Sikerek és problémák jellemzik a Stadler utóbbi időszakát. Forgalomban a TXL első saját mozdonya. Változások árnyékolják be a cseh ünnepnapot. Árat emelnek Ausztriában. Megérkezett az első új metró Londonba.
Kapacitásnövelésben hisznek
Brüsszel | Belgium – Lassan tizedik évfordulóját ünnepli a belga állami vasút M7-es sorozatra szóló megrendelése, melynek keretében összesen 750 kocsinyi emeletes motorvonatot rendeltek. Ebből október elején állt forgalomba a 445. darab, amivel már 50.000 fölé nőtt az ilyen járművel biztosított ülőhelyek száma. A sok csúszást megélt szállítás elvileg 2026 végéig tart és addigra az országban a legnagyobb valószínűséggel előforduló járművé válik. Az utolsó kocsi forgalomba állításával 80.000-re nő az ülőhelyek száma és a legfontosabb IC-vonalakon szinte csak emeletes kocsik maradnak szolgálatban.
Bár nagyrészt a belga igényekre gyártották, sok hasonlóságot mutat a német pályákon fellelhető TWINDEXX Vario motorvonatokkal
(fotó: SNCB/NMBS)
(fotó: SNCB/NMBS)
Az első német Londonban
London | Nagy-Britannia – Megkérezett Londonba a Piccadilly Line számára épített első Siemens metrószerelvény. Az új vonatok a jelenleg közlekedő 1973 Stock vonatokat váltják majd 2025 végétől, addig a hatósági engedélyek megszerzése és a metróvezetők típusismereti képzése lesz a program.
A vonalra szánt 94 szerelvény része a „New Tube for London” projektnek, amelyről írtunk már itt, itt, itt, itt, itt és itt is. A TfL 2,9 milliárd fontot fordít a Piccadilly Line modernizációjára, amire szükség is van, hiszen a metró biztosítja a tömegközlekedési kapcsolatok egyikét a forgalmas Heathrow-i reptérhez.
Az új vonatok első példánya egyébként a Siemens Wegberg-Wildenrathban található tesztközpontjából vezetett Londonba, ám a 400 mérföldnyi utazás nem volt zavartalan: a BBC beszámolója szerint a szállítás során már megrongálták a szerelvényt a graffittizők valahol Latchmere Junction közelében, az ügyben a British Transport Police vizsgálódik.
Čau, ČSA!
Prága | Csehország – Véget ért a cseh állami légitársaság, a ČSA 101 éves története. Megszűnésekor – 2024. október 26-án – a világ ötödik legrégebbi, folyamatosan üzemelő légitársasága volt. A vállalat a továbbiakban csak ernyőszervezete lesz a Smartwings csoportnak, azonban a járatokat már nem a ČSA fogja üzemeltetni. Az utolsó két járat, ami a legendás vállalat neve alat futott, Prága és Párizs között közlekedett és még annak ellenére is gyorsan elfogytak a helyek, hogy 12 ezer cseh koronáért (nagyjából 191 ezer forintért) is kelt el jegy rá. A ČSA utolsó napján a Cseh Légkiközlekedési Hatóság (Úřad pro civilní letectví) központja előtt a cseh és az EU-s zászlók is félárbócra voltak eresztve.
Változó PRIORitások
Brno | Csehország – Kettős nemzeti tragédia a cseh függetlenségi emlékmap hosszú hétvégéjén: nem csak a ČSA szűnik meg, de bezárja kapuit a brnoi főpályaudvar mellett található, egykori Prior áruház. A brutalista stílusban épült épület építéséről 1974-ben hozott döntést a városháza, az átadásra pedig tíz évvel később, 1984. november 30-án került sor. Az tervezés során erősen korlátozó tényező volt, hogy a vasút- és a buszállomás közé kellett elférnie a (tervek szerint több mint 65 ezer négyzetméteres) áruháznak, amely így inkább magas lett volna mint széles. Az élet viszont kicsit árírta az eredeti terveket: a Svitava és a Svratka folyók találkozásától nem messze (így azoknak egykori árterében) rögtön jelezte a természet, hogy nem lehet csak úgy magas épületeket építeni: rendszeres probléma volt a talajvíz betörése és elvezetése a helyszínről. Így aztán egy alacsonyabb, de így is, még a töltésen lévő a vasútállomásnál is magassabb lett a brnoi Prior. A területet 2017-ben vásárolta meg a Crestyl nevű ingatlanfejlesztési vállalat. Az eredeti tervek szerint már 2023-ra eltüntették volna, ám a terület teljes eltakarítása valószínűleg 2025-re készül el. És hogy mi lesz helyette? Sok iroda, éttermek és bevásárlóközpont. A régi Prior épületébe utoljára 2024. október 27-én lehet bemenni.
