2024. 11. 07.

A Banán kifogyott, csokoládé nem is volt

Egyszer minden véget ér, így az egykori Csehszlovákia leggyorsabb déli gyümölcseinek szezonja is. Az utolsó darabok Prága környékén tették tiszteletüket menetrend szerinti, ablakos vonatok élén.


Mintegy 46 év szolgálat után, 2024 novemberében ért véget a karrierje az egykor 27 tagot számláló, nagy teljesítményű, egyenáramú, nagysebességű villanymozdonynak Csehországban. A Banán (melyet az eredeti fényezése szerinti zöld-sárga szína miatt kapott) becenévre hallgató mozdonyokat 1978-ban gyártota a Škoda plzeňi gyáregysége. Az addigra végig villamosított "északi" tengelyen (Prága–Olomouc–Ostrava–Zsolna–Kassa–Tiszacsernyő) történő nagy terhelésű gyors- és expresszvonatok továbbítására tervezett mozdonyok a 4000 kW-os legnagyobb teljesítményükkel (amihez 227 kN indító és 138 kN állandó vonóerő tartozott) a legerősebbeknek számítottak Csehszlovákiában, amire szükség is volt: a 15 kocsinál vagy 600 tonnánál nehezebb vonatokat kellett a Tátra vonulatain keresztülhúzniuk – mindezt 3 kV egyenfeszültség alatt. Az idők szavára hallgatva a 90-es években a széria 13 mozdonyát átalakították, így legnagyobb 160 km/órára, sorozatjelük pedig 151-esre változott. Korábban erre csak a „tesvérmodellük”, a gyártáskor ES499.0, később 350-as sorozatba tartozó, egy időben Magyarországon is gyakran megforduló Gorilla becenevű mozdonyok voltak.

E499.2023, majd 150 023-0, végül a 160-as üzemre átalakítás után 151 023-9. Az egyik utolsó mohikán az egykor némileg népesebb flottából.
(forrás: Archív ČD)

A „lassabb” 150-es sorozatú mozdonyok utolsó lelőhelye a Prága és Kutná Hora között közlekedő R41-es vonatok (menetrendje oda és vissza), a „gyorsabb” 151-es széria pedig a Prága–Ostrava–Zsolna vonatokon lesz. A menetrendváltás után utóbbiak még a Prága és Děčín közötti gyorsvonatokon megtalálhatóak lesznek, ám már a České dráhy sem számol velük a teljes menetrendi évadban, fokozatosan leállításra kerülnek. És hogy mik váltják ki a cseh vasút erős mozonyait? Nos, az R41-es vonalon RegioPanter motorvonatok, a távolsági forgalomban pedig az újonnan beszerzett Vectronok járnak majd helyettük.

Mellár Marcell