Közeledik a menetrendi év vége és apránként nyilvánossá válnak a decembertől életbe lépő változások is. A véglegesnek mondott menetrendre ugyan még egy hetet biztosan várni kell, a jegyárak természetesen december közepétől változnak.
Nem okozhat túl nagy meglepetést, hogy a DB Fernverkehr jegyárai a 2024/2025-ös menetrendi évben is emelkednek. Az viszont igen, hogy ezt szelektíven teszik meg. Kezdjük a jó hírekkel: nem változik a BahnCard 25 és 50, illetve a Super Sparpreis és Sparpreis jegyek árazása. A nyár óta csak digitális formában kiadott kedvezménykártyák továbbra is a 2023-as árakon lesznek elérhetőek, a két legolcsóbb jegyárkategória pedig továbbra is 17,99 és 21,99 euró alapárról indul. Emellett október 13-ig féláron lehet megszerezni a BC50-et: egy évre 244 helyett 122 eurót kell befizetni az egy éves jogosultságért, amivel 25-50%-os kedvezményt biztosíthatunk a távolsági jegyárakból.
A továbbra is fizikai formában értékesített BahnCard 100, amivel gyakorlatilag bármikor és bárhová utazhatunk 6,6%-kal drágul. Másodosztályon 4.550 helyett már 4.899, első osztályra 7.714 helyett 7.999 euró lesz az ára december 14-től. A Flexpreis árszinten is 5,9%-ot korrigál felfelé a DB, de ugyanekkora áremelést szenvednek el a viszonylati bérlettel utazók is. Indokként a megnövekedett költségeket és a tavasszal megkötött, alacsonyabb munkaidőkeretű tarifamegállapodást nevezték meg.
Gyorsabb ugyan nem, de részben drágább lesz a távolsági utazás Németországban
Egy előnyösnek látszó változást is bevezet a DB az utasok érdekében, illetve áttételesen az üzemi folyamatok jobb koordinációja miatt. Az új menetrendi évre október 16-tól lehet majd jegyeket váltani, az elővételt pedig három helyett tizenkét hónapra növelik. Tapasztalataink alapján sokszor még az egy hónapnyi időtávra vett jegyeket is módosíttatni kell valamelyik ügyfélközpontban, mivel sokszor változik a menetrend és a helyfoglalásunk gyakorlatilag elveszik. Apropó helyfoglalás! Az ülőhelyek árát már a július 9-től megemelték, most pedig a kerékpárok szállításának díja emelkedik távolságtól függően 7,99 és 14,99 euró közé.
A regionális közlekedésben is drágulásra kell felkészülni, ahol nincs közlekedési szövetség által meghatározott díjszabás vagy több szövetségi területet érint az utazás. A tavalyi 8,9 helyett „csak” 7,9%-os emelést határoztak meg a jellemzően egyúti jegyeknél és viszonylati bérleteknél alkalmazott Deutschlandtarif esetében. Ide tartozik például a sokak által kedvelt Quer-durchs-Land-Ticket, amivel egy napig lehet országon belül bárhol utazni és jelenleg 46 € az ára és decembertől 49-re emelkedik. Ugyanekkora mértékben emelkednek a tartományi napijegyek Bajorországban (29 helyett 32 euró), Szászországban, Szász-Anhaltban és Türingiában (30 helyett 33 euró). Minimális mértékben, mindössze egyetlen euróval lesz drágább Rajna-vidék-Pfalz, Saar-vidék és Mecklenburg-Elő-Pomeránia napijegye. A többi tartományban egyelőre nem változnak az árak, hacsak a közlekedési szövetségek vagy a tartomány máshogy nem rendelkeznek. Ezek a változások az utasoknak mintegy ötödét érintik, amennyiben nem rendelkeznek Deutschlandtickettel.
A 182 023 bevezetése óta reklámozza a Deutschladticketet
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Az országos érvényességű regionális bérlet, a Deutschlandticket sem kerülheti el az áremelést, amiről a tartományi közlekedési miniszterek tanácsa szeptember végén döntött. A másfél éve stabilan 49 euróba kerülö jegy ára januártól 58 euró lesz, a felhasználási feltételei pedig nem változnak, továbbra is csak regionális szolgáltatást lehet vele igénybe venni. A jelenleg havi 13 millió darabos értékesítési volumen ellenére továbbra sem tisztázott a bevételek felosztása és a bevételkiesés kompenzációja, mivel a szövetségi kormányzat továbbra is ragaszkodik a 1,5 milliárd eurós éves támogatáshoz.
Adorján Péter