Erősen kezdett a Prior 1984-ben: a karácsonyi szezon elején nyitott meg, most pedig kis túlzással annak elején zár be. A 40. születésnaphoz még egy hónapot kellett volna nyitva maradnia.
(forrás: ČTK)
(forrás: ČTK)
A Prior épülete az Úzká utca feletti felüljáróról, ami egykor az autóbusz-állomáshoz...
(fotó: František Kressa/BAM)
(fotó: František Kressa/BAM)
...2005-től pedig a Galerie Vaňkovka bevásárlóközpontba vezetett. Az áruház elhelyezkedése különben nem volt rossz sőt: a város legfőbb vasúti- és autóbusz-pályaudvara között. A mérete viszont nem megfelelő, a helyén egy nagyobb, több funkciót ellátó épületegyüttes lesz.
(fotó: Roman Mifek / Wikimedia Commons)
(fotó: Roman Mifek / Wikimedia Commons)
A Crestyl látványterven az új épületek, amelyek az egykori Prior helyén lesznek.
(forrás: archiweb.cz)
(forrás: archiweb.cz)
Vége a bevezető árnak
Bécs | Ausztria – Október 24-én jelentette be a közlekedésért is felelős minisztérium, hogy három év után először korrigálják az árárt a Klimaticketnek. A nagy sikerű országos közlekedési bérlet árát a vonatkozó törvény alapján kell megemelje a szakminisztérium, minden évben a fogyasztói árindex mértékével, amit idén 7,7%-ra mért a Statistik Austria. Az éves ár 1095 helyett 1.179,30 €, kedvezményes verzióban 821 helyett 884,20 € lesz. A csak egyes tartományokra érvényes verzió árát a tartományi közlekedési szövetségek állapítják meg.
Exportsláger: Sörfesztivál
Sittard | Hollandia – Az Oktoberfest, mint fogalom a legtöbbek számára Münchenhez kapcsolódik, de manapság sok helyen szerveznek ilyen névvel programokat. A holland-német határváros, Sittard is 2005 óta rendez ilyen eseményt. A mindössze az őszi iskolai szünetre korlátozódó hat nap közül (idén október 18-23. volt az időszak) a legnagyobb látogatószámot hozó vasárnapon 11 órától az állomásra érkezőknek egy-egy perecet ajánlott fel az állomáson működő Albert Heijn egység.
Egyes látogatók beöltözve érkeztek
(fotó: Annemieke van Put / NS)
(fotó: Annemieke van Put / NS)
Saját mozdonnyal könnyebb
Troisdorf | Németország – Forgalomba állhatott az első három abból a 40 mozdonyból, melyet a TX Logistik rendelt meg tavaly májusban. A rendelt mennyiség egyik fele DE-AT-CH-IT-NL konfigurációval áll szolgálatba 2025 elejéig, a másik fele DE-AT-IT konfigurációval 2025 végéig. A várakozások szerint a saját mozdonyflotta elősegíti majd a szállítási kapacitások növelését, vár egyelőre a svájci és olasz engedélyek még hiányoznak.
Az első mozdony a környezetbarát szállítási módra és az álláslehetőségekre felhívó matricázást kapott
(fotó: TXL)
(fotó: TXL)
Mindent és mindenkinek épít a Stadler
Taastrup | Dánia – Kilenc regionális vonalon szolgáltat a dán Lokaltog A/S, akik főleg a 13 darab 1997-es gyártású IC2-es motorvonat és a négy hasonló korú RegioSprinter kiváltására írtak ki pályázatot. A Tølløsebanen és Østbanen kiszolgálására eddig 14 FLIRT Akku motorvonatot rendeltek, de további 10 járműre van még opciós lehetőség. A kiadott leírás alapján nem túl különleges járművek kétrészesek lesznek, természetesen az összes aktuális akadálymentességi előírást teljesítik.
Az akkumulátoros motrovonatokat a kép alapján felsővezetéki szigetről töltik majd
(grafika: Stadler Rail AG)
(grafika: Stadler Rail AG)
Párizs | Franciaország – A párizsi metrót üzemeltető RATP megrendelésére 12+2 különleges mozdonyt gyárt, amivel a karbantartási munkákat tudják majd hatékonyabban végezni. A 15 méter hosszú és 2,4 méter széles, normálnyomtávú négytengelyes mozdonyok az összes vonalon közlekedhetnek majd a kis űrszelvényüknek köszönhetően. Meghajtásukról a harmadik sínról érkező 750 V vagy a beépített akkumulátorok gondoskodhatnak, utóbbiakat a feszültségmentesített munkaterületen fogják használni. A kis méret ellenére egyedül 120, kettőt szinkronban üzemeltetve 240 tonnás szerelvények továbbítását is megoldhatja majd. További érdekesség, hogy a hagyományos és a gumikerekű vonalakon is közlekedhet majd. Üzembe állításukra 2027-ben kerülhet sor.
A mozdony külső méretei megegyeznek egy átlagos kocsiéval
(grafika: Stadler Rail AG)
(grafika: Stadler Rail AG)
Montreux | Svájc – Belföldről is kapott megrendelést mozdonyra, egyenesen a MOB által a svájci gyártó. A méteres nyomtávú hálózatra hat darab 17 méter hosszú egyedi mozdony készül, de két variánsban: négy darab a Goldenpass Express élére kerül, kettő pedig a pályafenntartásban kap szerepet. A személyszállító verzió 3 MW teljesítményű lesz és akár 100 km/h sebességgel is közlekedhet. A pályás darabok legfontosabb tulajdonsága az elektromos-dízel hibrid meghajtás lesz, amivel a feszültségmentesített szakaszban is lehet dolgozni. Forgalomba állásukra 2028-ban kerülhet sor.
Már a grafikáról is egyértelmű, melyik verziónak mi lesz a felhasználási célja
(grafika: Stadler Rail AG)
(grafika: Stadler Rail AG)
Salt Lake City, Utah | Amerikai Egyesült Államok – Eheti hír, hogy a Stadler 80 CityLink villamos szállítására kapott megbízást a Salt Lake City környéki közösségi közlekedést lebonyolító Utah Transit Authority (UTA) részéről. A szerződés első körben 20 jármű lehívásáról szól 129 millió dollár értékben, melyet megfelelő szövetségi források rendelkezésre állása esetén további 60 követhet majd (a gyakorlatban magyarra fordítva: demokrata választási győzelem esetén valószínűleg igen, republikánus esetén inkább nem). Az új villamosokat, melyek itt inkább light rail szerepkörben üzemelnek és a zárt pályás szakaszokon akár százas tempóval is hasítanak, helyben fogják majd összeszerelni, hiszen a Stadler a Caltrain KISS-megrendelés teljesítésére 2016-ban éppen Salt Lake City-ben hozta létre amerikai főhadiszállását és gyárát, ahol ma már 500 főt foglalkoztatnak. A járművek egyrészt a TRAX-hálózat (melyről bővebb helyszíni riporttal jelentkeztünk korábban) meglévő flottájának megújítására, azaz a korosabb és magaspadlós Siemens SD100 egységek leváltására, másrészt a hálózatbővítés miatti igények kielégítésére szolgálnak majd.
