Hamarosan abba a fázisba ér Prága legújabb hídjának az építése, hogy a környező terek kialakításához szükséges eszközöket érdemes egy helyre gyűjteni. Ehhez Budapest is hozzájárult a maga módján.
Bár a közlekedés területén az ötletek, innovációk, technológiák és konkrét eszközök jellemzően Nyugat felől Keletre haladnak, most mégis egy érdekes kivételnek lehetünk szemtanúi. A cseh főváros hidai egy meglehetősen sötét évtizedet tudhatnak maguk mögött: először leszakadt egy gyaloghíd, majd az azt követő vizsgálatok során fény derült rá, hogy több átkelővel is gond van. De nem csak a közúti hidakkal: a Vyšehrad alatt található vasúti hídon különböző mértékben már 2018 óta korlátozások vannak: a cserére a tervek már készen vannak, viszont először az alternatív útvonalat újítják fel, mielőtt teljesen elbonták a régi hídszerkezetet és felépítik az újat. Ha már hidak, a teljesség kedvéért emlkézzünk meg a teljesen megújult Negrelli viaduktról, mely a három évig tartó felújítás után éppen 2020 nyarán nyílt meg újra.
Az új híd főleg a buszoké és villamosoké lesz, de a gyalogosoknak és kerékpárosoknak is lesz rajta hely. Az autósoknak viszont továbbra is másik hidat kell keresniük, ha a Moldva egyik partjáról a másikra szeretnének eljutni.
(grafika: PID)
(grafika: PID)
A most épülő Dvorecký most teljesen új építésű, korábban a helyén nem volt híd. Tervek persze voltak: 1939 és 1942 között egy emeletes, a közútnak, a vasútnak, a kerékpáros forgalomnak és a gyalogosforgalomnak is bőségesen helyet adó, egy városi körgyűrűt kiszolgáló híd lett volna. Ez a történelem alakulása folytán végül nem épült meg, a közúti és a vasúti híd a mostanitól jóval délebbre, két külön híd formájában létesült (Barrandovský most és Branický most). A mostani híd elősorban a közösségi közlekedésé, valamint a kerékpáros- és gyalogosforgalomé lesz. A hídszerkezetet tartó pillérek már a helyükön vannak, a felszerkezet építése is hamarosan megkezdődhet. Ami pedig érdekes, azt az egyik hídfőnél talájuk majd. A „Light removes darkness“ nevű művészeti installáció keretében összesen 74 országból érkezik kandeláber és oszlop a parkba.
A művészeti installáció látványterve.
(grafika: MHMP)
(grafika: MHMP)
A Budapestről érkező világítási elem a Széchenyi Lánchídon volt, annak felújításakor került le róla, ugyanis a világítási technológia változása miatt másikat helyeztek el rajta. A leszerelt kandelábereket Budapest városvezetése árverésre bocsátotta, így kerültek a cseh fővárosba is.
A Moldva feletti hídra vezető vágányok már jóval a híd építése előtt készen voltak: a delta egy része a barrandovi villamosvonal 2020-as felújításakor került beépítésre, hogy emiatt ne kelljen újra hosszabb vágányzárt felvenni, ha egyszer elkészül a híd.
(fotó: Jiří Čupr/Wikipedia)
(fotó: Jiří Čupr/Wikipedia)
Mellár Marcell