Mozdonyt árvereztet az augsburgi vasúti múzeum. Mannheimban bemutatták a leghosszabb villamost. Belgium legújabb mozdonytípusa már a spájzban van.
Emeletesről földszintesre vált az SZU
Zürich | Svájc – A zürichi Sihltal-Zürich-Uetlibergbahn (SZU) svájc legnagyobb városának két érdekes S-Bahn vonalát szolgálja ki. A híresebb Uetlibergbahnra, ami Európa egyik legmeredekebb adhéziós vasútja, az elmúlt években szereztek be új motorvonatokat, többek között a vonal villamosításának átépítése okán is. A másik vonalat, amely a Zürich HB alatti SZU állomástól Sihlwaldig húzódik, egészen vegyes járműállománnyal szolgálják ki. Találunk itt az SBB DPZ-eihez nagyon hasonló Re450-es ingavonatokat, de Re456-osok által tolt-vont, részben emeletes, részben egyszintű ingavonatokat is.
A jelenlegi flotta igencsak vegyes, itt épp egy Re456-os mozdony vontatta részben emeletes ingavonat hagyja el Sihlwald végállomást Zürich felé.
(fotó: Berky Dénes)
(fotó: Berky Dénes)
Az SZU meglepő módon rövid, háromrészes és egyszintes FLIRT-ök mellett tette le a voksát. A vizualizáción a színtervet is láthatjuk, amely nagyrészt megfelel a mai flottaképnek.
(grafika: SZU)
Az elöregedő szerelvények cseréje érdekében az SZU nemrég közbeszerzést írt ki, amelynek kevéssé meglepő módon a házigyártó Stadler lett a győztese. Ami inkább meglepő, hogy az igencsak jól frekventált vonalra az emeletes vonatok helyett egyszintes FLIRT motorvonatok érkeznek majd. A cég a döntést azzal indokolja, hogy a sok és széles ajtón az utascsere így is gyorsabb lesz, mint amikor a felső szinten is sorba állnak az emberek egy-egy megálló előtt. Az utascsere pedig fontos, a mindössze 15km-es vonalon 13 megállót találunk, az itteni üzem közelebb áll a metróhoz mint a nagyvasúthoz. Az SZU összesen 17 darab, 63 méter hosszú háromrészes Flirtöt rendelt, 160 millió svájci frank értékben, illetve opciósan további 10 darabot is lehívhatnak majd. Az első szerelvények forgalomba állítását jelenleg 2028 májusára várják.
Elárvereznék a mozdonyt
Augsburg | Németország – Az élő múzeumként működö Bahnpark Augsburg élve a jogaival elárverezésre bocsátotta a 1110.529 pályaszámú mozdonyt. Több megkeresés és nyilvános felhívás után közjegyző bevonásával árverezik majd el a 114 tonnás mozdonyt, amely korábban az ÖBB vonatait húzta. A hattengelyes, jelenleg üzemképtelen mozdonyt előzetes egyeztetés után meglehet tekinteni.
Próbán a belga TRAXX
Brüsszel | Belgium – Megjelent az első kép a belga államvasút által vásárolt TRAXX mozdonyok közül az elsőről. A 1701 azonosítót kapott mozdonyról készült fotót egy belga oldal hozta nyilvánosságra és az I11-es kocsikból képzett próbaszerelvény mellett több érdekesség is látható rajta. Elsőként a 200&nbps;km/h sebesség tűnik fel, majd a pályaszám, ami 91 88 017 001 0-8 B-SNCB/NMBS. Emellett szebeötlő a megrendeléskori grafikától eltérő fényezés is. A jelenleg 2026-ra várt üzembe állításuk a 21-es és 27-es sorozat kivonását fogja eredményezni.
Hamarosan forgalomban a leghosszabb
Mannheim | Németország – Nem jött be az a tippünk, hogy Berlinben mutatják majd be a Škoda 38T típust, mivel már szeptember 12-én Mannheimban megtörtént az első összeállított szerelvény hivatalos bemutatása. A 1501 és 1502 pályaszámú egységekből összeállított szerelvény erősen hasonlít a már korábban forgalomba állított 37T-re, de a féljármű kettő helyett három modulból áll. A forgalomba állására 2024 végére lehet számítani, elsődlegesen az 1-es (Rheinau–Paradeplatz–Schönau) és 5-ös (Mannheim–Heidelberg–Weinheim körjárat) vonalakon.
Emellett további 34 egyelőre nem részletezett jellegű járműegységet is lehívtak az opciók közül, így 2026 végére már 114 egységnyi Škoda ForCity Smart áll majd az rnv rendelkezésére.
Állomást tessék!
Wuppertal | Németország – Újabb érdekes makettel jelentkezett a Wuppertal Marketing, ezúttal az igazán érdekes kinézetű, leginkább a megynitás korát leképező Werther Brücke állomás kicsinyített mása vásárolható meg.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes