2024. 10. 17.

Menetrendváltás Lajtától Rajnáig

Mind a német, mind az osztrák állami vasúttársaság megkezdte a 2024/2025-ös menetrendi időszakra a jegyértékesítést, amit az újdonságokkal többé-kevésbé párhuzamosan jelentettek be. Természetesen a versenytársak is tartják a lépést, így helyet kapnak a 2024. december 15-én életbe lépő menetrendről szóló összefoglalónkban.




Elérkezett a sokak által várt nap, amikor Európa két legfontosabb vasútvállalata megkezdi a következő menetrendi évre szóló jegyek értékesítését. Ez idén 2024. október 16-ra esett, amit ugyan lehetett előre tudni, de főleg Ausztriában az árvizek utóhatásai miatt ez nem volt annyira magától értetődő. Viszont a csodavárás helyett megfeszített munkával helyreállítják a károkat szenvedett infrastruktúrát és december közepétől már az éves alapmenetrend szerint közlekedhetnek a vonatok.

Amint az alábbi grafikán is látható, november 4-től újra forgalomba vehetik – legalább részben és liftek nélkül – Tullnerfeld állomást, amivel együtt jár Bécs egyes elővárosi vonalainak újranyitása és visszahosszabbítása is. Judith Engel, az ÖBB-Infrastruktur AG vezérigazgatója elmondta, hogy ehhez szó szerint felforgatták az összes raktárat és minden használható elemet beépítenek a károsodott alkatrészek helyére. Ezt követően a menetrendváltáskor már a teljes pályakapacitás rendelkezésre fog állni, így újra visszakerülnek az rj és rjx vonatok a helyükre, amivel megszűnik a kelet-nyugati forgalomban az átszállási kényszer és vele az időveszteség. Az Andreas Matthä vezette konszern viszont nem kizárólag jó hírekkel volt kénytelen szolgálni: a teljes helyreállításhoz szükség lesz 2025 közepén egy négyhetes teljes vágányzárra, amikor újfent az október 10-én életbe lépett menetrend lép majd életbe. A károk mértékét jelenleg 100 millió euróra teszik.

Néhány hete még nem mertünk nagyobb összegben fogadni erre a menetrendi struktúrára
(grafika: ÖBB)

További fájdalmas újdonság, hogy másfél év után a jegyárak átlagosan 4,9%-kal növekednek. Számszerűen ez azt jelenti, hogy például egy Graz–Salzburg utazás esetén legalább két hétre előre foglalva 52,00 helyett 54,20 € jelenik majd meg a weboldalon. A sokak által használt Bécs–Linz szakaszon a Vorteilscard birtokosa aznapi jegyváltással 20,10 helyett 20,90-et fizet majd, 15 nappal előre pedig csak 19,70-et. Emellett a szeptemberi megpróbáltatások ellentételezéseként január végéig belföldi forgalomban 150 ezer jegyet áraznak le: 69,90 helyett 29,90 € ellenében lesznek megválthatóak. Nem változik viszont a Sparschiene és a helyfoglalás, valamint a Nightjetek árazása, utóbbiak közül újra foglalhatóak lesznek az eddig ideiglenesen nem közlekedő Bécs-Párizs és Berlin–Párizs–Brüsszel vonatok is.

Idén nem volt prioritás a járműves fejlesztések hangsúlyozása, így a Railjet 2.0 késése miatt valószínűleg továbbra is lehet majd találkozni a kevés megmaradt hagyományos szerelvénnyel
(fotó: Adorján Péter)

Bár sokáig úgy tűnt, hogy nem tud kitörni a belföldi másodhegedűs szerepéből a WESTbahn, de a kitartás meghozta a gyümölcsét és 2022 vége óta folyamatosan növelik a Salzburgon túli hálózatukat. Bregenz felé megduplázzák a napi vonatpárok számát és közel egy órát faragnak is a menetidőből, az új vonatpár egészen Lindauig közlekedik (WEST 970: Wien-Westbhf 07:08–14:31 Lindau-Insel, WEST 979: Lindau-Insel 15:27–22:52 Wien-Westbhf). Ugyanezek a vonatok már mindkét irányban megállnak Imst-Pitztal állomáson, illetve az összes innsbrucki vonat kiszolgálja Jenbachot is. A 907 és 924 számú vonatok Salzurg és St. Johann im Pongau között közlekednek, amivel turisztikai célokat is szolgálnak. Az utolsó indulás Bécsben 998-as számon 00:08-ra kerül és 02:42-kor érkezik meg Salzburgba, ezzel egy újabb ügyfélkörre lőnek.

De nem csak belföldön nyújtózkodnak, hanem naponta kétszer egészen Stuttgartba is eljutnak majd a KISS-ek. Itt odaútban a 962 és 966, ellenirányban a 963 és 969 vonatszámok teljesítik a meghosszabbított útvonalat. Menetidőben 2:07 és 2:27 között szóró eljutást nyújtanak, ami vetekszik az ICE-k menetidejével.

Az új flotta bemutatásakor még csak Tullnerfeldig jutottak, mostanra már Németországon belül is találkozhatunk velük
(fotó: Magyarics Zoltán)

A Deutsche Bahnnál ugyan szintén nem rózsás a helyzet, de továbbra is az optimizmus jellemzi a problémákat görgető mamutot. A vonatkozó közleményükben a 2019-es kínálathoz hasonlítanak mindent, ami egyrészt érthető, másrészt viszont elkendőzi a kisebb változásokat.

Örvendetes, hogy a nemzetközi kapcsolatok napi 330-ra nöttek, ami 25 százalékos növekedés, csak az egyetlen igazi fejlesztést már az InnoTrans keretében nyilvánosságra hozták. A Berlin és Párizs közötti napi egy vonatpár ráirányítja a figyelmet a pálya- és járműoldali problémákra, ugyanis ez édeskevésnek tűnik a többi mérőszám mellett. Mintegy mellékesen említették meg, hogy lesz napi egy közvetlen vonatpár München–Stuttgart–Amsterdam és vissza útvonalon és április közepétől november végéig Frankfurt am Main és Brüsszel között egy újabb esti vonatpár. További egy vonatpár közlekedik majd Zürich és München között, amivel akár 12 órás városnézést is be lehet tervezni a bajor fővárosban. Lengyelország irányában a PKP Intercity állítja majd ki az IC Galicija nevű vonatpárt, amivel megvalósítják a négyórás ütemet a Berlin–Wrocław [Boroszló]–Katowice–Kraków [Krakkó] vonalon és a napi 10 nemzetközi vonatpárt Frankfurt (Oder) átmenetben. A České dráhy is fokozatosan cseréli majd le a Berliner nevű vonatok szerelvényét a ComfortJetre, amint meglesznek az utolsó engedélyek is. A nyári menetrendben München felől Velence irányába két, Bologna irányába három vonatpár lesz naponta – ide a Railjet 2.0 az ígéret.

Belföldi forgalomban a gyors, valamikor feláras Sprinter kapcsolatok fejlesztésére helyezték a hangsúlyt. A négyórás irányokban a bázishoz képest 70%-kal nőttek az igények, így december közepétől Berlin és Frankfurt am Main között újabb hat Sprinter közlekedik majd, ami napi 22 gyorsított ICE-t jelent.

A legfontosabb belföldi kapcsolatok szinte mindig gyorsabbak, mint az autós vagy repülős eljutás – ha éppen nem késik
(grafika: DB AG)

A két megmaradt SBB-s kocsikból kiállított észak-déli EC-pár közül az EC 6/EC 9 helyett ICE 104/ICE 105 vonatszámmal ICE 4 XXL közlekedik majd, de Interlaken Ost/Zürich HB helyett csak Basel SBB állomásig. A 60 százalék körül stabilizálódni látszó pontossággal valószínűleg az SBB nem szeretné rontani a saját statisztikáját, ezért csak a határállomásig engedi be a német vonatokat. ICE 271 számmal újabb éjszakai járatot indítanak, hogy – néhány a kényelemre kevésbé kényes utasnak – alternatívát biztosítsanak a Nigthjet mellé. A Berlin Ostbahnhofról 23:15-kor induló XXL-ICE másnap 11:22-re érkezik majd Churba.

Büszkén hirdeti a 401 574-es ICE 1 a svájci kapcsolatot, de ott már nem terem nekik babér

A szelektíven emelkedő jegyárakról már beszámoltunk, de a jegyértékesítés elindításához kapcsolódóan egy újabb akciót hirdettek a Sparpreis jegyekre. Ezúttal október 21. és 29. között lehet majd 12%-kal olcsóbban menetjegyet vásárolni belföldre, amivel kimondottan a szabadidős utazásukat tervező utasokat szeretnék elérni. A tizenkét hónapos elővásárlás ebben az esetben is él, a kontingenseket 2025. október 28-ig nyitják meg. Érdekes kérdés, hogy mennyire lehet ilyen időtávban bármit tervezni egy ennyire komplex és zavarérzékeny hálózaton, ahol bármilyen probléma esetén a legbiztosabb megoldást a Reisezentrumok dolgozói szolgáltatják. Gyors tesztünk alapján a helyfoglalás még sok vonat esetében nem lehetséges, így kifejezetten lutri tud lenni a távlati tervezés.

A legújabb ICE 3neo sorozat főleg a nyugati irányú nemzetközi kapcsolatokat szolgálja ki, de nem ismeretlen Münchenben sem
(fotó: Adorján Péter)

Az idei év legnagyobb felújítási projektje, a Riedbahn munkálatai a tervek szerint haladnak és a tapasztalatokat felhasználják majd a következő évek hasonló beruházásainál. 2025-ben a Berlin–Hamburg és az Emmerich–Oberhausen szakaszok szanálását tervezik, de sok kisebb vágányzár is lesz a fővonalakon. Ezeket az adatokat már előre bedolgozták a menetrendekbe, így a keresések során már számol a rendszer velük.

A sok változást megélt kihívó itt a FlixTrain képében érkezett és még állja a versenyt a távolsági forgalomban. A távolsági buszos piacot maga alá gyűrő cégnél nem a vonatok útvonalának, hanem az egy átszállással elérhető városok bővítésében látják a feladatot. André Schwämmlein, a cégalapító vezérigazgató a következő évek növekedésének motorjaként tekint a termékre, illetve a DTV-kooperáció folyamatos bővítésére. Utóbbi gyakorlatilag a közönséges kilométeralapú, regionális vasúti tarifa, amivel immár 350 város között tudnak árat ajánlani. Ezzel ugyan csak közvetetten szereznek ügyfeleket és a bevételt részben meg is kell osztaniuk, de az 50 nagyobb várost kiszolgáló gerinchálózatukat így nem kell elágaztatni.

A hálózati rajzon nincs minden DTV-kooperációs állomás jelölve, de ezeket is nehéz kicsikarni a foglalási rendszerből
(grafika: Flix)

A szerelvények maradnak a megszokottak, kocsinként 100 ülőhellyel és csak másodosztállyal. Viszont továbbra is garantálják az ülőhelyet, mivel csak a kapacitásnak megfelelő számú jegyet adnak el, így az ígéret szerint még a karácsonyi időszakban sem kell senkinek a folyosón állnia. A menetidők nem változnak: Berlin–Stuttgart 6 óra, Hamburg–Köln 4 óra és a Berlin–Hamburg 2 óra körül alakul.

A FlixTrain márkanév alatt közlekedő vonatok 2017-es indulásuk óta sok változást megéltek, de mostanra stabil szereplői a német távolsági forgalomnak
(fotó: Adorján Péter)

A jegyárakra a low-cost szegmensben megszokott módon az erős füllentést tartjuk helyes kifejezésnek: akár 4,99 € ellenében is elvisznek egy állomásnyira. De nem szabad megfeledkeznünk a kötelezően megfizetendő 99 centes szolgáltatási díjról sem. Próbakeresésünk alapján egy Berlin–Hamburg útra így 7,98 €, Berlin–Köln vagy Berlin–Stuttgart viszonylatra 10,98 € adódik alapárként, amihez további 3,99-től vásárolhatunk konkrét helyet.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.