2024. 11. 29.

S-Bahnt kaphat Würzburg is

Jelentősen átalakítaná Bajorország borvidékén a regionális és elővárosi vasúti közlekedést a tartományi megrendelő a frissen kiírt pályázatával. Ulm után egy újabb regionális központ körül jönne létre gyorsvasúti jellegű hálózat, melyet a regionális járatokkal közösen kellene üzemeltetnie a nyertesnek.



Felkavarná az állóvizet a BEG Bajorország északnyugati sarkában a legújabb üzemeltetési pályázatával, amit két lejáró koncesszió összevonásával alakítottak ki. Jelenleg mindkét vonalcsoport esetén a DB Regio szolgáltat és ez a 2029 decemberi menetrendváltással induló új, 12 éves időszakban sincs kizárva. Viszont a vonalak csoportosítása megváltozik és Ulm környékéhez hasonlóan itt is egy új szolgáltatási szegmenst szeretnének kialakítani.

Jelenleg az Elektronetz Mainfranken és a Main-Spessart-Express nevű vonalcsoportokba vannak szétosztva, melyeket a jövőben Regionalverkehr Mainfranken név alatt és a maitól eltérő felosztásban nyerhetnek meg a jelentkezők.
A 2021 decemberétől 7 évre szóló Elektronetz Mainfranken keretében kifejezetten a német piacra gyártott három- és négyrészes Alstom Coradia Continental nyújtja a szolgáltatást és mivel ezek 2010-es gyártásúak, ezért sem konnektor, sem fedélzeti WiFi nincs rajtuk. A következő vonalak tartoznak ide:
  • RB 85: Würzburg–Reichenberg–Wittighausen–Lauda(–Eubigheim–Osterburken)
  • RB 79: Aschaffenburg–Laufach–Lohr–Gemünden
  • RB 53: Bamberg–Schweinfurt–Würzburg–Gemünden–Jossa–Schlüchtern/Fulda
  • RE 10: Würzburg–Kitzingen–Neustadt (Aisch)–Nürnberg
  • RB 80: Würzburg–Goßmannsdorf–Marktbreit

A Mops becenevű, 440-es sorozatú motorvonatok megérettek legalább egy félidős felújításra

A másik vonalcsoport a 2015 decemberétől 12+3 évre szóló Main-Spessart-Express ahol a Modus-kocsikat leváltó három- és négyrészes Bombaradier TWINDEXX Vario motorvonatok szállítási késés csak 2018 óta szolgáltatnak, az életkoruknál fogva konnektorral és fedélzeti WiFi-vel felszerelve. A következő vonalak tartoznak ide:
  • RE 54: Frankfurt–Maintal–Aschaffenburg–Lohr–Gemünden–Würzburg(–Bamberg)
  • RE 55: Frankfurt–Offenbach/Main–Aschaffenburg–Lohr–Gemünden–Würzburg(–Bamberg)

Gemünden állomásról Würzburg felé indul egy RE55-ös a tavaszi ködbe. Az állomás közvetlenül a Majna partján fekszik, így nem ritka a korlátozott látás.

Érdekesség, hogy 2016 óta hétvégente két vonatpár Gemünden és Schweinfurt között az 1976. május 30. óta kizárólag teherszállításra használt Werntalbahn érintésével – ezáltal Würzburg kihagyásával – közlekedik Freizeit-Express Frankenland melléknévvel, Frankfurt és Bamberg között fél órával rövidebb menetidőt futva.

Ilyen a kilátás az Alsó-Frankföld dombjai között kanyargó kirándulós vonatból. Az állomásokon mára csak a vágányok maradtak, személyforgalomra esély sincs.
(fotók: Adorján Péter)