Az üzlet tágabb kontextusban nagyon fontos újdonság, hiszen az Európában már 800 példányban eladott Stadler (ex-Vossloh) Citylink-járműcsalád első alkalommal került Európán kívüli értékesítésre, ráadásul rögtön a viszonylag összetett igényekkel bíró amerikai piacra. Fontos ugródeszka lehet ez a szerződés a Stadlernek abból a szempontból is, hogy az elmúlt két évtizedben, azaz az USA „második generációs” villamos- és light rail hálózatainak (újjá)születése során leginkább a Siemens tudott domináns szerepet kiharcolni magának az SD-járműcsalád korabeli tagjaival, melyekkel a legtöbb nyolcvanas-kilencvenes években indult itteni light rail hálózat nyitott (San Diego [még Düwag U2], Pittsburgh, St. Louis, Sacramento, stb.), illetve napjainkban az S700/S200 alacsony- illetve magaspadlós járműcsaláddal. A német gyártó mellett leginkább japánok (pl. KinkiSharyo) és kisszériás helyi jellegű produkciók (pl. anno a Boeing-Vertol LRV, vagy később akár a Skoda) szerepeltek itt, de másik, globálisnak számító cég nem fogadott komoly tétekkel ezen a piacon - a jelek szerint a Stadler itt is próbál egy szeletet kihasítani magának. Jónak tűnik az időzítés, hiszen a Trump-érában megkezdett, de a Biden-adminisztráció alatt is hallgatólagosan fenntartott „kínai blokád” miatt lehet rés a piacon - a japán gyártók gyengélkednek az utóbbi időben, a kínaiakat lényegében kizárták néhány dömpingáras metrótender (Chicago, Boston) látványos megnyerése után, míg a Biden-kormányzat közlekedésfejlesztési forrásai miatt kereslet éppenséggel adódik.
Az üzlet tágabb kontextusban nagyon fontos újdonság, hiszen az Európában már 800 példányban eladott Stadler (ex-Vossloh) Citylink-járműcsalád első alkalommal került Európán kívüli értékesítésre, ráadásul rögtön a viszonylag összetett igényekkel bíró amerikai piacra. Fontos ugródeszka lehet ez a szerződés a Stadlernek abból a szempontból is, hogy az elmúlt két évtizedben, azaz az USA „második generációs” villamos- és light rail hálózatainak (újjá)születése során leginkább a Siemens tudott domináns szerepet kiharcolni magának az SD-járműcsalád korabeli tagjaival, melyekkel a legtöbb nyolcvanas-kilencvenes években indult itteni light rail hálózat nyitott (San Diego [még Düwag U2], Pittsburgh, St. Louis, Sacramento, stb.), illetve napjainkban az S700/S200 alacsony- illetve magaspadlós járműcsaláddal. A német gyártó mellett leginkább japánok (pl. KinkiSharyo) és kisszériás helyi jellegű produkciók (pl. anno a Boeing-Vertol LRV, vagy később akár a Skoda) szerepeltek itt, de másik, globálisnak számító cég nem fogadott komoly tétekkel ezen a piacon - a jelek szerint a Stadler itt is próbál egy szeletet kihasítani magának. Jónak tűnik az időzítés, hiszen a Trump-érában megkezdett, de a Biden-adminisztráció alatt is hallgatólagosan fenntartott „kínai blokád” miatt lehet rés a piacon - a japán gyártók gyengélkednek az utóbbi időben, a kínaiakat lényegében kizárták néhány dömpingáras metrótender (Chicago, Boston) látványos megnyerése után, míg a Biden-kormányzat közlekedésfejlesztési forrásai miatt kereslet éppenséggel adódik.
Az arculat egyelőre nem teljesen egyértelmű, de az európai verzióval ellentétben több ajtót tartalmaz
(grafika: Stadler Rail AG)
(grafika: Stadler Rail AG)
Altenrhein | Svájc – A sikerek ellenére problémák is sújtják a cégcsoportot, mivel az egyik fő beszállítójuk, az alumínium profilelemeket gyártó wallisi Constellium üzeme még június végén került víz alá áradás következtében és azóta nem tudja szállítani a vázépítéshez szükséges alkatrészeket. Emiatt a kelet-svájci üzemben 119 dolgozót kellett kényszerszünetre küldeni, a munkabér részleges fizetésével együtt. A hírek szerint a beszállítónál 1200 tonna már legyártott elemből 800-at kell beolvasztani a károsodások miatt.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán, Mellár Marcell