2024. 11. 20.

Már Wowereit is megmondta…

Németország szövetségi fővárosát 13 évig vezető Klaus Wowereit még 2003-ban mondta ki híressé vált mondatát, de a „Wir sind zwar arm, aber trotzdem sexy” mára vált igazán valósággá. A tavaly részlegesen megismételt helyhatósági választásokhoz kapcsolódó kampányban megígért és bevezetett intézkedéseket is visszavonni kényszerült a városvezetés.



Hosszúra nyúló tanácskozás után hétfő éjjel megegyezett a szövetségi fővárost vezető fekete-vörös koalíció a 2025-ös tartományi költségvetésről, aminek az elfogadásához szükség volt a tervek 3 milliárd eurós kiigazítására. Mindenképpen érdekes fejlemény, mivel tavaly egy két évre szóló büdzsét fogadtak el és azon kellett most a pallossal kaszabolni. A második legnagyobb arányú, de abszolút értékben az első helyen a közlekedés és a környezetvédelem területén láttak potenciált a szenátus tagjai. Az összesen 660 millió eurót kitevő lista hosszú, de néhány fontosabb pozíciót kiemelnénk.
  • Az Alexanderplatz és a Potsdamer Platz, illetve a Johannisthal és Gropiusstadt közötti villamosvonal meghosszabbítását törölték
  • 96 millió eurónyi támogatástól búcsúzhat a BVG, amit elektromos meghajtású buszokra költhetett volna
  • További 100 millió euróval csökken a közösségi közlekedés kínálatának növelésére fordítható keret
  • Lefelezték a kerékpáros infrastruktúra fenntartására szánt 7,5 milliós összeget, illetve 6,5 helyett mindössze 4 millió jut majd a bővítésre
  • Törölték a város megbízásából üzemeltetett kerékpárbérlés 1,5 milliós támogatását
  • Az úthálózat felújítására fordítható összegeket is jelentősen megkurtították
  • Megszűnik a nehezen bevezetett Berlin-Abo és duplájára emelkedik a Sozialticket ára
Nem jár sokkal jobban a kifejezetten környezetvédelmi feladatok ellátása sem:
  • 15 milliótól köszönhet el a város kiemelt parkjait (például Gleisdreieck-Park, Britzer Garten, Tempelhofer Feld, Spreepark) fenntartó Grün Berlin GmbH
  • 1,4 milliót húztak le az erdők diverzifikálását célzó előirányzatból, így mindössze 400 ezer euró jut rá
  • Az EFRE-program részét képező, többek között megújuló energia használatát vagy középületek energetikai felújítását szolgáló BENE 2-program 20 millióval lesz szegényebb
  • 7 helyett mindössze 2 milliót kap a Berliner Wasserbetriebe a vízminőség javítására

A 2000-es évek első felében készült HK sorozat lassan eléri a tervezett élettartamát, de még mindig futnak 55-60 éves A3-as szerelvények is

Bár bő egy hete még csak a VBB-díjszabás tervezett korrekciójáról írhattunk, azt változtatás nélkül fogadták el megrendelő igazgatóságában. A legnagyobb érvágást az utasoknak okozza a 2022. októbere és 2023. májusa között, valamint 2024. júliusa óta 29 euróért megvásárolható havibérlet elkaszálása. Mivel a Berlin-Abo néven elérhető termék egy legalább egy éves előfizetést takar, a pontos kivitelezésről a sajtótájékoztató keretében mindössze annyit tudott elmondani Franziska Giffey gazdasági szenátor, hogy további megbeszéléseket kell róla tartani az érintett szolgáltatókkal. Alternetívaként marad a Deutschlandticket, aminek az ára januártól már 58 € lesz. Ha valakinek mégis kizárólag a város területére érvényes bérletre lenne szüksége, akkor a januártól 106,50 €-ba kerülő havijegy lesz a megoldás.

A szociális juttatásban részesülők is kénytelenek lesznek mélyebben a zsebükbe nyúlni, mivel a 2023. január 1. óta a korábbi 27,50 € helyett csak 9,00 €-ba kerülő jegyet már csak 19,00 € ellenében lehet átvenni. Ez a közel 700.000 embert érintő változtatás nem talált pozitív fogadtatásra, még ha az oktatást óvodától egyetemig továbbra is díjmentesen biztosítja a város 300.000 gyereknek.

Lehet, hogy mégsem a 2018 és 2021 között beszerzett 748 Citaro 2 lesz az utolsó dízelmotoros típus?

Első olvasatra a legfájdalmasabb tétel talán a buszok támogatásának elvétele, hiszen szövetségi szinten már tavaly december óta nincs támogatási program. Viszont ez a lépés a BVG köreiben valószínűleg pozitív fogadtatásra talál, hiszen a számításaik szerint 2030-ra a jó esetben is csak a buszok fele lehetett volna emissziómentes. Természetesen a folyamatos megújulás is fontos lenne, de egyelőre erre kevesebb esély maradt. Járművezetői körökben januárra már sztrájkot készítenek elő, amennyiben nem sikerülne megállapodni a havi 750 eurós béremelésről és a pótlékok emeléséről.

Kérdéses, hogy meddig bírják még a 20-30 éves 481/482-es szerelvények a kiképzést.
Idén szeptemberi képünkön a 481/842 255, 481/842 308, 481/842 266 és 481/482 235 alkotta jubileumi szerelvény, melyen a 100 éves hálózat eddigi összes fényezését megtekinthetjük.

A lassan másfél évtizede alacsony teljesítményt és szolgáltatási minőséget nyújtó S-Bahn Berlin megregulázására kiírt első pályázatot ugyan megtartotta a Deutsche Bahn, de a valódi változást jelentő szerelvények forgalomba állítása 2021 januárjától egészen 2023 szeptemberéig tartott. A hálózat Nord-Süd és Stadtbahn vonalcsoportjaira pedig 2024. november 11-ig kellett volna benyújtani az ajánlatokat, de ezt december 2-ig meghosszabbították. Ennek ellenére bíznak a 2025 tavaszi eredményhirdetésben, bár utána még következhet a metróbeszerzésnél már tapasztalt jogi csata.

Adorján Péter