Hivatalosan is bemutatta a hamarosan forgalomba álló kísérleti járművét Bajorország egyik meghatározó vasútvállalata, a Bayerische Regiobahn. A Siemens Mireo Plus H nevet is kapott, az egyházi áldás pedig az utasokat is védi majd. Mit tud, merre jár majd és mikortól lehet utazni vele? Mindenre válaszolunk a helyben szerzett információk alapján.
Négy évvel ezelőtt írhattunk először a Siemens alternatív meghajtású regionális motorvonatáról, amikor szövetségi támogatás felhasználásával nekiálltak a fejlesztésnek. Két évvel később már az elkészült jármű gyári bemutatója és az InnoTransos szereplése kapcsán foglalkoztunk vele. Az 563 001/563 101 azonosítójú motorvonat azóta Tübingenben honos és várhatóan hamarosan megszerzi az utasszállításhoz szükséges engedélyeit. Készült egy második próbadarab is, amelynek az üzemeltetésére a néhány éve egységes(ebb) arculatot felvett BRB jelentkezett be szintán 2022-ben. Továbbá épült egy hét darabos flotta is a brandenburgi NEB megrendelésére, az egyik példánnyal pedig idén utazhattunk egy berlini bemutatóút keretében. Bár az eddig elkészült kilenc darab nem tűnik soknak, infrastrukturális oldalon mindenképpe kihívást jelent (még?) az üzemeltetés, hiszen hidrogénkút nincs minden nagyobb városban. Ahogy az újdonságoknál lenni szokott, a vasútvállalatok leginkább a beszerzési ár miatt szeretnek hagyományos, már ismert technológiákat használni. Ezen segíthetnek a tartományi és szövetségi támogatások, ahogy ez a fenti esetek mindegyikénél történt.
Térjünk is rá a svábföldi mintaprojektre, melyhez a jármű csak idén szeptemberben érkezett meg, avagy bő egy évnyi késéssel. Viszont azóta intenzíven képzik a dolgozóikat, hogy a december 15-én esedékes menetrendváltásra már rendelkezzenek a jármű üzemeltetéséhez szükséges tudással és kompetenciákkal. Ehhez a cég korszerű augsburgi műhelye lesz a bázis, ahol a Siemens folyamatos támogatást is nyújt a két éves tesztidőszak alatt. A minősítetten zöld üzemanyagot a DB Energie biztosítja, akik a gázt a Lindétől vásárolják, az előállítás zöldáram segítségével, vízbontás keretében történik.
A Mireo platform ezúttal sem okoz nagy meglepetést, utasként gyakorlatilag fel sem tűnik, hogy nem áramszedőn keresztül érkezik az elektromosság a vontatómotorokra. A beltérben vannak furcsaságok, de ez inkább a bemutató jellegnek köszönhetőek, mint a megrendelő kívánságainak. Az ünnepséggel egybekötött bemutatóra 2024. november 23-án került sor.
A 2016-ban bemutatott formaterv mára főképp Baden-Württemberg területén lett elterjedt, de Bajorországban, Brandenburgban és Hessenben is találkozni velük
Manapság egyre kevésbé meglepő, ha a fejmodulban nagy arányban találkozunk magas padlószinttel…
…ugyanis jellemzően ide rejtik el az akkucsomagokat. Egy ilyen egység 2250 kg és a gyár szerint 2-5 G lassulást is elvisel.
A platform szűk keresztmetszete a csuklókeret, ahol nagyobb forgalom mellett akadályt képezhet akár egyetlen utas is
A többcélú tér is inkább a lehetőségek felmutatását szolgálja, bár a LINT-ek sem rendelkeznek nagyobb felülettel
Hatalmas a mellékhelyiség, de a folyosót erősen szűkíti a széksor
A vezetőasztal néhány specialitástól eltekintve megyegyezik a felsővezetékes verzióval, elméleti lehetőség van is az áramszedők vezérlésére
Az üzemanyagként felhasznált hidrogént ezen a duplán biztosított csatlakozón keresztül lehet betölteni
A látogatók az infromációs asztalnál számtalan kérdésre leltek választ, illetve ajándéktárgyakra tehettek szert. Az óranként induló üzemlátogatáson a kulisszák mögé is betekintést nyerhettek az érdeklődők.
A nyílt nap fő eseménye a jármű hivatalos elnevezése volt, ehhez pedig a tartomány vezető politikusai és a vasútvállalat ügyvezetője mellett szükség volt egy katolikus papra és egy evangélikus lelkészre is. Utóbbiak már gyakorlottnak mondhatóak, hiszen korábban is kerezteltek már motorvonatot a BRB-nek. Rochna úr két éve az Augsburg nevű, 1000. LINT 41 (VT 346), Sperber-Hartmann asszony a tavaly Schmiechen nevet kapott motorvonat (VT&nsp;314) esetén vállalt szerepet. A minisztériumi tisztviselők a tartományi vasúti közlekedésben 2040-et nevezték meg az utolsó dízelmotoros jármű elbúcsuztatására.
Bernd Udo Rochna, római katolikus egyházmegye papja korábban a müncheni S-Bahnnál dolgozott, így személyes élménye is van a munkakörről. Dr. Doris Sperber-Hartmann tiszteletes az augsburgi evangélikus egyházkerület társvezetője.
A nevet takaró fóliát Arnulf Schuchmann, a BRB ügyvezetője; Christian Bernreiter, bajor közlekedési miniszter és Tobias Gotthardt, a bajor gazdasági minisztérium államtitkára távolította el
Pezsgő helyett ezúttal a város két folyója, a Lech és a Wertach vizével locsolták meg a motorvonatot
Bärbel Fuchs, a BEG ügyvezetője; Arnulf Schuchmann, a BRB ügyvezetője; Karl Blaim, a Siemens Mobility pénzügyi igazgatója; Christian Bernreiter, bajor közlekedési miniszter; Florian Reuter, a DB Energie vezérigazgatója; Tobias Gotthardt, a bajor gazdasági minisztérium államtitkára; Bernd Udo Rochna a római katolikus és Dr. Doris Sperber-Hartmann az evangélikus egyház képviseletében került a csoportképre
Az üzemanyag-ellátást a BRB által 2006 óta működtetett telephelyen kellett megoldani, mivel ez a tervezett használati terület középpontja. Ehhez egy mobil berendezést telepített az állami vasúttársaság leányvállalata a karbantartó csarnok mellé. Egymásnak háttal fordítva került elhelyezésre két 40 lábas konténer és a közúti félpótkocsijuk, melyek alá a biztonsági előírások miatt betonlemez került. Az egyik a kompresszort, a másik a tartályt rejti, a tankolás 300-500 bar nyomással történik és a tetőn elhelyezett 170 kg befogadóképességű tartálycsomaggal elméletileg akár 1.000 kilométer is megtehet a Mireo. Ezzel a várakozások szerint naponta kell majd visszatérjen Augsburgba, a konténert pedig 3-4 naponta kell majd cserélni.
Mérnöki szemmel megtévesztő a zöld hidrogén, mivel ezt a címet az előállítás módja után viselheti. A felhasználás helyére viszont jellemzően dízelmotoros teherautóval viszik.
A szakemberek elmagyarázták a politikusoknak a technológia működését
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Ugyan az eredeti tervek alapján az Ostallgäu-Lechfeld nevű hálózaton (Augsburg–Füssen és Augsburg–Landsberg/Lech) használták volna, időközben a tervek kiegészültek az Ammersee-Altmühltal hálózat egy részével. Utóbbi az Augsburg–Peißenberg szakaszt jelenti, mivel a jármű 91 (!) tonnás szolgálati tömege és a pálya C4-es kategóriája, valamint állapota Schongau felé határesetet jelent.
A tervezett menetrend alapján egyelőre Füssen felé kereshetjük majd a különleges járművet
(grafika: BRB)
(grafika: BRB)
A pályaszámok szerelmeseinek álljon itt a kétrészes motorvonat két felének hivatalos azonosítója:
- 90 80 0563 002-9 D-SDEHC
- 90 80 0563 102-7 D-SDEHC
Adorján Péter