezáltal a nem villamosított szakaszokon is emissziómentesen közlekedhetnek majd a szerelvények.

A még 2022 márciusában tolátási balesetben megrongálódott 802207 lett a tesztek alanya
(fotó: Hitachi Rail)

Összeállította: Adorján Péter, Mellár Marcell