Az új koncesszióban megváltoztatnák a csoportosítást és ezzel jobban elkülönülnének a szolgáltatási szegmensek is, ami a pályázóknak optimálisabb járműfelhasználást jelenthet. További könnyebbség lehet, hogy használt járművel is lehet pályázni, amennyiben az rendelkezik ETCS-sel. Peronmagasságként 76 cm magasság az irányadó, de használt szerelvénynél megengedett az 55 cm is. Fontos kitétel az akadálymentesség témakörében a járműegységenkénti két kerekesszékes hely és a legalább 80 centiméter széles belső ajtók megléte. Az innovációt nem a meghajtási módnál kell majd keresni: hagyományos, áramszedővel felsővezetékről üzemelő elektromos járműveket várnak.
Az első csoportba az expressz vonalak kerülnek és itt minden vonatra követelmény az utaskíséret megléte. Évente 4,2 millió vonatkilométert rendelne meg a BEG, melyből 3,7 milliót Bajorország területén kell teljesíteni. Az útvonalak itt nem változnak, csak a kínálatot igazítják az igényekhez.
  • RE 10: Erre a néha kifejezetten zsúfolt viszonylatra a mainál nagyobb befogadóképességű szerelvényeket kíván a BEG
  • RE 54: Marad a mai kétórás ütem, illetve Würzburg és Bamberg között a Franken-Thüringen-Express vonalcsoportba tartozó RE 20 felezi az ütemet
  • RE 55: Az RE 54-gyel közösen Würzburg és Hanau között a manapság jellemző órás ütemet ad, de csak a hétvégi kirándulóvonatok érik el Bamberget
A második csoportba a lassabb járatok kerülnek, melyeknek egy része az új Regional-S-Bahn megnevezést kapja. Természetesen a vonalvezetések is változnak, ahogy egy ekkora átalakításnál ez megszokott. Itt már csak legalább 70 százalékban kell kísérettel ellátni a járatokat, az évi 3 millió vonatkilométerből pedig 0,2 millió esne Hessen területére.
  • RS 1: Marktbreit–Würzburg Hbf–Gemünden–Jossa–Flieden
  • RS 2: Würzburg Hbf–Schweinfurt Hbf–Bamberg
  • RS 4: Würzburg Hbf–Kitzingen
  • RS 11: Würzburg Hbf–Gemünden
  • RB 79: Aschaffenburg–Laufach–Lohr–Gemünden
  • RB 53: Gemünden–Jossa–Flieden
A Regional-S-Bahn-vonalak közül egyedül az egész nap órás ütemű RS 1 lesz átmenő és a Jossa–Flieden szakaszon csak minden második indulás közlekedik, illetve kap egy sűrítő viszonylatot az északi elővárosban RS 11 névvel. A szintén órás ütemű RS 2-ről és a délkeleti elővárosban sűrítő RS 4-ről egyelőre nem lehet megállapítani, hogy melyik másik vonallal lesz közös a menetrendje vagy a szerelvényfordulója. A két megmaradó hagyományos regionális vonal közül a Gemünden és Aschaffenburg közé visszavágott RB 79 a kisebb forgalmú állomások utasait juttatja majd el a Spessartban az úticéljuk felé. Mai önmagához képest jelentősen háttérbe szorul az RB 53: egyelőre megszűnik és csak Lohr Stadt reaktiválása után támadna fel az RS 1 kínálatát pótlandó.

Nem lehet túlzottan erős a bizalom a Lohr–Wertheim vonal megmaradt csonkjában, ha még csak feltételesen sem került a térképre
(grafika: BEG)

Utasoldalon a legnagyobb fejlesztés a mai csúcsidei helyetti egésznapos – a Treuchtlingenig közlekedő RE 80-nal közös – fél órás követés lesz Marktbreit és Würzburg között, illetve onnan Jossáig az átszállásmentes kapcsolatok. Kitzingen felé a mainál bővebb menetrendi kínálatot nyújtanak majd és minden vonalon törekednek a menetrendi lyukak megszüntetésére.

A fentiek csak az első lépcsőfokát jelentik a Regio-S-Bahn-hálózatnak, a háttérben folyik a további vizsgálatokhoz és az esetleges újranyitáshoz megfelelő potenciált felmutató, 1977. május 22. óta csak a helyi üveggyár tehervonatai által járt Lohr Bahnhof–Lohr Stadt szakasz személyforgalmának előkészítése. Amennyiben ez megtörténik egy új megállóhely kiépítésével, az RS 1 Gemündentől ide közlekedne és az addigi menetrendi kínálatát a főnixként feltámadó RB 53 pótolná Gemünden és Flieden között.
Kisebb hatást jelent majd, de javítja majd a város kapcsolatait a jelenlegi tervek szerint 2028-ra elkészülő Aschaffenburg Ost megállóhely, ahol a hesseni megrendelésű RB 58-as (Laufach–Aschaffenburg–Maintal–Frankfurt–Rüsselsheim) és a bajor megrendelésű RB 79-es vonatok állnak majd meg.

A jelentkezéseket 2025. április 25-ig várják Münchenben, a leggazdaságosabb pályázatot leadó nyertes megnevezését jövő nyárra prognosztizálják. A szerződéses időszak a 2029 decembertől 2041 decemberéig tartó 12 éves időszak lesz, melyet három évvel meghosszabbítanak, amennyiben azt legalább másfél évvel korábban nem mondja fel a megrendelő.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.